Anonym bruker Skrevet 1. februar 2010 #1 Skrevet 1. februar 2010 Når jenta sr hvorfor det egentlig er så viktig at buksa er nyvasket når hun skal i barnehagen og ikke ytterdressen? Finnes det egentlig noen logisk forklaring annet enn at det er for at andre skal like henne bedre?
Gjest sug lut Skrevet 1. februar 2010 #3 Skrevet 1. februar 2010 Ja. At andre skal like henne bedre er antakelig den dårligste forklaringen på noe som helst.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2010 #4 Skrevet 1. februar 2010 fordi man skal være rene INNE og ute er det masse skitt, så da kan man ha på YTTERklær, som dermed selvsagt blir skitne
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2010 #5 Skrevet 1. februar 2010 Om sommeren har man ikke noe utenpå buksa når man er ute. Hvorfor skal man egentlig være ren. Det er jo det som er spørsmålet. Man blir jo ikke syk av å bruke samme bukse flere dager på rad.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2010 #6 Skrevet 1. februar 2010 Men hva svarer man? At hun ellers kan bli syk? Det er ikke sant. At andre skal like henne bedre er jo den riktige årsaken, eller har du andre grunner?
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2010 #7 Skrevet 1. februar 2010 Fordi inne skal man være rene og fine og lukte godt, Ute har det ikke noe å si at man blir skitten når man leker. Hvorfor, tja, det er noe alle gjør? Noe som er normalt? Man holder seg friskere? Aner ikke jeg, hva man skal gi som forklaring.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2010 #8 Skrevet 1. februar 2010 Snakk om å lage hodebry ut av ingenting. For noen problemer folk oppkonstruerer for seg selv.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2010 #9 Skrevet 1. februar 2010 fordi dresser ikke skal vaskes like ofte pga impregnering osv. forklar det til jenta di du!
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2010 #10 Skrevet 1. februar 2010 Det forklarer fortsatt ikke hvorfor buksa må være ren.
Mrs. Bouquet Skrevet 1. februar 2010 #11 Skrevet 1. februar 2010 Fordi inne kravler man i sofaen osv. Der går vi også uten sko så derfor må buksa være ren. Fordi inne liker vi å ha det rent. Dressen trenger ikke være ren fordi ute sitter man ikke sofaen og vi har på oss sko. Ute kan vi ikke holde det rent slik som inne.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2010 #12 Skrevet 1. februar 2010 Jøje meg for en problemstilling. Fortell at vi vasker kroppen vår fordi den blir skitten. Derfor må vi bytte klær, typ undertøy, genser og bukse, fordi dette blir møkkete. Både fra kroppen og andre faktorer som feks. yoghurt. Ytterklær blir bare skitne på utsiden, siden man har klær under som beskytter dressen fra å bli skitten på innsiden. Mye rare problemstillinger folk lager. Hvor ble det av svaret "fordi det er sånn bare!"?
Sebastienne Skrevet 1. februar 2010 #13 Skrevet 1. februar 2010 Jeg synes jenta di har et godt poeng, jeg. ;o) Jeg vurderer klærne om kvelden sammen med jentene mine på 5 og 7. Hvis det ikke er flekker er det klart de kan bruke geneseren eller buksa igjen. Er det en flekk eller to, sier jeg at det er greit hvis det er yndlingsgenseren, f.eks. Er flekkene for drøye i mine øyne, særlig matflekker og sånn, sier jeg at nå må den vaskes fordi det gjemmer seg bakterier i matflekkene - eller at flekkene blir så vanskelige å få av hvis de blir for gamle. Barnehageklær er arbeidstøy. I vår barnehage er det heldigvis mange foreldre som har skjønt det. Nå om dagen går de fleste bare rundt i ulltrøyer og ullbukser. Barna trives, er varme og har bevegelsesfrihet. Vi voksne slipper å vaske så mye )))
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2010 #14 Skrevet 1. februar 2010 Hehehehe....hvis sønnen min hadde spurt om noe sånn, så hadde jeg bare svar: sånn er det bare. Ferdig med det.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2010 #15 Skrevet 1. februar 2010 Problemet er vel at jeg som mor ikke liker sånne svar selv. Det er klart at vi vasker oss, men jeg liker å vite om slike ting som er alment akseptert at man "må" gjøre har en rasjonell grunn eller om det er noe man bare har vennt seg til at skal være slik, på samme måte som at man barberer leggene og armhulen fordi det er på moten nå (kaller det mote selv om det har vært vanlig noen år). Jeg liker rett og slett å vite hvorfor vi gjør som vi gjør og hvrfor ting forventes av oss.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2010 #16 Skrevet 1. februar 2010 "fordi det er sånn bare!" er et elendig svar! Derfor har de fleste foreldre gått bort fra det svaret. Hvis du ikke vil ha diskusjon, så bruk i hvertfall heller et mer logisk(og ærlig) svar som "fordi det vil jeg". Alle barn over 3 år skljønner hulheten i "fordi det er sånn bare!". Når bestevennen kommer i barnehagen med flekkete klær ser de jo med egne øyne at det ikke er sant. Mitt tips til alle som fortsatt bruker "fordi det er sånn bare!" Barna dine vil gjerne forholde seg til deg - ikke gjengse oppfatninger eller vage "sånn gjør man det" - holdninger. Så svar dem personlig!
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2010 #17 Skrevet 1. februar 2010 Sønnen min spurte om det samme for en stund tilbake. Da svarte jeg på spørsmålet med et nytt spm: hvorfor tror du at vi må ha rene klær i bhg da? Da svarte han: fordi vi må være rene inne? Jepp, works for me
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2010 #18 Skrevet 1. februar 2010 Hvorfor skifter vi EGENTLIG klær? Fordi at andre skal like oss? Jeg skifter klær fordi vi skal være rene inne, vi har det rent inne, og inneklærne blir skitne innenfra og ut. Ute bllir vi skitne utenfra og inn og ute er det skittent fra før. Jeg ville IKKE sagt at det er fordi de andre barna skal like henne bedre. Mange barn i barnehagen blir snørrete og skitne iløpet av dagen, skal hun da lære av deg at hun skal like dem mindre, pga dette? Dårlig holdning HI.;-)
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2010 #19 Skrevet 1. februar 2010 Jeg stillte nå spørsmålet for å finne et annet svar. Det var jo akkurat for å slippe å si a det var for at andre skulle like henne bedre jeg spurte, men jeg vil ikke finne på et svar som ikke er sant. HI
Sebastienne Skrevet 1. februar 2010 #20 Skrevet 1. februar 2010 Kjempesunt at barna får oss til å tenke over hvorfor vi gjør som vi gjør og mener det vi mener. Det kan du takke henne for :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå