Gå til innhold

Når mener dere man er "for gammel for å bli mor"?

Anbefalte innlegg

Med mine 34 når gullet kom og muligens 36 hvis neste kommer, føler jeg meg i dag som en gjennomsnittlig mor mtp alder selv om de fleste av mine venner fikk barn før fylte 30.

Hadde jeg vært i samme situasjon som 45 åring hadde jeg kanskje tenkt over saken men slått til om jeg fikk mulighet. Dette tiltross for at jeg antagelig ville vært pensjonist når de rundet 20 og heller i alderskategori som bestemor enn mor.

Men hva med oppimot 60 og eldre?

Ble litt inspirert av div tv-program med godt voksne mødre de siste dagene og her er ikke motivet å dømme noen, men bare få frem div synspunkter.

Fortsetter under...

Dette er et vanskelig tema og det er lett å tråkke andre på tærne. Selv bestemte jeg meg tidlig for å legge prøvinga på hylla ved fylte 40, men dette mener jeg det må være opp til hver enkelt kvinne å bestemme.

Å bli mor som 60-åring er så uvanlig at jeg ikke ser noen grunne til å lage en sak ut av det - i hvert fall ikke her inne.

En av de desiderte beste mødrene (i mine øyne) jeg noensinne har truffet fikk sine barn da hun var 41 og 43.

Hun mente at det var for henne helt riktig, hun hadde tid til å leve livet og få gjort mye før hun fikk barn.

Tror folk må vite hva som er best for dem selv, når man er ung har man mer enregi, når man er eldre er man mer tålmodig og ofte en bedre økonomi og et annet syn på livet.

Pga dårlig helse føler jeg meg for gammel til barn, jeg er 35.

jeg tror man er for gammel når man ikke har noe man gi et barn utover det materialistiske...

Jeg mener absolutt det finnes bedre mødre som 50 åringer enn 20 åringer der ute, tatt i betraktning hva man har å tilby. Der er vi så forskjellige og bedre levevilkår gjør at mange eldre er sprekere enn de unge på flere måter.

Nå er det også sånn at det i flere deler av verden er blitt "akseptabelt" å få hjelp til å bli mor etter fylte 60 og det ikke lengre er så unikt og enestående.

Refererer til programmet som gikk på NRK 2 i kveld "Verdens eldste mødre".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...