Anonym bruker Skrevet 1. februar 2010 #26 Skrevet 1. februar 2010 23:44, melka kommer jo som regel den 3. Dagen, gav de deg ikke beskjed om det på sykehuset?? Skjønner jo godt dem skrev at du var uinteressert. Greit å ikke slite livet av seg for å få det til, men hørtes noe halvhjerta ut det der da... HI: alle mine venninner ammer, har ei som ikke har gjort det. Hun strevet livet av seg i 2 uker, til sambo ble gal og løp på butikken for å kjøpe mme. Hun hadde bare ikke nok melk. Det endte med depresjon og refs fra hs. De er ikke snaue noen av de gamle meggene... Ammer selv.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2010 #27 Skrevet 1. februar 2010 23:44, melka kommer jo som regel den 3. Dagen, gav de deg ikke beskjed om det på sykehuset?? Skjønner jo godt dem skrev at du var uinteressert. Greit å ikke slite livet av seg for å få det til, men hørtes noe halvhjerta ut det der da... HI: alle mine venninner ammer, har ei som ikke har gjort det. Hun strevet livet av seg i 2 uker, til sambo ble gal og løp på butikken for å kjøpe mme. Hun hadde bare ikke nok melk. Det endte med depresjon og refs fra hs. De er ikke snaue noen av de gamle meggene... Ammer selv.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2010 #28 Skrevet 1. februar 2010 Nå har ikke jeg giddi å lest gjennom ennå en hel ammetråd, men jeg tenkte å komme med et tips som min JM fortalte meg.. Når du ligger på barsel så trekk i den røde tråden HVER ENESTE GANG du skal legge til barnet å spør jordmor om du gjør det riktig og om hun kan hjelpe deg hvis du gjør det feil. Bruk også ammehjelpen aktivt!! Der kan d komme hjem til dem å de vil vise deg hvordan du skal legge til sånn at ungen får ordentlig tak.. Man skal ikke bli sår av å amme, da gjør man noe galt..
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2010 #29 Skrevet 1. februar 2010 Nå har ikke jeg giddi å lest gjennom ennå en hel ammetråd, men jeg tenkte å komme med et tips som min JM fortalte meg.. Når du ligger på barsel så trekk i den røde tråden HVER ENESTE GANG du skal legge til barnet å spør jordmor om du gjør det riktig og om hun kan hjelpe deg hvis du gjør det feil. Bruk også ammehjelpen aktivt!! Der kan d komme hjem til dem å de vil vise deg hvordan du skal legge til sånn at ungen får ordentlig tak.. Man skal ikke bli sår av å amme, da gjør man noe galt..
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2010 #30 Skrevet 2. februar 2010 På sykehuset jeg sogner til er det ingen som har fått hjelp til amming. Der må man finne ut av det selv og klare det selv uten hjelp og rettledning. Så jeg er veldig spent på hvordan det skal gå
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2010 #31 Skrevet 2. februar 2010 Heng på dem! De skal hjelpe deg! Du kan også ringe ammehjelpen i kommunen din, de har besøkstider på sykehuset! Bruk de masse!!
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2010 #32 Skrevet 2. februar 2010 Ammehjelp? Nei, noe slikt har vi ikke her i kommunen. Om ikke fastlegen driver med slikt på fritiden og det kan jeg aldri tenke meg at han gjør. Nå har jeg ikke født enda, men av alle jeg kjenner som har født ved det sykehuset så er det ingen som har fått hjelp til amming. Heller ikke ved forespørsel. De har ikke tid og det er noe man må fikse selv, har de fått beskjed om. Så nå leser jeg masse og spør venninner slik at jeg er mest mulig forberedt. For jeg forventer ingen hjelp på sykehuset 01:11
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2010 #33 Skrevet 2. februar 2010 Synes heller motsatt jeg da... alle ammer av de jeg kjenner. Mens jeg kan ikke amme pga medisiner jeg går på... og synes det er litt trist. Kan ikke skjønne at det er så mange som sliter, for det er jo så sinnsykt fokusering på amming på helsestasjon og på barselavd... man må jo stille skolerett for å forklare hvorfor man ikke kan amme... og likevel mener de at du bør amme selv om ungen ikke bør utsettes for medisiner.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2010 #34 Skrevet 2. februar 2010 http://www.ammehjelpen.no/?show=1 De har jo faktisk ammehjelp i hvert eneste fylke... Huuum.. Kanskje noen skal gjøre litt bedre research??
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2010 #35 Skrevet 2. februar 2010 http://www.ammehjelpen.no/?show=1 De har jo faktisk ammehjelp i hvert eneste fylke... Huuum.. Kanskje noen skal gjøre litt bedre research??
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2010 #36 Skrevet 2. februar 2010 Herfra og til nærmeste ammehjelp er det like langt som fra Oslo til Trondheim Kanskje enkelte burde skjønne at Norge er et langstrakt land hvor ikke alt fins innen nærmeste rekkevidde?
AussieAnette Skrevet 2. februar 2010 #37 Skrevet 2. februar 2010 HA.. jeg ringte på hver gang jeg for å se om han sugde rett osv. Fikk da til svar at: "Ja, jeg kan jo ikke se på det når han ikke suger da" Skikkelig surt kvinnfolk. Gutten tok en liten suttepause akkurat når hu kom inn. Fikk ikke videre lyst til å ringe på igjen for å si det sånn.
AussieAnette Skrevet 2. februar 2010 #38 Skrevet 2. februar 2010 HA.. jeg ringte på hver gang jeg for å se om han sugde rett osv. Fikk da til svar at: "Ja, jeg kan jo ikke se på det når han ikke suger da" Skikkelig surt kvinnfolk. Gutten tok en liten suttepause akkurat når hu kom inn. Fikk ikke videre lyst til å ringe på igjen for å si det sånn. Og ja han suttet og ikke sugde.. au au au.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2010 #39 Skrevet 2. februar 2010 Ammegalskapen her til lands har jo tatt nye høyder.. Jo mer forskning som blir gjort på emnet, jo mer ammegale blir folk... Nå har det blitt bevist at det er ingen forskjell på barna som blir ammet og de som får mme.. Altså det er med "å gi barnet en liten vaksine hver gang"-pisset som Nylander har spredd er jo blitt avkreftet mange ganger.. Amming eller flaske, for barnet spiller det ingen rolle! Men amming er veldig veldig kjekt for enkelheten sin del, man slipper koking av flasker og å planlegge hver eneste tur ut.. Men andre ting? NEI. Og jeg må si jeg synes det er hysterisk festlig når folk som ikke har barn uttale seg om amming..
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2010 #40 Skrevet 2. februar 2010 Ammegalskapen her til lands har jo tatt nye høyder.. Jo mer forskning som blir gjort på emnet, jo mer ammegale blir folk... Nå har det blitt bevist at det er ingen forskjell på barna som blir ammet og de som får mme.. Altså det er med "å gi barnet en liten vaksine hver gang"-pisset som Nylander har spredd er jo blitt avkreftet mange ganger.. Amming eller flaske, for barnet spiller det ingen rolle! Men amming er veldig veldig kjekt for enkelheten sin del, man slipper koking av flasker og å planlegge hver eneste tur ut.. Men andre ting? NEI. Og jeg må si jeg synes det er hysterisk festlig når folk som ikke har barn uttale seg om amming..
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2010 #41 Skrevet 2. februar 2010 Ammegalskapen her til lands har jo tatt nye høyder.. Jo mer forskning som blir gjort på emnet, jo mer ammegale blir folk... Nå har det blitt bevist at det er ingen forskjell på barna som blir ammet og de som får mme.. Altså det er med "å gi barnet en liten vaksine hver gang"-pisset som Nylander har spredd er jo blitt avkreftet mange ganger.. Amming eller flaske, for barnet spiller det ingen rolle! Men amming er veldig veldig kjekt for enkelheten sin del, man slipper koking av flasker og å planlegge hver eneste tur ut.. Men andre ting? NEI. Og jeg må si jeg synes det er hysterisk festlig når folk som ikke har barn uttale seg om amming..
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2010 #42 Skrevet 2. februar 2010 Hmm? Jeg kjenner en 10-15 nybakte mødre nå. De fleste forsøkte å amme først. En del ga seg etter de første månedene eller etter diverse problemer (men mange av disse delammer enda altså). Og nesten alle ammer litt enda. Barna er nå 6 mnd. Et par av de gir bare mme og fast føde, men det er ikke flertallet.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2010 #43 Skrevet 2. februar 2010 80% ammer etter 4 måneder viser ny statistikk.. Er det noe å klage over? Er det ingen? Høres ut som mange.. De som ikke kan eller vil, er like gode mødre som ammende mødre, kanskje i mange tilfeller bedre
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2010 #44 Skrevet 2. februar 2010 jeg prøvde, men ga opp. Guttungen ville ha mat helt tiden, spiste for mye, søy opp mye, alt vart bare rot fra ende til annen. Men jeg skal fortsatt prøve igjen neste gang, for flasking er LANGT IFRA lettere enn amming som fungerer! Man bare lemper frem puppen, gir mat, og dermed er amn ferdig. Med flaske må man: Sterilisere flasker, måle opp pulver, varme opp vann, blande, passe på temp, ha pauser hele tiden sånn at ungen ikke får luft i magen, gi minifoam og malt støtt og stadig, og en gjør ikke anna enn å vaske flasker, koke flasker og kjøpe inn flere flasker de første 6 mndr.... For et STYR! Grunnen til at melka mi var dårlig, var KS med store komplikasjoner. Melka mi kom før fødsel, så jeg hadde melk når den lille kom til verden, men det var jo ikke næring i den, bare vann igrunn, og det legger man ikke mye seg av, og ikke blir man mett heller. HVis jeg ikke får til ammingna neste gang, vil jeg mest sannsynlig grine som en liten unge, for jeg hatet det flaskestyret. Ville så mye heller bare løfte frem puppen og bli ferdig med amminga, ikke grue meg til hver mating pga styr! Det er mye som gjør at flere sliter med amming nå enn tidligere. Næringen vår er dårligere (les maten er mager fra ende til annen), vi er stresset hele tiden, man har press fra mange hold om at amming er det beste, man er mye mer sjenert over brystene våre, siden disse er sex objekter og mange får så mange "gode råd" at de ikke klarer å stole på sin egen dømmekraft. La mammaene VÆRE I FRED! Så løser det seg av seg selv;) Uten alt maset og stresset vilnok flere mammaer klare å gjøre det som passer en best, uten å føle seg dårligere enn sidekvinnen! Det viktigste er jo at barnet får mat og at mamma koser seg som mor. Resten er uinterresant:)
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2010 #45 Skrevet 2. februar 2010 Kanskje det er enkelte få som gir opp raskt, men de aller, aller fleste prøver lenge å få til amminga. For det er ikke "in" å gi flaske, tvert i mot tror jeg. Føler at mange av dem som gir flaske skammer seg litt over at de ikke fikk det til, for man blir jo proppet hodet fullt av hvor viktig morsmelk er for barnet. Så det er ikke så lett, nei. Jeg er bare hjertens glad for at jeg får til amminga, jeg. Skal innrømme at jeg nok har sett det som en selvfølge å få det til, og jeg tror ikke at den innstillinga har gjort det Verre å få det til heller. Men det er ikke like lett for alle, nei!
Gjest Skrevet 2. februar 2010 #46 Skrevet 2. februar 2010 Av de jeg kjenner har alle unntatt 1 mamma ammet sine små. Hun fikk det ikke til grunnet diverse årsaker, men forsøkte helt til barnet fikk for lite mat og ble da anbefalt å gi tillegg.
Gjest Skrevet 2. februar 2010 #47 Skrevet 2. februar 2010 Av de jeg kjenner har alle unntatt 1 mamma ammet sine små. Hun fikk det ikke til grunnet diverse årsaker, men forsøkte helt til barnet fikk for lite mat og ble da anbefalt å gi tillegg.
Trollemor75 Skrevet 2. februar 2010 #48 Skrevet 2. februar 2010 De fleste av oss blir sendt hjem før melken er kommet, og ikke alle klarer å hente den hjelpen de trenger for å få det til, både på sykehuset og etter. Helgen jeg fødte var en av de travleste i fjor. Ingen hadde tid til å hjelpe meg med ammingen på sykehuset, og ingen emrket at gutten hadde fått alvorlig gulsott. Vi ble utskrevet etter 2 dager, han var fryktelig slapp og klarte ikke å suge lenger. Ble fanget opp ved en tilfeldighet, og ble innlagt på intensiven i 5 dager. Da måtte jeg innom hver 4. time for å amme, pumpet meg innimellom. Var helt utslitt og deppa når vi omsider kom hjem. Amming var et helvete i 3 mndr. Jeg sendte epost til Ammehjelpen (var for flau/sjenert/deppa til å ringe), fikk aldri svar. Jeg er veldig sta, derfor holdte jeg ut, men koselig barseltid ble det ikke. Når Trollet var 3 mndr ga jeg 1 flaske MME om dagen, det ble litt bedre og bidro til at jeg fortsatt med ammingen til han var 9 ndr og sluttet av seg selv. Konklusjonen: får jeg et barn til (noe jeg tviler på for jeg er livredd for en ny fødsel) kommer jeg ikke til å la amming ødelegge den første tiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå