Gå til innhold

Noen som har brukt prednisolon?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg brukte 10 mg til og med den dagen jeg tok positiv test. Første gangen jeg brukte Prednisolon ble jeg gravid, men endte i SA, andre gangen jeg brukte Prednisolon ble jeg også gravid og har nå en nydelig gutt på 3 måneder. Det viktigste nå er sannsynligvis å bruke høye nok doser av Crinon/Cyclogest slik at egget blir sittende (til og med uke 11). Lykke til og gratulerer med graviditeten!

Jeg skal egentlig slutte med cyclogesten og jeg, men jeg kunne få bruke opp dem jeg har liggende om jeg ville, skulle da ta 1 for dagen. Da rekker det til uke 7, til jeg skal på kontroll. Kan sikkert be om mer da om jeg føler for det.

Kjekt å bli gravid, men nå begynner nervøsiteten. Har jo ikke akurat så mange positive erfaringer med å være gravid...

Graulerer med graviditeten!

Har du nettopp testet positivt?

Jeg har hatt to forsøk, og på første sluttet jeg med prednisolon v innsett. Ble gravid, men mistet i uke 6.

Ved det andre forsøket hadde jeg lest masse om prednisolon og hva et overivrig immunforsvar kan gjøre (behandler egget som en kreftcelle...). Fordi jeg har autoimmune sykdommer (immunforsvaret går litt amok).

Derfor "forhandlet" jeg meg frem til å fortsette på de. Så før innsett tok jeg 15 og 20mg, etter innsett og frem til test 10mg.

Etter positiv test tror jeg at jeg tok 10mg frem til uke 7, og så en periode på 7,5mg, og en lang periode på bare 5 mg.

Snakket og "forhandlet" med legen underveis, og han var egentlig enig i at det var lurt å fortsette til uke 12. Siste uken tok jeg 2,5mg for å trappe helt ned.

Generelt er jeg helt i mot bruk av kortison og tenker ikke på det som noe enkelt "vidundermiddel" som er bra for kroppen, men i forhold til å kunne bli gravid og beholde barnet er jeg sikker på at det var helt avgjørende å holde immunforsvaret i sjakk de første 3 mnd. Frem til da er det nemlig immunforsvaret som har "makten", mens etter 3mnd er det fosteret - som er større og sterkere da.

Var jeg deg ville jeg fortsatt en stund til...men jeg er ikke legen din...

Takk b77h.

Når du fikk bruke det så lenge kan det ikke være farlig. Jeg har ikke turt å slutte helt med dem ennå. Har tatt 5 mg etter positiv test. Tror jeg fortsetter med det jeg altså. har spontanabortert 4 ganger etter vi fikk sønnen vår. (6 år siden) med han hadde jeg svangerskapsforgiftning som er immunsystemet som angriper morkaken... Så det er nok noe med immunsystemet mitt.

Følger rett og slett magefølelsen min.

Har hørt om andre som har brukt 5 mg etter test, så 2,5 mg en periode.

Hei,

Jeg har fulgt samme oppskrift som b77 med veldig godt resultat. Jeg hadde en vedlikedose med prednisolon helt frem til uke 12. Gikk gradvis ned fra 10 mg v innsett til 2,5 mg på slutten.

Legen min sa at det ikke hadde noe å si for kroppen å gå på så lave doser, for man produserer jo egentlig dette selv. Min lege sa at 20 mg var en høy dose, og alt under det var lavt, og hadde ingen negativ innvirkning....så han godkjent min bruk av prednisolon i svangerskapets 3 første måneder. Tvillingene er snart 2 år nå:))))

b77; Håper alt er vel med deg:))

Klem

Annonse

Hei - alt vel her, Emilie :-) er 2 dager på overtid nå, og det er bare helt uvirkelig.

I forhold til risiko for at prednisolon skulle være skadelig, så tenkte jeg mer at alternativet var å miste... Og jeg visste også at det var svært små doser (og stemmer jo at kroppen selv produserer en del).

Til deg som har hatt svangerskapsforgiftning og problemer med det; jeg gikk på albyl-e lavdose (75) frem til uke 37. Det er både mildt blodfortynnende, men kan også være med på å forebygge svangerskapsforgiftning.

Hausken satte meg på det fordi jeg ba om det + hadde lest at det hadde en annen blodfortynnende effekt enn klexane - men legen som fulgte meg opp i svangerskapet snakket bare om dette med svangerskapsforgiftning, at det var gunstig i forhold til det. Hun sa også at det ofte kan være relatert til autoimmune sykdommer.

Så lavdose albyl-e kan altså "slå to fluer i en smekk".

Høres ut som jeg er den narkisen, hehe...men til vanlig holder jeg meg unna medisiner så mye jeg kan, og hadde da jeg ble gravid ikke tatt ibux eller paracet på flere år... Men angående svangerskap så tror jeg det for noen er helt nødvendlig med denne "hjelpen".

Så utrolig, b77. Snart har du babyen i armene!!!! virkelig fortjent!!!!

Jeg gikk også på Albyl-E - men bare frem til uke 10-11. Hadde en del blødninger frodi den ene tvillingen lå litt beklemt i forhold til morkaken (tror det var det- så fort man glemmer!!) Da mente legen min at det var best å slutte med Albyl-E pga. den blodfortynnende effekten fikk en negativ virkning på meg. Jeg hadde ikke tendens til sv.skaps forgifting...

Albyl-E er tabeletter.

JEg er også superforsiktig og nøye med å ikke spise tabeletter ellers i livet----det var bare når jeg var gravid at jeg var supermedisinert. Ganske vittig!!!! tok også pregnyl-sprøyter helt frem til uke 12. Jeg er helt enig med b77 om at noen av oss med immunforsvar på høygir, ikke ville fått drømmebarna uten meidisinene!

Jeg skal føle med herinne så jeg får med meg oppdateringen din, b77. Mange klemmer til deg, b77

Klem

Hei igjen

Ja, albyl-e er tabletter. Og 75 mg regnes som lavdose.

Men høres fornuftig ut å slutte på om man får blødninger. Også derfor jeg fikk beskjed om å slutte på de en god stund før termin.

Ja, det er utrolig at det er et levende barn i magen - og jeg unner alle dere andre sånn å få oppleve det samme!

Og skriver litt her inne innimellom om disse medisinene sånn at folk skal vite om det. For min del var det mye tilfeldigheter som gjorde at jeg etterhvert fikk kunnskapen om hvordan de tingene henger sammen. Var jo Hausken som introduserte det med å sette med på litt prednisolon + klexane v første forsøk (og da var jeg morsomt nok KJEMPE skeptisk til det, hehe). Men ellers har jeg også gått til en fantastisk kunskapsrik soneterapaut som også fortalte at dette m å dempe immunforsvaret var vanlig i eks usa. Og jeg fikk låne boken "is your body baby-friendly" av henne - og da fikk jeg virkelig øynene opp for hvor mange ting som hang sammen med dette...

Så lykke til til dere alle sammen :-)

klem fra meg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...