Gå til innhold

Noen som har fått barn midt i semesteret?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på hvordan det blir hvis man fks får barn i januar eller februar, det er jo midt i semesteret... Kan man søke permisjon å begynne på samme sted året etter, eller må man ta hele året på nytt?

Kan man fullføre året, men være mer hjemme å jobbe med skolen?

Hvordan er det med foreldrestipendet, får man det fra fødselen av eller?

Håper noen har noen svar :))

• 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det spørs vel litt på hvilken type studie du har, og hvordan det er lagt opp. Ei venninne av meg fikk barn i april siste året vårt på høgskolen. Hun gikk frem til 3 uker før fødsel (skal du starte permisjonen før det må du ha sykemelding eller erklæring fra skolen på at det er mest hensiktsmessig). Men når hun skulle starte på nå måtte hun tilbake fra semesterstart i januar (på papiret). Men det var jo det samme som skjedde i starten dette semesteret som i fjor, derfor er hun fortsatt hjemme, men studerer på papiret. Når de kommer til det hun ikke har fått med seg må hun tilbake på skolen, dvs ca mars/april.

Nå skal det sies at vi har hatt minimalt med obligatorisk oppmøte, så dette har ikke vært noe problem på vårt studie. Der det er obligatorisk oppmøte vet jeg ikke hvordan det blir. Siden man isåfall må tilbake 'offisielt' fra starten på januar. Men dette er jo noe som må avklares med den enkelte skole. Selv tok jeg permisjon fra 10 desember for å slippe den siste eksamen rett før fødselen, og har fått permisjon et år. Dvs jeg må melde meg opp og ta eksamen før jul, for så å komme tilbake for fullt etter jul.

Du kan velge å fullføre året uten permisjon ja. Her er det igjen måten studiet er lagt opp som avgjør hvor mye du kan være hjemme. Dersom du velger å ikke ta permisjon gjelder jo samme regler for deg som for alle andre. Tror ikke du får noe "særbehandling" kun fordi du har født. Så er det obligatorisk oppmøte må du møte på lik linje med andre. Er det ikke så stramme tøyler kan du velge å studere hjemmefra, men det krever jo en del egeninnsats fra din side for at du skal komme deg igjennom det.

Foreldrestipend får du fra fødselen av ja, vel og merke etterbetalt. Du må nemlig sende inn kopi av fødselsattesten etter at du har fått den. Så skal de saksbehandle, før du får foreldrestipendet utbetalt. i mellomtiden får du selvsagt stipend som vanlig. Foreldrestipend får du uavhengig av om du velger å ut i permisjon eller ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...