Gå til innhold

Hjelp!!! Barnet mitt begynner å få brune fortenner!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kom brått og plutselig, ikke alt for ille enda, men en svak brunfarge.

Skyldes nok uvettig bruk av juice, har lenge forsøkt å si til samboer at han ikke skal gi juice som tørstedrikk, og heller ikke melk i senga etter tannpuss. Og nå er skaden iferd med å skje.

Noen med erfaring?

Skrevet

Om barnet er så liten annå at det kun er melketenner, så er det jo ikke for sent, men du må få kuttet ut juicedrikking i tide og utide og annet enn vann etter tannpuss umiddelbart. Ta gjerne med både barnet og faren til tannlegen å få noen tips. Hvordan ser farens tenner ut? er han nøye med tannhygienen?

Skrevet

Faren har også hatt masse problemer med tennene. Han er fransk, og de har litt andre matvaner der. Barna får konsekvent kakao til frokost, for å nevne noe.

Skrevet

Det er melketenner. Barnet er 2,5 år. Man kan forhåpentlig stoppe det, men kan det reverseres på noen måte? Vil de ha denne fargen framover uansett?

Skrevet

Jeg har bodd i Frankrike og barn kan fint ha hvite tenner med fransk kosthold. Folk flest i Frankrike gir ikke barna sine saft ol som tørstedrikke, faktisk. At han er fransk er en dårlig unskyldning.

Begynn med flourtabletter, for det første, og slutt selvfølgelig med masse juice ol og ta en tur til tannpleier for videre råd.

Skrevet

Bestiller time i morgen tidlig. Dytter for å høre om noen har erfaring med dette selv.

Skrevet

Dere kan sikkert få stoppet prosessen om dere tar skikkelig tak i dette nå. Men om det brune forsvinner tror jeg ikke.

Men det som er verre er jo at barnet kan få tannverk. Noe et så lite barn ikke burde ha.

Slutt med juice som tørstedrikk, greit til maten til ett måltid f. eks. Samme med melk. Bare vann mellom måltidene, og bare vann etter tannpuss. Begynn med fluor som noen nevner over her.

Skrevet

Selvfølgelig slutter vi med dette, og følger opp tannlegens råd.

Noen som har opplevd dette med egne barn?

Skrevet

Jeg har opplevd det med egne tenner som barn. Det ble ikke bedre, men mine foreldre tok det heller ikke på alvor, så jeg kan ikke si om det virkelig er slik at ingenting hjelper.

Lykke til, jeg håper det ordner seg!

Skrevet

Merkelig, jeg har også bodd i franrike og har aldri opplevd brune tennet pga det...

Elektrisk tannbørste, hjelp barnet å pusse tenner morgen og kveld..

Skrevet

Dumt spørsmål, men kan man sette porselensfasader på barn? Melketenner?

Skrevet

Nei det vil de nok ikke gjøre..

Skrevet

Det kan stoppe. Det trenger ikke bli verre men det kan ikke gå bort før barnet mister tannen. Snakker av erfaring.

Ingen tannlege vil sette proselensfasader på et lite barn pga litt missfarving

Skrevet

Jeg har opplevd det samme. Mitt barn er 2.5. Jeg dror til tannlegen på årlig kontroll for meg selv, og spurte henne hva det kunne være. Jeg har alltid vært helt nazi med tannpussen.

Det er sannsynligvis barnetannsten sa hun og er ingenting å gjøre med. Ha vanlig tannhygiene, og pass på at barnet bare drikker vann om natten. Blir det ille, så kan man oppsøke tannpleier for å få dette pusset vekk.

Skrevet

Porselensfasade er drastisk. Tannlegen vil ikke en gang gjøre det på meg som voksen som har stygge tenner.

Skrevet

Enten er det tannsten eller så er det tennene som begynner å råtne. Mest sansynlig tannsten. Det er ikke farlig med sort tannsten, men det er selvfølgelig ikke spesielt vakkert.

Skrevet

Tusen takk for svar, alle sammen. Jeg frykter selvsagt råte, siden jeg vet det har vært uvettig omgang med juice og melk når jeg ikke har kontrollen...

Skrevet

Ingen som tenker på en skade her? Hm.. Min datter har nemlig en svakt brun fortann og jeg dro henne straks til tannlegen. Tannlegen sa at det mest sannsynlig skyldtes en skade (fall, dunk eller lignende). Jeg kunne ikke huske at min datter hadde slått seg i munnen i det siste, men tannlegen sa at misfarging ikke trengte vise seg med en gang etter en skade, så jeg vet fortsatt ikke hvordan det har skjedd.

Vil ikke de andre tennene også være i dårlig stand hvis det skyldes dårlig tannhygiene eller ugunstig kosthold?

Skrevet

Eller så kan det være barnebelegg, svart og brunt belegg på tennene. Begge mine har det..pga et enzym i spyttet at noen barn får det, det forsvinner med melketennene og er helt ufarlig. Vi har alltid vært nøye med tannpuss og fluor, har hørt at det er ganske sterke tenner som får barnebelegg.

Så det kan være flere ting..hvis det er barnebelegg kommer det til å spre seg. Kan pusses bort hos tannlege, men det kommer tilbake igjen.

Skrevet

Min 4åring har også en fortann som er litt brun. Der sa også tannlegen at han sikkert hadde slått tanna og at det var derfor den var litt misfarget.

Skrevet

HI her igjen.

Snakket akkurat med moren min, som minte meg på at snuppa falt og slo munnen sin ganske kraftig for noen dager siden. Overleppen ble hoven. Men kommer ikke misfargingen som regel med det samme da, eller er jeg på viddene?

Skrevet

Hei

Har barnet nylig fått penicillin?

Det kan også gi misfarging. To av mine fikk det, tannlegen pusset det vekk med "slipekrem" og myk børste. Gikk ikke vekk med vanlig tannpuss

Skrevet

gutten min ble også blå brun på fortanna etter et fall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...