Gå til innhold

er det ingen som ammer lenger??

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg 7 bekjente med barn under 10 mnd og ingen av disse har ammet barnet sitt fordi de ikke har fått det til?

nå ble en venn av meg far for 8 dager siden og kona hans hadde heller ikke klart å amme...

er det så mange som sliter?

nesten som jeg føler meg litt dum som ammer, virker som det er "in" å gi flaske?

hvor mange her er det som ammer? og hva er grunnen til at dere ikke gjør det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er ikke dum som ammer, tvert om, det er stoerre sjans for aa fikse amminga hvis man har selvtillit og den slags :) Det er nok litt tilfeldig bare skal du se. Jeg kjenner i hvert fall stort sett folk som har ammet barna til de var over aaret.

Skrevet

Jeg skal prøve alt for å få til amminga! Tror mange bare prøver halvhjertet, fordi det er så mye "enklere" med flaske. Og at alle andre gjør det jo, så det er ikke så tabu lengre.

Skrevet

Jeg skal prøve alt for å få til amminga! Tror mange bare prøver halvhjertet, fordi det er så mye "enklere" med flaske. Og at alle andre gjør det jo, så det er ikke så tabu lengre.

Skrevet

Jeg prøvde - helhjertet, men fikk kjøttsår på begge brystvortene, og hadde liten melkeproduksjon - så jeg gav opp etter 1 mnd. Nesten alle venninnene mine ammet.

Skrevet

På vår barselsgruppe så er det kun 1 av 12 som ikke ammer. Så det er nok noen der ute.

Skrevet

Ammer om jeg får melka.. Men har for mye mannlige hormoner, så det er tvilsomt.. Og det er ekstremt vanlig med for mye testosteron.. Jeg trener nesten ikke, men sykler og går på ski og koser meg..

Men man kan jo ikke klage over at folk som ikke får melk ikke ammer.. er det umulig så er det umulig..

Og ja, det er mange som sliter!

Melka kommer ikke alltid sprutende av seg selv :)

Jeg misunner de som klarer å slå seg til ro med at de ikke får melk, og klarer å gi mme uten å bebreide livet av seg selv, men møter omverdenen med sin mislykkete kropp og sin mislykkede start på morsrollen med hevet hode.. jeg klarte det ikke..

Er verken in å amme eller å gi flaske, man må gjøre det man kan..

Skrevet

Jeg tror at dette er grunnen til at mange ikke får melk:

De spiser ikke nok! I dag er man så oppsatt på å ikke legge på seg mer enn et par kilo i svangerskapet, eller helst ingen i det hele tatt (!), og begynner slankingen så fort barnet er ute.

Jeg har tre barn og ammet alle sammen. Hvis jeg hadde det travelt en dag og glemte å spise nok, merket jeg det fort på melkeproduksjonen. Brystene var derimot sprengfulle når jeg fikk i meg nok mat. Uten unntak, slik var det hver eneste gang.

Så hvis folk heller vil sørge for å få i seg tilstrekkelig med næring i forhold til hva kroppen egentlig trenger, ville nok de fleste som sier de ikke har melk, hatt det likevel.

Skrevet

Nemi:

Vet du, det er nesten så jeg håper du ikke får det til selv jeg Nemi. En del kvinner må velge mellom amming og omsorg for barnet. Mamming er så uendelig mye viktigere enn amming. Det er faktisk også uendelig mye lettere med velfungerende amming enn flasker. Det er vesentlig mer tabu nå enn for noen år siden å gi flaske.

Vær så pro amming du bare vil, men ikke uttal deg om årsaken til at andre ikke ammer. Det har du helt tydelig hverken kunskap eller ampatiske evner til å gjøre.

Skrevet

Nemi:

Vet du, det er nesten så jeg håper du ikke får det til selv jeg Nemi. En del kvinner må velge mellom amming og omsorg for barnet. Mamming er så uendelig mye viktigere enn amming. Det er faktisk også uendelig mye lettere med velfungerende amming enn flasker. Det er vesentlig mer tabu nå enn for noen år siden å gi flaske.

Vær så pro amming du bare vil, men ikke uttal deg om årsaken til at andre ikke ammer. Det har du helt tydelig hverken kunskap eller empatiske evner til å gjøre.

Skrevet

Med første kom melken med en gang, så opplevde ikke noen problemer der - bortsett fra såre brystvorter.

Med andre kom melken først i gang da jeg kom hjem fra barsel, så jeg rakk å bli urolig og hadde den tvilsomme gleden av å ha en sulten baby på barsel som bare skulle ligge på puppen. Jukset da med 3 x 20ml mme slik at både h*n og jeg kunne få litt søvn. Fikk kjøpt inn mme da jeg kom hjem i tilfelle melken ikke kom i gang, men den gjorde heldigvis det. Har i ettertid lært at det er helt normalt at kroppen bruker noen dager på å få i gang melkeproduksjonen. Den lille er nå ni måneder og får pupp og noe fast føde.

Glad for at jeg virket denne gangen også (uten såre brystvorter) og håper at Nemi også får det til, flasker og mme er noe styr.

For et forferdelig menneske du er, du som ønsker at hun ikke gjør det!

Skrevet

Foreferdelig menneske ja...

Synes faktisk det er værre å sette ut påstander om at mødre som ikke ammer setter seg selv først jeg.

Skrevet

Men hun med matinntak og melkeproduksjon er jo helt på viddene, skjønte du ikke det?

Skrevet

Du anonym over her som håper jeg ikke får det til. Du virker litt forblåst.

Jeg prater ikke om den gruppen som ikke får det til! De har all grunn til å ikke amme. Hvis jeg ikke greier å amme, kommer jeg til å pumpe/bruke mme, for jeg ikke vil ødelegge barselstiden.

Slutt å vær hårsår.

Men jeg pratet om de som ikke gidder, og ser på amming som tabu;)

Skrevet

Du anonym over her som håper jeg ikke får det til. Du virker litt forblåst.

Jeg prater ikke om den gruppen som ikke får det til! De har all grunn til å ikke amme. Hvis jeg ikke greier å amme, kommer jeg til å pumpe/bruke mme, for jeg ikke vil ødelegge barselstiden.

Slutt å vær hårsår.

Men jeg pratet om de som ikke gidder, og ser på amming som tabu;)

Gjest sug lut
Skrevet

Jo høyere utdanning, jo flere som ammer. Bytt omgangskrets.

Skrevet

Jeg synes dette ammestyret går for langt. Spiller det virkelig noen rolle hva folk velger å gjøre?

Jeg kan i allefall fortelle hvorfor jeg ikke ammer. Kom hjem med min nyfødte fra barsel i dag, og jeg bestemte for å ikke amme etter 2 døgn med frustrasjon og gråt. Babyen var sulten, men melken min hadde ikke kommet og han ville heller ikke suge av meg.Jeg valgte å ha en fin barseltid med babyen min uten grin og hyl hver gang det var tid for mat. Når jeg svelget tablettene for å stoppe melkeproduksjonen var det som om 20 kg var tatt av skuldrene mine. Jeg har også en helt ny baby som som er 10 ganger mer rolig og fornøyd enn da jeg prøvde å amme. Det som irriterer meg er hvor forståelsesfulle sykepleierne var ifht valget mitt, men da jeg leser rapporten min etterpå står det at jeg er uinteressert og lite villig til å få til ammingen. Tro meg jeg prøvde. Kanskje ikke lenge nok, men nok til at jeg merket at sånn vil jeg ikke tilbringe barseltiden min. Jeg vil bare at babyen min skal ha det bra, og det har h*n som flaskeunge,

Men all ære til de som prøver alt de kan for å få til ammingen:)

Skrevet

Så vil jeg også bare si at jeg bryr meg fint lite om hvordan folk mater ungene sine. Jeg sa bare hva jeg trodde. Ser hverken opp eller ned på de som gir flaske/ammer.

Gjest sug lut
Skrevet

Du ga opp etter to døgn? Wow. Du skal i alle fall ikke ha medaljen for overdreven utholdenhet.

Skrevet

Sier de ikke at melken som regel kommer på den gyldne 3. dagen eller mer?

Skrevet

Ammer, ja det var litt nytt i starten men fikk det til.

Kjenner en del småbarnsmødre. Mange som ammer, men er mange som bare gjorde det i noen mnd.

Men er jo de som ammer lengre også.

Skrevet

Jeg synes det skal være fritt valg om man vil amme eller ikke, akkurat som det er fritt valg om vil gi tran eller ikke.... Man skal ikke behøve å legitimere valget med blå ringer under øynene og blødende brystvorter spør du meg!

Til hovedspørsmålet.. Vi er vel omtrent den mest- og lengstammende nasjonen som finnes, så... joda, det er mange som ammer, HI :-)

Gjest sug lut
Skrevet

Jo. Dessuten klarer ungen seg greit i tre døgn også.

Skrevet

Høres merkelig ut at sykepleierne var forståelsesfulle til å gi opp amming etter 2 døgn når det er helt vnlig at melka kommer først etter 3 døgn... Mulig du misforstod eller så vil jeg påstå at de har sviktet i å informere deg om hvordan amming fungerer i starten. helt vanlig med mye grining etter 2 døgn, det går seg til når melka kommer i gang det tredje døgnet.

Skrevet

Syns det er litt trist at folk tenker at mange "prøver halvhjertet", for jeg har mang en gang tenkt på at folk gjerne har tenkt dette om meg når de har sett meg gi flaske. Jeg vet jo med meg selv at jeg prøvde helhjertet og mer enn som så, men syns det er litt ekkelt å tenke på uansett da, at folk sitter der og tenker "Jaja, der er enda en som ikke gadd ammingen".

Og flaske er vel ikke den enkleste løsningen, de aller fleste ville vel valgt å amme om de kunne. Det er jo mye mer styr med flaske enn med pupp, flasker må jo varmes og blandes og kokes og gud veit hva...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...