Gå til innhold

Renslighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jrf innlegg lengre ned.

Hvis vi ser helt bort fra utseende og hva som er alment akseptert, hvor renslig må man være for at det ikke skal gå ut over helsen?

Hvor ofte bør man vaske klær håndklær og sengetøy? Hvor ofte må man vaske seg selv for ikke å bli oftere syk, og er det egentlig nødvendig å bruke såpe særlig ofte annet enn på hendene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du ikke bruker såpe annet enn på hendene, så skal jeg love deg at du ikke lukter særlig fresht...(",)Håndkler som er brukt i skrittet kokes etter hver gangs bruk...Sengetøy kan vaskes en gang pr. uke...(",)

Skrevet

Jeg lurte ikke på hva som er allment akseptert og vanlig, bare på hva som hadde noe å si for helsen. Lukt er ubehaglig, men ikke farlig og jeg tviler på om du blir særlig oftere syk om du vasker sengetøyet hver annen uke enn hver uke selv om det er deilig med rent sengetøy.

Skrevet

Jeg skriver da ingen steder at lukt er farlig! Har heller ikke skrevet et eneste sted at jeg blir oftere syk om jeg vasker sengetøyet annenhver uke, fremfor hver uke. Men i sengetøy er det mye midd og dritt. En skulle nå tro hver uke er normal renslighet. Men du tolker jo svaret mitt utifra vilden sky.

Skrevet

Jeg er helt klar over det du skriver, det er bare ikke det jeg prøver å finne ut svaret på. Jeg vet hva som er allment akseptert, men jeg vet ikke hva som faktisk har helsemessig effekt.

HI

Skrevet

Du kan vel leve godt uten å vaske deg i det hele tatt. For 200 år siden levde folk hele livet uten å vaske seg og en tid var det t.o.m skadelig å vaske seg. Du blir sikkert ikke syk av å ligge i samme sengetøy i årevis uten å vaske det. Det skal godt gjøres å dø av møkk i vårt samfunn, takket være at de aller fleste er renslige, så tåler samfunnet også en og annen som ikke vasker seg.

Skrevet

Jeg mener at å være for renslig faktisk kan ha en negativ helsemessig effekt. En venninne av meg har en mor som var veldig nøye med hygienen, og hun blir faktisk veldig mye fortere dårlig av å spise mat som er litt dårlig enn andre som spiser det samme.

Helt logisk, egentlig! For hver baskelusk kroppen må bryne seg på blir den i bedre stand til å forsvare seg mot andre. Her i huset sørger vi for å ikke lukte vondt og prøver å holde en god håndhygiene, men å koke håndklær??? Nei, vet du hva....

Skrevet

Godt spørsmål, HI.

Vi vasker en del klær på 40 grader, og disse blir ikke rene (bakterier dør først ved 67 grader, tror jeg). Så da vasker vi dem bare for at de skal lukte godt. Likedan er det selvfølgelig ikke helseskadelig å bruke sengetøyet mer enn en uke av gangen. Men når blir det helseskadelig?

Gjennom arbeidet treffer jeg mennesker som ikke vasker seg. Disse er sjelden syke, i den forstand, men de har hudproblemer noe oftere enn resten av oss. Brannkopper o.l. er ganske utbredt, kanskje fordi de ikke vasker klærne sine, og smitter seg selv igjen og igjen. Noen av dem plages også med skorper i hodebunnen, og sår mellom tærne pga fukt og urenslighet.

Jeg vet ikke svaret, men det er nok minst like skadelig å vaske seg for ofte.

Skrevet

Det er ihvertfall ikke helsebringende å holde på slik vi gjør nå til dags med daglig dusj, nesten sterilisert tøy og sterilisert hjem. Immunforsvaret trenger jo å trenes opp for å virke. Og immunforsvaret vårt sitter også i huden og slimhinnene i form av "gode" bakterier som vi er altfor raske med å vaske bort.

Skrevet

Hvis du er frisk og bor i et hus fullt av basselusker, kan det gå bra i lang tid. Men med en gang du får et sår i huden, blir det plutselig en enorm fare for betennelse, forgiftning osv.

Slik sett er det forbausende at de krigsskadde før i tida i det hele tatt kunne komme seg igjen.

Men man må huske at gjennomsnittlig levealder i middelalderen var mye lavere enn nå, kanskje bare 50 år? I mange afrikanske land i dag er gjennomsnittlig levealder kun 40 år.

Skrevet

Det er gj.snittlig levealder i noen land i Afrika er så lav har kanskje mer med krig/uroligheter, AIDS, sult og fattigdom å gjøre enn hygiene, vil jeg tro.

Skrevet

Det at gj.snittlig levealder i noen Afrikanske land er såpass lav har vel mer med krig/uroligheter, AIDS, sult og fattigdom (altså sosiale problemer) å gjøre enn hygiene, vil jeg tro.

Skrevet

Så mye arbeid du skaffer deg selv, da! Kan du ikke tørke deg etter at du har dusjet uten å koke håndkleet etterpå? Hvor har du det i fra? Du har brukt anførelstegn - er det et sitat fra noe? Sånne råd finner jeg bare når det gjelder spesielle situasjoner, som barnemark, f.eks. Du høres hysterisk ut, spør du meg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...