Anonym bruker Skrevet 31. januar 2010 #1 Skrevet 31. januar 2010 Hvilke krem for strekkmerker bør man bruke, hvem er effektiv? Og hvor tidlig bør man bruke med kremen?
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2010 #2 Skrevet 31. januar 2010 Krem er en myte. Smør deg som du gjør til vanlig. Får du strekkmerker er det pga at huden din, ikke hvor vidt du har smurt deg eller ikke.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2010 #3 Skrevet 31. januar 2010 det er bare tull.. Det eneste som kan ha en viss effekt er å massere huden med hvilken som helst krem, jevnlig... Dette for å øke hudens elastisitet og blodgjennomstrømning. Ikke kast bort penger på dyre kremer. De fleste får strekkmerker uansett hva de gjør..
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2010 #4 Skrevet 31. januar 2010 Jeg har aldri brukt noe særlig med kremer på kroppen, men er litt redd for å få veldig ille strekkmerker, så lurer på hvordan jeg kan forebygge det. Magen til mora mi ser virkelig ikke ut etter hun fikk meg, masse vev er ødelagte, masse strekkmerker og masse rynker, ser ut som hun har fødet innen et halvt år. Så vil helst ikke bli like ille som henne, for hun sliter utrolig mye med det.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2010 #5 Skrevet 31. januar 2010 Enig med de over her. Jeg har født tre barn, ikke smurt meg og enda ikke fått et strekkmerke. Det er huden det kommer an på, ikke smøring/ikke smøring.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2010 #6 Skrevet 31. januar 2010 Strekkmerker oppstår i underhuden så det har ingen beviselig effekt å smøre overhuden med kremer
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2010 #7 Skrevet 31. januar 2010 det er ikke sikkert du får de samme strekkmerkene som moren din, selv om det vel er arvelig til en viss grad. Du må nok bare vente og se, dessverre...
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2010 #8 Skrevet 31. januar 2010 jordmor sa til meg at hvis du fikk strekkmerker under ungdomstiden (13-16 år) så kan man nesten garantere at du får strekkmerker under graviditeten, uansett hvor mye du smører deg. Strekkmerkene oppstår i underhuden og dit er det ingen krem som når ned
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2010 #9 Skrevet 31. januar 2010 Hvis din mor fikk strekkmerker så bør du nesten regne med at du får det også. Bedre å bli positivt overrasket enn å gråte seg gjennom de siste tre månedene.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2010 #10 Skrevet 31. januar 2010 Hmm, eneste stedene jeg fikk strekkmerker i ungdomstiden var på puppene og innsidene av lårene. Men har ingenting på magen. Men mora mi fikk ekstremt strekkmerker da hun fikk meg. Ikke vanlig strekkmerker, er litt vanskelig å forklare, men hele magen har bare masse masse rynker på en måte, så er dette jeg er redd for. HI
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2010 #11 Skrevet 31. januar 2010 de stedene du nevner er jo der det er mest vanlig å få strekkmerker i puberteten. Samt hoftene. Det er ikke så vanlig å få på magen i de årene... Skjønner at du er redd for rynkete mage full av strekkmerker, men det er dessverre ikke alt man kan forhindre eller gjøre noe med. Det er jo mulig å operere etter fødsel...
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2010 #12 Skrevet 31. januar 2010 Ja, da tror jeg du kan belage deg på strekkmerker mens du går gravid, uasnett hvor mye du smører. Det har ikke noe å si hvor du har hatt strekkmerker før, men at du i det hele tatt fikk dem. Det vil si at underhuden din ikke er særlig elastisk og derfor oppstår merkene. Jeg vil tro at "rynkene" til din mor er vanlige strekkmerker som har leget. Slapp av og tenk heller på den lille du får ut av det. Det synes på alle kvinner at de har født barn.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2010 #13 Skrevet 31. januar 2010 Jo, men på en annen måte så har jeg gått opp rundt 10 kg på veldig kort tid, mest på magen, men har ikke fått noe strekkmerker av det da.. ? :/ hi
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2010 #14 Skrevet 31. januar 2010 sperm..vet det er ekkelt men funker som bare det,på ALLE jeg vet har prøvd.. dette er faktisk et tabu fra gamledager men funker som en drøm
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2010 #15 Skrevet 31. januar 2010 jeg har hørt at strekkmerker skyldes hormoner jeg... som i størst grad kommer i slutten av graviditeten. Jeg hadde ingen strekkmerker i uke 39, og var i ferd med å danse seiersdansen, men de spratt fram uken etter.. Jeg fikk ikke så veldig mye heldigvis, men en litt stor på magen, som gjør at magen er ganske slapp og utstående akkurat der den er. Selv om jeg har gått ned igjen i vekt trekker ikke magen seg inn igjen på akkurat det stedet... men, jeg er nok heldig som ikke fikk mer..
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2010 #16 Skrevet 1. februar 2010 Sperm?? Hvis jeg smører meg med det på magen, fester det seg noe slags lukt da det har tørket?
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2010 #17 Skrevet 1. februar 2010 Jeg gikk opp 25 kilo i svangerskapet, 22 av dem før uke 32. Likevel var det ikke før i uke 36 strekkmerkene kom. De kom kun på magen og siden, ikke på lår, rumpe osv, selv om de hadde blitt større de også. Magen blir stor og hard når man går gravid, dette strekker nok huden på en mye hardere måte enn hvis man legger på seg over magen ellers. Jeg skjønner at du uroer deg for strekkmerker nå, men når du kommer til uke 35 så har du mest sannsynlig så mange andre plager (urinlekasje, halsbrann, sterke kynnere, søvnproblemer, ryggplager, vondt rundt ribbein osv) at strekkmerkene ikke er noe du kommer til å ense engang. Og når h'n endelig kommer til verden kommer du ikke til å ha tid til å tenke på disse merkene før de allerede har begynt å bli lysere.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2010 #18 Skrevet 1. februar 2010 sperm ja. er et triks mange holder for seg selv men brukt mye i spania og faktisk.. synes ikke det lukter(kommer litt ann på hva mannne spiser og drikker) noe etter det har tørket men det kan flasse lett av hvis det er for lite og i begynnelsen er det jo ikke den mes inbydene "kremen" å smøre seg med.Men en vanesak,hvis man synes det er verdt det:)
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2010 #19 Skrevet 1. februar 2010 Jeg gikk opp 25 kilo i svangerskapet, 22 av dem før uke 32. Likevel var det ikke før i uke 36 strekkmerkene kom. De kom kun på magen og siden, ikke på lår, rumpe osv, selv om de hadde blitt større de også. Magen blir stor og hard når man går gravid, dette strekker nok huden på en mye hardere måte enn hvis man legger på seg over magen ellers. Jeg skjønner at du uroer deg for strekkmerker nå, men når du kommer til uke 35 så har du mest sannsynlig så mange andre plager (urinlekasje, halsbrann, sterke kynnere, søvnproblemer, ryggplager, vondt rundt ribbein osv) at strekkmerkene ikke er noe du kommer til å ense engang. Og når h'n endelig kommer til verden kommer du ikke til å ha tid til å tenke på disse merkene før de allerede har begynt å bli lysere.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2010 #20 Skrevet 1. februar 2010 Jeg gikk opp 25 kilo i svangerskapet, 22 av dem før uke 32. Likevel var det ikke før i uke 36 strekkmerkene kom. De kom kun på magen og siden, ikke på lår, rumpe osv, selv om de hadde blitt større de også. Magen blir stor og hard når man går gravid, dette strekker nok huden på en mye hardere måte enn hvis man legger på seg over magen ellers. Jeg skjønner at du uroer deg for strekkmerker nå, men når du kommer til uke 35 så har du mest sannsynlig så mange andre plager (urinlekasje, halsbrann, sterke kynnere, søvnproblemer, ryggplager, vondt rundt ribbein osv) at strekkmerkene ikke er noe du kommer til å ense engang. Og når h'n endelig kommer til verden kommer du ikke til å ha tid til å tenke på disse merkene før de allerede har begynt å bli lysere.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2010 #21 Skrevet 1. februar 2010 Kan strekkmerker forebygges? Tallrike kremer, balsamer og oljer - vitamin E-krem, kakaosmør, aloe vera lotion, olivenolje - brukes av mange til å forebygge strekkmerker. Dog finnes det ikke forskning som beviser at disse tiltakene er effektive6. Noe forskning har vist at midlet tretinoin (Aberela) kan dempe utviklingen av strekkmerker. Det gjelder de strekkmerkene som er mindre enn seks uker gamle og som fortsatt er rosa eller røde på farge. Imidlertid, tretinoin kan være skadelig for fosteret og skal ikke brukes i svangerskapet. http://nhi.no/foreldre-og-barn/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/strekkmerker-23933.html
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2010 #22 Skrevet 1. februar 2010 vill bare advare alle mot Aberela,den etser i visse tilfeller i huden,jeg klødde meg til blods og fikk stggere arr enn strekkmerker :/
Elinlita Skrevet 1. februar 2010 #23 Skrevet 1. februar 2010 Jeg fikk beskjed av hudlegen at det ikke var noen måte å forebygge strekkmerker på. jeg håper virkelig han har peiling på hva han snakker om Hvis det hadde vært en krem som kunne forebygge så ville vel alle gravide brukt denne og sluppet unna strekkmerker, men den gang ei. Jeg har kommet med til uke 36 (snart 37) uten mer enn 5 små strekkmerker på siden og håper på å slippe flere. Men det er sant som det sises over her, man har så mange andre plager at strekkmerkehysteriet fort blir glemt. Lykke til i svangerskapet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå