Gå til innhold

Mulighet for delvis uføretrygd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble litt inspirert av det forrige innlegget, om samme tema, for dette lurer jeg også veldig på...

Jeg har vært sykmeldt og på rehabiliteringspenger i to år pga depresjon. Jeg har gått og går fortsatt i behandling. Nå er jeg på yrkesrettet attføring og studerer. Det er et fulltidsstudium, men jeg bruker nok max 15- 20 timer i uka på studiene, for mer har jeg ikke kapasitet til. Depresjonen gjør meg sliten, og gjør at alt går tregt, og at jeg bruker lang tid på å komme i gang med ting osv.

Jeg bekymrer meg selvsagt for hva som skjer når jeg er ferdig med attføringen. Jeg antar på bakgrunn av hvor mye jeg klarer å studere, at jeg max kan klare 50% jobb. Har prøvd å studere 7-8 timer daglig fem dager i uka 1-2 uker før eksamen, og da kollapser jeg fullstendig etterpå, og bruker 3-4 uker etterpå for å ta meg inn igjen brukbart (og disse tre-fire ukene får jeg ikke gjort noe som helst...). Jeg ser at jeg antakelig vil kunne gjøre en god jobb i 50% stilling innen det yrket jeg utdanner meg til (brenner virkelig for det), men med en høyere stilling vil jeg antakelig bli sykemeldt før første måneden er omme, og da får jeg vel sikkert aldri fast jobb...

Hva er egentlig alternativet for "sånne som meg"? Jeg skulle så inderlig ønske at jeg ikke var deprimert, og hadde like mye energi og overskudd som alle andre, men har de siste årene måtte innse at sånn er det dessverre ikke. Hvordan er muligheten for å få delvis uføretrygd? Må man først ha jobbet 100% og så blitt sykmeldt gjentatte ganger den siste tiden, eller holder det med min lange sykehistorie og mine egne utsagn? Det er ikke det at jeg ønsker uføretrygd heller, men jeg ønsker så inderlig ikke å starte min mye yrkeskarrierre med nye sykmeldinger, for jeg vet jo av erfaring hvor mye eller lite jeg klarer... :-( Så jeg lurer egentlig på, i likhet med hun som spurte lengre ned, om man bare må ta den "kostnaden" selv, at man er syk og ikke kan jobbe fullt, eller om man faktisk får hjelp? - Og hvor langt unna er egentlig den hjelpen? Hvordan går man egentlig fram? Håper noen med erfaring - eller NAV-ansatte kan svare!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

man kan være f.eks 50% ufør. dette er opp til lege å vurdere sammen med NAV.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...