Skaubinna Skrevet 1. februar 2010 #1 Del Skrevet 1. februar 2010 En bekjent av meg og henne mann sliter med å få barn, og er under utredning til ivf. Hun gruer seg til samtale med sykehuset, fordi hun for en liten stund siden begynte på antidepressiva. Hun spurte meg om hun kan bli nektet hjelp, jeg svarte at jeg ikke trodde det. Men når jeg begynner å tenke på det, blir jeg usikker. (og nysgjerrig) Noen som vet? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141372590-antidepressiva-og-pr%C3%B8ver%C3%B8r/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pia76.. Skrevet 1. februar 2010 #2 Del Skrevet 1. februar 2010 Jeg kan da ikke skjønne att hun skal bli nektet av den grunn. En lege må jo ha henvist henne til ivf,,,å samme legen har sikkert skrevet ut tablettene hinnes. Noen sorter medisiner skal man absolutt ikke bruke under graviditet:) Men dette vet jo legen alt om. Det som er viktig, er nok å begrense dosen. Minst mulig,,,men nok til att hun selv har det bra.( Nok en vurdering legen må ta....) Håper hun får den hjelpen hun trenger. Er hun usikker,,så få henne til å ta kontakt me fastlegen sin. Jeg sliter jo selv psykisk. Å min lege har en plan b, i tillfelle jeg skulle behøve tabletter. Tabletter som jeg kan gå på under ett evt svangerskap. Ønsk henne masse lykke til fra meg:=) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141372590-antidepressiva-og-pr%C3%B8ver%C3%B8r/#findComment-141373594 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pia76.. Skrevet 1. februar 2010 #3 Del Skrevet 1. februar 2010 Jeg kan da ikke skjønne att hun skal bli nektet av den grunn. En lege må jo ha henvist henne til ivf,,,å samme legen har sikkert skrevet ut tablettene hinnes. Noen sorter medisiner skal man absolutt ikke bruke under graviditet:) Men dette vet jo legen alt om. Det som er viktig, er nok å begrense dosen. Minst mulig,,,men nok til att hun selv har det bra.( Nok en vurdering legen må ta....) Håper hun får den hjelpen hun trenger. Er hun usikker,,så få henne til å ta kontakt me fastlegen sin. Jeg sliter jo selv psykisk. Å min lege har en plan b, i tillfelle jeg skulle behøve tabletter. Tabletter som jeg kan gå på under ett evt svangerskap. Ønsk henne masse lykke til fra meg:=) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141372590-antidepressiva-og-pr%C3%B8ver%C3%B8r/#findComment-141373600 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MammaHåpet Skrevet 2. februar 2010 #4 Del Skrevet 2. februar 2010 Hei, det er ingen fare med antidepresiva og IVF! Jeg går selv på det (pga töff bakgrunn osv) og legen vil heller at jeg skal gå på dette enn å slutte under graviditeten. Medisinene vil ikke påvirke barnet noe särlig, og etter födselen vil det forsvinne, og barnets "humör" eller sinnstemning vil ikke bli påvirket av dette, barnet vil bare bli som hva dets arvestoff tilsier, altså vilke gener det vil arve, barnet vil ikke risikere å bli avhengig av medisiner, og bli depressivt uten medisiner altså. det er uavhengig av dette. men det kan bli påvirket av medisinene i mors liv og av morsmelken, men dette er altså ikke skadelig for det. det som KAN väre skadelig for barnet derimot er om moren er depressiv og ikke får hjelp av feks medisiner, det kan påvirke både graviditeten og barnet senere i negativ forstand. det er veldig töft å gå gjennom IVF, så uten medisinene hadde jeg värt ett totalvrak tror jeg...de hjelper meg masse. det er dessuten veldig vanlig med antidepressiva, vanligere enn man tor. Så sånn er det med den saken:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141372590-antidepressiva-og-pr%C3%B8ver%C3%B8r/#findComment-141380431 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MammaHåpet Skrevet 2. februar 2010 #5 Del Skrevet 2. februar 2010 Hei, det er ingen fare med antidepresiva og IVF! Jeg går selv på det (pga töff bakgrunn osv) og legen vil heller at jeg skal gå på dette enn å slutte under graviditeten. Medisinene vil ikke påvirke barnet noe särlig, og etter födselen vil det forsvinne, og barnets "humör" eller sinnstemning vil ikke bli påvirket av dette, barnet vil bare bli som hva dets arvestoff tilsier, altså vilke gener det vil arve, barnet vil ikke risikere å bli avhengig av medisiner, og bli depressivt uten medisiner altså. det er uavhengig av dette. men det kan bli påvirket av medisinene i mors liv og av morsmelken, men dette er altså ikke skadelig for det. det som KAN väre skadelig for barnet derimot er om moren er depressiv og ikke får hjelp av feks medisiner, det kan påvirke både graviditeten og barnet senere i negativ forstand. det er veldig töft å gå gjennom IVF, så uten medisinene hadde jeg värt ett totalvrak tror jeg...de hjelper meg masse. det er dessuten veldig vanlig med antidepressiva, vanligere enn man tor. Så sånn er det med den saken:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141372590-antidepressiva-og-pr%C3%B8ver%C3%B8r/#findComment-141380440 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå