Anonym bruker Skrevet 1. februar 2010 #1 Skrevet 1. februar 2010 Vi har egentlig tenkt å få oss 2 kaniner, men nå er jeg plutselig litt i tvil. Er det greiere med marsvin? Er jo vi voksene som skal ha hovedansvaret men føler kanskje det er litt lettere for barna å stelle marsvina og ikke minst holde og kose med de? er det noen som har erfaringer og tips? :-)
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2010 #2 Skrevet 1. februar 2010 Marsvin er definitivt det beste kjæledyret for barn. Kaninen kan bite litt, og er heller ikke særlig glad i å bli løftet og kost med. Synes kanin passer best for voksne. som klarer å la den være i fred når den ønsker det. Marsvin biter svært sjelden, og er stort sett mer sosiale og glade i kos. Anbefaler en korthåret typen, da de langhårede gjerne trenger pelsstell hver dag. Ellers er det omtrent like mye "jobb" med kanin og marsvin.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2010 #3 Skrevet 1. februar 2010 Skal du ha marsvin må du helst ha 2, ellers kan den sørge seg ihjel.. Jeg har hatt både marsvin og kaniner, og klarer ikke velge noen av de. Synes det er like mye "jobb" med begge to :-) Hva med å google det, så finner du ut mer hva som kan passe for dere :-) Veldig fine dyr da, så lykke til :-)
Lady lovely locks Skrevet 1. februar 2010 #4 Skrevet 1. februar 2010 Jeg har ikke erfaring med marsvin, men hadde kanin da jeg var liten. De er utrolig kjappe, så når du slipper dem ut av burret er det bare flaks om du får tak i dem igjen. Ikke er de spessielt kjelene heller. Oggå må du tenke igjennom at du får en gnager i hus. Kaninen vår, gnade på møpler, tapet, ledninger, det meste egentlig. Kaniner også avhengi av å få gnage for å holde tennene nede, ellers får de store tannproblemer. Marssvin er også gnagere, men mye treigere, så jeg tenker de er lettere å holde styr på. Vi har egentlig prøvd det meste av dyr. Rotter, hamster, kanin, undulater... Skulle jeg anbefaltr et dyr ut i fra dette vil jeg absolut sagt katt. Slipp dem inn og ut, de klarer seg selv. Kjelene er de også. Bare å sette fram mat, og børste dem på våren når de mister vintertpellsen.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2010 #5 Skrevet 1. februar 2010 Hei Har erfaring med både kanin og marsvin. Erfaringa mi er : Marsvin er lettere enn kaniner. Kaniner blir lettere ensom og kan bite litt hardere. Isåfall MÅ det være 2 av de. ( Uansett om dette blir tamme dyr, så må vi huske at de er ville dyr i utgangspunktet ) Kaniner trenger mer kos og kjærlighet. ( Men, om de først blir tamme, så er dette kjempe koslig dyr ) Kaninene vill helst være ute, å dette kan være et problem om vinteren. Marsvinene må helst være inne. Hvor gammel er barna dine forresten ?
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2010 #6 Skrevet 1. februar 2010 Hei Har erfaring med både kanin og marsvin. Erfaringa mi er : Marsvin er lettere enn kaniner. Kaniner blir lettere ensom og kan bite litt hardere. Isåfall MÅ det være 2 av de. ( Uansett om dette blir tamme dyr, så må vi huske at de er ville dyr i utgangspunktet ) Kaniner trenger mer kos og kjærlighet. ( Men, om de først blir tamme, så er dette kjempe koslig dyr ) Kaninene vill helst være ute, å dette kan være et problem om vinteren. Marsvinene må helst være inne. Hvor gammel er barna dine forresten ?
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2010 #7 Skrevet 1. februar 2010 Hei Har erfaring med både kanin og marsvin. Erfaringa mi er : Marsvin er lettere enn kaniner. Generelt.. Kaniner blir lettere ensom og kan bite litt hardere. Isåfall MÅ det være 2 av de. ( Uansett om dette blir tamme dyr, så må vi huske at de er ville dyr i utgangspunktet ) Kaniner trenger mer kos og kjærlighet. ( Men, om de først blir tamme, så er dette kjempe koslig dyr ) Kaninene vill helst være ute, å dette kan være et problem om vinteren. Marsvinene må helst være inne. Hvor gammel er barna dine forresten ?
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2010 #8 Skrevet 1. februar 2010 Hei Har erfaring med både kanin og marsvin. Erfaringa mi er : Marsvin er lettere enn kaniner. Generelt.. Kaniner blir lettere ensom og kan bite litt hardere. Isåfall MÅ det være 2 av de. ( Uansett om dette blir tamme dyr, så må vi huske at de er ville dyr i utgangspunktet ) Kaniner trenger mer kos og kjærlighet. ( Men, om de først blir tamme, så er dette kjempe koslig dyr ) Kaninene vill helst være ute, å dette kan være et problem om vinteren. Marsvinene må helst være inne. Hvor gammel er barna dine forresten ?
Gjest Skrevet 1. februar 2010 #9 Skrevet 1. februar 2010 Jeg hadde ikke kanin selv som barn men bestevenninna mi hadde begge deler. Kaninen beit og klorte og var ikke spesielt morsom. Søt å se på, ja, men der stoppet det. Hun var en selvstendig frøken som trvides best i buret sitt ute på plenen. Marvinet likte å bli holdt, men sånn ca annenhver gang vi tok det ut av buret for å kose det forsvant den for oss og ble borte. Den ene gangen trodde foreldrene at den var helt vekk, skaffet til slutt en ny en av motsatt kjønn av den forrige. Marsvin nr to forsvant også og plutselig var det en hel koloni som bodde inne i veggene, ha ha.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2010 #10 Skrevet 1. februar 2010 Vi har hatt begge delene, og anbefaler heller marsvin enn kaniner. Men som det er nevnt flere ganger, de og må være 2, eller så kan de bli for ensomme og sørge ol. Vi opplevde av marsvinene ble mer tamme og lettere lære, renslighet og slik. Man kan faktiskt få de til å gå i kassen når de skal på do. Så slipper man de små bæsjeklumpene og tisseflekkene overalt ;o)
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2010 #11 Skrevet 1. februar 2010 god historie lille meg her... he he Bana mine er 2 og 5 så de skal selvfølgelig ikke ha noe alene ansvar. Vi har hatt en kanin før, men den hoppet ut av buret og forsvant.Etter det har det vært mas om ny kanin. Føler kanskje og marsvin er greiere i forhold til kos. Det jeg bekymrer meg for er lukt. lukter de mye? HI
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2010 #12 Skrevet 1. februar 2010 få deg to jentemarsvin så slipper du den verste lukten.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2010 #13 Skrevet 1. februar 2010 okei. takk skal dere ha alle sammen :-) da får vi gå på marsvinjakt tenker jeg :-) HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå