Gå til innhold

Samtale på Riksen om donorsædbeh., trenger noen hint..

Anbefalte innlegg

Min mann og jeg har time til samtale i fht donorsæd på Riksen til uken, va innebærer informasjonssamtalen? Blir man "kryss forhørt", psykisk testet... noen som kan gi noen hint..???

Er både spent og nærvøs på denne samtalen;) På forhånd tusen takk.

Fortsetter under...

Infosamtalen er rett og slett informasjon fra Rikshospitalet om hvordan prosedyren er, hvordan dere skal gå frem for å få behandling, utlevering av nødvendige resepter osv. Ingen ubehagelige spørsmål, ingen kryssforhør eller noe forsøk på å finne ut hvorvidt man er egnet. En hyggelig samtale hvor man får relevant informasjon, ikke noe å grue seg til. :-)

Så fint at du svarte meg. Høres bra ut:) Håper det ikke blir noe venting på donor, slik at vi kommer i gang så fort som mulig. I følg hun jeg snakket med på telefonen var alle papirene våre i orden. Spennende tid framover:)

Jeg tror kanskje dere som er heterofile slipper å vente. Muligens fordi de kan bruke et eventuelt restlager av donorsæd donert under gammel lovgivning. Hvis ikke, er det for tiden litt venting, gitt.

Lykke til ihvertfall :-)

Så det er venting for dere som kommer inn under den nye ordningen? Hvor lenge da?

Men er det slik at donor selv kan velge om han vil "gi bort" til enten homofile, hetrofile eller begge når han donerer? Kan de reservere seg? ... blir ganske avanserte greier dersom det er sånn da... og sikkert langdrygt...

Nei, det varierer. Problemet er at de har for lite donorsæd i forhold til hvor mange som ønsker behandling, noe som fører til at man får prøve sjeldnere enn tidligere. Det er ca en til to måneder mellom hvert forsøk, i motsetning til tidligere, hvor man etter det jeg har forstått, kunne prøve hver måned.

Jeg tror grunnen til at det er ventetid for lesbiske, men ikke for heterofile, er at de har et restlager eller noe sånt, av sæd donert etter gammel lovgiving, den vil jo bare kunne brukes på heterofile par. Når den tar slutt, er det vel ventetid på alle, siden donorene ikke kan velge hvem som skal motta donorsæden. Da står vi alle i samme kø. Godt mulig det allerede har skjedd, sist jeg snakket med Rikshospitalet var de helt tomme.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...