Gå til innhold

Kan man være sykemeldt under permisjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og kan da min samboer ta ut sin del av permisjonen når jeg evt er sykemeldt? Sliter veldig med bekkenet, og kunne trengt litt avlastning hjemme. Er ikke alle dager som er like ille, men kunne så absolutt trengt hjelp til tider. Var sykemeldt 100% de siste 4 mnd av svangerskapet pga bekkenløsning..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja hvis man er for syk til og ta vare på barnet under fødelspermisjonen kan man bli sykemeldt og da tar far over permisjonen. Kjenner fler hvor far har måtte ta over permisjone fordi mor ikke har hatt mulighet til å passe barnet alene

Skrevet

Ja,men jeg tror at det må være over et visst antall dager/uker, da kan han ta over din permisjon.

Skrevet

Men kan han ta ut sin egen permisjon når jeg er sykemeldt? Håper jo at bekkenløsningen vil gå over, men slik det ser ut nå så klarer jeg meg ikke 100% alene hjemme. Han har jo 10 uker han kan ta ut når jeg ikke er i permisjon, og hvis jeg er sykemeldt, regnes jeg vel som "ikke i permisjon"...?

Skrevet

Men kan han ta ut sin egen permisjon når jeg er sykemeldt? Håper jo at bekkenløsningen vil gå over, men slik det ser ut nå så klarer jeg meg ikke 100% alene hjemme. Han har jo 10 uker han kan ta ut når jeg ikke er i permisjon, og hvis jeg er sykemeldt, regnes jeg vel som "ikke i permisjon"...?

Skrevet

Vet ikke helt, men tror nok han "overtar" din permisjon, så de ti ukene kommer i tillegg.

Du må snakke med legen din og nav om dette. VEt heller ikke om hvordan reglene er for de seks ukene etter fødselen som du må ta selv.

Skrevet

Du kan være sykemeldt under permisjonen, men det er ingen automatikk i at far får ta over permisjonen "din" mens du er sykemeldt. Da må du være innlagt på helseinstitusjon eller i praksis være sengeliggende og fullstendig ute av stand til å ta deg av barnet. Permisjonen "din" vil løpe selv om du er sykemeldt hvis du ikke fyller disse kriteriene.

Far kan ta sykt-barn (syk barnepasser)-dager de dagene du ikke klarer å ta barnet selv. Ang. fedrekvoten så må dette avtales med NAV og hans arbeidsgiver i så fall.

Skrevet

Høres ut som ønske om ekstra fri sammen! Hvem kunne ikke tenke seg litt avlastning i blant etter søvnløse netter for eksempel

Skrevet

Skjønner at du tenker det. Nå har det seg sånn at vår sønn sover stort sett gjennom natten, så jeg er ikke ute etter å ha avlastning på den måten. Jeg var så godt som sengeliggende med bekkenløsning de siste mnd av svangerskapet, og jeg klarer knapt å bære min sønn. Går fint når jeg sitter og ammer, men dersom jeg må gjøre noe ekstra, som f.eks bære litt rundt på han, løfte han mye osv, så låser ryggen seg helt, og jeg er ødelagt resten av dagen. Da er det ekstra sårt at jeg ikke klarer å løfte min sønn og kose med han... Jeg er på ingen måte ute etter å ha fri sammen med min samboer. Jeg er ute etter å få litt hjelp, slik at jeg ikke trenger å bli ufør fordi jeg overbelaster ryggen!

Hadde min mor/far eller hvem som helst hatt mulighet til å hjelpe meg så hadde jeg ikke engang vurdert å spørre ang min samboer. Men jeg må altså være innlagt eller 100% sengeliggende for at han skal kunne ta ut permisjon(enten sin eller ta over fra min) mens jeg er sykemeldt?

Skrevet

Skjønner at du tenker det. Nå har det seg sånn at vår sønn sover stort sett gjennom natten, så jeg er ikke ute etter å ha avlastning på den måten. Jeg var så godt som sengeliggende med bekkenløsning de siste mnd av svangerskapet, og jeg klarer knapt å bære min sønn. Går fint når jeg sitter og ammer, men dersom jeg må gjøre noe ekstra, som f.eks bære litt rundt på han, løfte han mye osv, så låser ryggen seg helt, og jeg er ødelagt resten av dagen. Da er det ekstra sårt at jeg ikke klarer å løfte min sønn og kose med han... Jeg er på ingen måte ute etter å ha fri sammen med min samboer. Jeg er ute etter å få litt hjelp, slik at jeg ikke trenger å bli ufør fordi jeg overbelaster ryggen!

Hadde min mor/far eller hvem som helst hatt mulighet til å hjelpe meg så hadde jeg ikke engang vurdert å spørre ang min samboer. Men jeg må altså være innlagt eller 100% sengeliggende for at han skal kunne ta ut permisjon(enten sin eller ta over fra min) mens jeg er sykemeldt?

Skrevet

Skrevet

Snakk med legen og Nav, tror ikke det er så strenge regler at du må være sengeliggende 100 %, det har i allefall ikke de jeg kjenner, men de har ikke kunnet bære, stelle og ta seg av ungen selv.

Så få deg en time hos legen i morgen også ta det derifra, du må sikert sende inn noen papirer til Nav.

Dette er det de som kan best om og ikke noen overivrige ned pressere her inne

Skrevet

Du må ha sykemelding, et skriv fra legen på hva du feiler og bekreftelse på at du er helt ute av stand til å ta deg av barnet. Da blir du sykemeldt og din permisjon blir satt på "pause" Din mann kan da overta din permisjon, eller bruke av sine uker.

Har nettopp gjort det samme selv, du får brev fra NAV med ny max dato.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...