Gå til innhold

Fast føde og prematur

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt uenig med helsesøster, og håper det er noen andre som har peiling. Jenta vår er 12 uker prematur og er nå snart 3 mnd korrigert. Helsesøster har ment i en måned at vi burde begynne med grøt (jeg ammer og gir litt på flaske, men hun er ikke veldig glad i den flaska) og at vi skal følge hennes fødselsalder, mens jeg mener at vi bør følge den korrigerte. Hun er jo strengt tatt bare 3 mnd selv om hun ble født for snart 6 mnd siden?!? Eller tenker jeg helt feil? Hun får jo ekstra jern, folsyre etc så hun får vel i seg det hun skal? Vektoppgangen hennes er forresten helt fin.

Noen tips om hva vi bør starte med og når? Med førsteman ga jeg velling, men denne lille damen hater flaska så det bør vel være noe annet. Grøt eller potet? Hva er mest skånsomt for en liten mage?

Tips taes imot med takk :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En skal alltid følge korrigert alder i forhold til premature, så du gjør helt rett..

12 uker prematur er ganske mye. Så kjekt at det går bra med jenta di!!

Selv har jeg ei på snart fire år som er åtte uker prematur og vi forholdt oss alltid til korrigert alder med tanke på mat.. Og da er hun kanskje litt liten for mat enda??

Jenta mi brukte laaang tid på å venne seg til grøt. Jeg prøvde flere typer og bare bittelitt i starten. Jeg hadde av og til litt most pærepure ytterst på skjeen for å få henne til å ta, Kanskje du kan prøve det om en stund??

Skrevet

Mi er 10uker prematur jeg var heldig å fikk fullammet hu til hu var 8mnd .... legen hennes på skyehuset sa at at jeg skulle bruke korigert alder ved innføring av mat ,men etter skjøn ... ser/merker fort at det blir for lite mat.

Mi sluttet å sove hele natta så da begynte vi med grøt og hu fikk en brødskørpe når vi spiste ....

Hva som er mest skånsomt er vel mais grøt da de ikke har gulten......

Og mi helsesøster begynte å masse tidelig at hu måte få anen mat ....

Har du sett på http://www.prematurforeningen.no de har også eget forum

Skrevet

Min helsesøster tok kontakt med nyfødt på dette spørsmålet og beskjeden derfra var at prematures tarmer bråmodnes og bør få fast føde litt før terminbarn. De sa at de fleste begynner for sent. Vår jente fikk velling fra korrigert 3 mnd og litt fast føde fra 5 mnd korrigert. Det var riktig for henne, men jeg hadde da mistet det lille jeg hadde av mm slik at hun da hadde fått bare mme i en mnd.

Hun var nesten ni uker før tiden foresten.

Jeg ville begynt nå, men forsiktig. Min datter spiste ikke mer enn jevnaldrende ved 8 mnd korrigert, så opptrappingen var langsom.

Kanskje du kan prøve med fruktmos? hun trenger ikke få mer enn en liten teskje:-)

Å mate en 3 mnd gammel baby med skje et helt måltid går ikke. Hun vil nok bruke laaaaaaang tid før hun faktisk spiser.

Skrevet

Takk for bra svar! Jeg skjønner at de lærde strides, og da er det ikke så enkelt for en mamma som er litt redd for å gjøre feil ;-) Til og med legene på nyfødt intensiven er ikke enige her.

12 uker er ganske mye, og nettopp derfor er jeg veldig redd for å starte for tidlig. Om jeg venter en måneds tid til er hun jo 4 mnd korrigert, og det er jo "akseptert" men hun er jo egentlig 7 mnd...og det er jo liksom for seint. Ikke lett dette her!

Skrevet

Så lenge vektoppgangen er fin og jenta er fornøyd så kan du godt vente litt til.

Det du kan starte med er tynn risgrøt i førsteomgang, gi med skje. :-)

Og du har rett, jenta er 3 mnd gammel hvis man skal følge terminen, så du bør vente en mnd til helst før du starter.

Skrevet

Legene vet faktisk ikke hva som er det helt ideelle når det kommer til fast føde for premature, spesielt ikke for ekstremt premature der forskjell mellom termin og fødsel er stor.

Den rådende oppfatningen er likevel at man skal følge korrigert alder hvis barnet trives og sover godt om natten (trenger ikke sove natten igjennom). Barnet skal også ha vektoppgang, men for pramture aksepterer man ofte en mindre vektoppgang enn for fullborne.

Noen leger mener at barnet har en alder der de er åpne for å gå videre fra mm eller mme til andre smaker. Disse legen er redde for at om man venter til barnet er seks måneder korrigert så kan denne perioden ha passert.

Vi har en gutt som er født 15 uker før termin. Han er fullammet til han var 6 måneder korrigert. Han trivdes godt og sov godt om natten. Han hadde litt dårlig vektoppgang, men ettersom han fikk mm fikk vi beskjed av legene om å fortsette med mm ettersom det var så kort tid igjen.

I Norge er det vanlig å starte med grøt, men ellers i verden er det smaksprøver av grønnsaker som er vanligst. Starter man med grønnsaker (f.eks potet) kan det være en fordel å blande inn litt mm slik at smaken er litt gjennkjennelig. Vi prøvde dette med storesøsteren (født til termin), men hun likte det ikke så vi endte opp med å starte med grøt (maisgrøt) og deretter andre smaksprøver. Det gjorde vi også med minsten. Han er i dag 17 måneder korrigert, glad og fornøyd og spiser godt både grøt og middag. Han spiser ikke brødskive ennå ettersom han ikke helt forstår seg på tygging av store biter.

Skrevet

Vi fikk ikke i snuppa vår (5 uker prem + dysmatur) grøt før nærmere 8 mnd.

Gikk helt fint det. Vi begynte med litt velling på kvelden da hun var ca 5 mnd. (flaske)

Det kan jo være greit å ev begynne med litt smaksprøver (feks. knust banan og annen frukt).

Fra hun var ca 6 mnd og satt i stol, fikk hun også striper av skalken på brødet å gnage på når vi spiste+ ev bittesmå smakspørver av vår mat om det var hoe hun kunne ha.

I dag er hun snart 2 år og jevnstor med sine jevnaldringer. Hun spiser det meste og er glad i nye smaker og mat med smak på.

Så lenge veksten er grei, skjønner jeg ikke stresset med fast føde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...