Gå til innhold

Er melk kjempebra for barn??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg var lita drakk vi melk til alle måltider inkl middag.

Melk var det beste i føle min mor...:-)

Jenta vår er ikke glad i melk, Drikker lite og slett ikke hver dag.

Spiser ost og yoghurt, samt drikkeyoghurt,

Jeg får "kjeft" av min mamma fordi jeg ikke får i henne nok melk.

Er det så bra og så viktig??? Er deres søte små flinke å drikke melk??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Melk er kjempebra for barn.

Kalsium- benbygning osv.

Men, de kan få for mye av det!

Lurer på om barn under 3år ikke skal ha mer enn 1,5dl daglig, hvis ikke det var 3? Melka inneholder et eller annet barn ikke skal ha for store mengder av. *husker ikke hva eller hvordan*

Jenta vår kan ikke drikke ren melk. (Det forverrer astmaen hennes)

Men yoghurt, biola osv går helt fint. Legen beroliget hvertfall meg med at det var ok.

Men jeg må innrømme at det ene glasset med vanlig melk jeg føler hun burde hatt i tillegg gir meg et stikk i samvittigheten til tider.

Hva er egentlig best og verst i tilfelle her.

Skrevet

For mye melk kan fortrenge opptaket av jern, det er derfor ikke anbefalt at små barn ikke drikker mer enn 5 dl melk for dag.(yoghurt inkludert).

Skrevet

Snek seg visst inn et ikke for mye .-) Det er derfor anbefalt at små barn ikke drikker......skulle det stå

Skrevet

Melk er oppskrytt. Da jeg var barn fikk jeg applaus fordi jeg drakk bortimot to liter melk daglig. Ingen koblet melk og jernmangel sammen da jeg gjentatte ganger hadde problemer med det under oppveksten ...

Får jenta di i seg ca 5 dl melk daglig er det sannsynligvis toppers, dvs litt mer enn to vanlige glass per dag :)

Skrevet

Melk er for kalver, ikke mennesker. Det er stridighet om kalsiumet i melken er nyttig for mennesker fordi den er for grovstrukturert i forhold til kalsium i feks morsmelk.

Men klart melk er en fin kilde til vitaminer og mineraler, men dette kan du fint få i ungen din uten har hun drikker melk. Yoghurt gjør samme nytta.

Hilsen liker ikke melk

Skrevet

Det er ingen regel som seier at ungar (eller menneske generelt) treng å drikke melk. Melk(eprodukt) er ein grei måte å få i seg t.d. kalsium på, men om ein et ost og yoghurt og brukar litt melk i matlaging dekkar ein som regel behovet, det er i alle fall det helsesøster og lege har informert oss om.

Vi har og eit barn som ikkje tåler melk og ho klarar seg fint med melkefri ertatningar (f.eks. soyayoghurt og havremelk tilsett kalsium).

Storebroren er glad i melk og drikk eit par-tre glas for dagen. Eg drikk veldig sjeldan melk, berre til frukostblanding.

Skrevet

Jeg vet ikke! Men jeg synes det er rart at Norge er det land i verden der det drikkes mest melk samtidig som landet ligger på verdenstoppen i benskjørhet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...