Gå til innhold

Er jeg egoistisk hvis jeg...........

Anbefalte innlegg

har barna mine i barnehagen 80 prosent når jeg jobber 60 prosent?....

Jeg er veldig i tvil selv for jeg vil jo helst kose meg med barna mine på 1 og 4 år hjemme når jeg har fri. MEN så har jeg 3 barn og det krever jo sitt med tanke på rot, klesvask, handling, vasking osv.... Jeg tenker sånn at hvis jeg får 1 dag bare for meg selv så får jeg tatt igjen det forsømte og kan hente barna tidelig den dagen jeg har fri og da kommer de jo hjem til middag og reint hus :-D

Men så kommer den dårlige samvittigheten over at jeg har fri.... hva mener dere? noen synspunkter?..... elsker barna mine over alt på denne jord & vil ikke miste tid med dem, men føler at det hadde vært fint med en dag kun for meg selv der jeg både får slappet litt av og fått unnagjort husvasken :-)

Kan jo også legge inn at jeg gir 100 % av meg selv til barna og har vært mye sliten i det siste, kjenner at kroppen ikke fungerer slik den skal, litt redd for at jeg kan ha fått sykdommen ME..?

Dette ble litt langt, takknemlig for svar :-D

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141372126-er-jeg-egoistisk-hvis-jeg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes du burde ta 100% plass, jeg. I forhold til 80% plass blir det to forskjeller:

1) Du må betale ca 700kr mer i måneden (for to barn).

2) Du er ikke bundet til at de MÅ være hjemme en bestemt ukedag.

80% plass betyr nemlig (antakelig) ikke at det er greit å bare ta litt kortere dager, eller at de er hjemme en dag i uka som veksler fra uke til uke. Har du f.eks. IKKE torsdag, så har du faktisk ikke torsdag, selv om barna har vært syke eller borte av andre grunner tidligere i uken.

Nesten alle bruker i praksis bare 80% av tiden, i hvert fall med 1-åring. Men må betale fullt likevel. For bhg sin økonomi går det bare å gi 80% plass dersom noen andre tar en 20% plass en fast ukedag.

Men til spørsmålet ditt: Jeg synes ikke du er egoistisk hvis du gjør noe mer enn bare jobb mens barna er i bhg.

Takk for svar jenter ;-) Godt å høre at dere ikke ser på det som egoistisk... føler av og til at noen i bh. tenker at når foreldrene har fri, ja da bør ungene også være hjemme...

Kommer nok til å gå for 80 prosent både for mine barns del og min egen del :-)

Klem

Jeg også synes du burde ha 100% selv om du ikke bruker alle timene.

Tenk deg så kjipt det er for barna å gå glipp av alt fra f eks bhg-bursdager, karneval, turer og spesialdager til bollebaking og pepperkakedager......

Er bedre å ha 100% i bakhånd, så har du større frihet når det er behov for det.

Annonse

Jeg syns ikke du er egoistisk i det hele tatt. Jobbet selv 80% i høst og hadde 100% plass i barnehagen til jenta vår. Den dagen jeg hadde fri var hun i barnehagen maks 4-5 timer og noen ganger hadde hun fri. På den måten fikk jeg gjort unna alt husarbeidet og vasket klær og sånn, så fikk vi tilbrakt kvalitetstid sammen resten av tiden uten å stresse med husarbeid og slikt i helgene.

De går da ikke glipp av alt slik selv om de er hjemme en dag i uka... Tenk om alle skulle velge 100 prosent plass for å få med seg alt, da hadde færre barn fått plass. Ved at en velger 60, en til 60 og en 80 så frigjør det dager slik at enda en kan få plass.

En varierer jo når en har f.eks bursdager, bollebaking, pepperkake og etc. I vår barnehage inviterer vi i tilegg barn som ikke har dag til spesielle dager som karneval og nissefest for et par timer. Er det ikke litt sunt å lære at en ikke alltid kan få med seg alt da??

Jeg synes planen din høres perfekt ut. Vi har flere der jeg jobber som velger en slik løsning og det må være fint å ha mulighet til det:-) Tror dere alle tjener det beste av denne løsningen..

• 2 uker senere...

Det er ikke egoistisk om du har 80 prosent eller 100 prosent. Du har jo frihet til å styre selv når du har barna i barnehagen.

Selv har jeg hatt 100 prosent til storesøster hele tida mens jeg har vært hjemme i permisjon med lillebror. Og det har alle andre jeg kjenner som er hjemme med barn nummer 2 også. Tror det er forskjeller rundt om i landet, her. Bor du i Oslo? For her er det ihvertfall vanlig å beholde fulltidsplass, men man styrer jo selv hvor lange dager ungene har og har full mulighet til å holde dem hjemme en dag hvis man vil det.

NEI, du e ikke ego.

Jeg jobber 60% men jenta mi går 100%

Og jeg NYYYTER fridagene mine.

Ungen trives i bhg, og jeg får gjort unna byturer, klesvask, husvask, handling osv.

GENIALT.

Og hun er i bhg fra 09 til 16 på mine fridager.

Ett par ganger tar jeg henne fri, men da kjeder hun seg fort, og krever veldig veldig me oppmerksomhet av meg heile tia.

Dersom jeg vil være snill mamma og hente henne tidlig en dag, da blir ho sur, forde bhg er jo ikke ferdig ennå............alle barna er jo her....

HEHEHEHHE. Som man roper i skogen, får man svar. I sær på dette forumet.

Jeg har to meldinger å komme med: For det første så synes jeg at du skal gjøre som du synes er best, og blåse en lang marsj i hva andre eventuelt synes om det.

For det andre så finnes det mødre, herunder undertegnede, som gir 100 prosent til alle barna 24/7. De færreste på DIB har en anelse hva det vil si i praksis. Det betyr ikke at de er dårlige mødre. Men noen av oss gjør altså mye, mye mer.

Jeg samler opp de onsdagene til en langferie på en sydhavsøy når ungene flytter hjemmefra.

• 4 uker senere...

Nei, du er ikke egoistisk som vil ha ungene bhg i 80% når du selv jobber i 60 %

Det er da bare godt for ungene å være i bhg sammen med andre barn.

Det jeg så lurer på er om du får kjøpt en 80% plass i noen barnehage, eller betaler du for en 100% ?, men disponerer bare 60?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...