Gå til innhold

Ang salt i maten og posesaus til baby

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lager det meste av middager fra bunnen av, til datteren min på 8 mnd. Har lyst til å ha litt saus på, for smakens skyld, bare en ts eller to. Har jo lest flere steder at man skal holde seg unna posesauser fordi det er så mye salt i dem, men her om dagen leste jeg bakpå at det er jo bare 0,7 - 0,9 g per 100 g saus..! Det er jo dobbelt så mye i både leverpostei, makrell i tomat og de fleste brød, som jeg gir henne hver dag..!

Så.. Hvor mye salt er for mye salt..? Må jeg liksom slutte å gi henne pålegg på brødskiva også? Er den posesausen så "farlig" som man skal ha det til? Har styrt unna sausen så langt, men det virker plutselig litt ufornuftig, hvis det er så lite salt i?

Håper noen kan komme med gode råd:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis alt annet er saltfritt gaar sikkert sausen bra, men er du sikker paa at datteren din trenger saus da og at det ikke bare er deg som synes det ser trist ut?

Skrevet

Jeg tenker at det er lurt å la hanne får kjenne noen nye smaker, sånn at hun ikke blir kresen osv.. Har variert mellom de samme råvarene i 3 mnd nå, så føler jeg må introdusere noe nytt snart:) Men har ikke tenkt til å ha saus på alt da, bare f eks når jeg serverer karbonadedeig, potet og gulrot, så kan jeg blande inn bittelitt brun saus.

Alt jeg lager selv er uten salt, er bare pålegget på brødskiva om morgenen som inneholder litt salt da.

Skrevet

Akkurat når det kommer til posesaus er det ikke saltet som bekymrer meg mest. Bittelitt salt en gang i blant skader ikke.

Det er helst det andre innholdet i posematen som gjør at jeg ikke serverer det til min baby. Tror det er større sjanse for at datteren din blir kresen om du venner henne på posemat.

Hvorfor ikke lage en saus fra grunnen av? En saus m/urter f eks.

Kok kraft av grønnsaker, evt kjøtt, rør inn jevning av mel el maisenna. Smaksett med bittelitt smør evt margarin uten melk, pepper og urter, f eks persille, dill, timian.

Skrevet

Jo, det er jo viktig aa la de smaa smake litt forskjellig :) Eldstemann var veldig glad i purre i potetstappen, for eksempel. Det gaar an aa variere paa den maaten ogsaa :)

Skrevet

Takk for gode svar! Får evt se om jeg finner en type økologisk saus el.l uten så mange rare ingredienser da.. Håpet liksom på at jeg slapp å lage den selv, er så mye annet jeg skulle gjort den timen som vesla sover på dagen...:) Eller så får jeg tilsette noe annet med litt smak som foreslått.

HI

Skrevet

Kan du ikke lage sausen fra bunnen av? Blir jo mye bedre enn posesaus, og tar ikke så lang tid. "Bearnaisesausen" til Toro er ikke i nærheten av å kunne bli kalt bearnaise, fordi den mangler det som skal være i en slik saus.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...