Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 31. januar 2010 #1 Skrevet 31. januar 2010 Jeg er litt uenig med helsesøster, og håper det er noen andre som har peiling. Jenta vår er 12 uker prematur og er nå snart 3 mnd. Helsesøster har ment i en måned at vi burde begynne med grøt (jeg ammer og gir litt på flaske, men hun er ikke veldig glad i den flaska) og at vi skal følge hennes fødselsalder, mens jeg mener at vi bør følge den korrigerte. Hun er jo strengt tatt bare 3 mnd selv om hun ble født for snart 6 mnd siden?!? Eller tenker jeg helt feil? Hun får jo ekstra jern, folsyre etc så hun får vel i seg det hun skal? Vektoppgangen hennes er forresten helt fin. Noen tips om hva vi bør starte med og når? Med førsteman ga jeg velling, men denne lille damen hater flaska så det bør vel være noe annet. Grøt eller potet? Hva er mest skånsomt for en liten mage? Tips taes imot med takk :-)
Gjest Skrevet 1. februar 2010 #2 Skrevet 1. februar 2010 Svarte deg på skravle, men limer svaret inn her også ettersom det jo er her det hører hjemme Legene vet faktisk ikke hva som er det helt ideelle når det kommer til fast føde for premature, spesielt ikke for ekstremt premature der forskjell mellom termin og fødsel er stor. Den rådende oppfatningen er likevel at man skal følge korrigert alder hvis barnet trives og sover godt om natten (trenger ikke sove natten igjennom). Barnet skal også ha vektoppgang, men for pramture aksepterer man ofte en mindre vektoppgang enn for fullborne. Noen leger mener at barnet har en alder der de er åpne for å gå videre fra mm eller mme til andre smaker. Disse legen er redde for at om man venter til barnet er seks måneder korrigert så kan denne perioden ha passert. Vi har en gutt som er født 15 uker før termin. Han er fullammet til han var 6 måneder korrigert. Han trivdes godt og sov godt om natten. Han hadde litt dårlig vektoppgang på slutten, men ettersom han fikk mm fikk vi beskjed av legene om å fortsette med mm ettersom det var så kort tid igjen. I Norge er det vanlig å starte med grøt, men ellers i verden er det smaksprøver av grønnsaker som er vanligst. Starter man med grønnsaker (f.eks potet) kan det være en fordel å blande inn litt mm slik at smaken er litt gjennkjennelig. Vi prøvde dette med storesøsteren (født til termin), men hun likte det ikke så vi endte opp med å starte med grøt (maisgrøt) og deretter andre smaksprøver. Det gjorde vi også med minsten. Han er i dag 17 måneder korrigert, glad og fornøyd og spiser godt både grøt og middag. Han spiser ikke brødskive ennå ettersom han ikke helt forstår seg på tygging av store biter
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 1. februar 2010 Forfatter #3 Skrevet 1. februar 2010 Veldig bra svar, tusen takk! Godt å høre fra noen med erfaring. Jeg tror min konklusjon er at jeg venter ihvertfall en måned og helst litt til om jeg kan. Viser hun tegn på at hun trenger mer før den tid, så begynner jeg forsiktig med tynn grøt av noe slag. Godt å høre at det går bra med gutten din, 15 uker prematur er ikke småtterier! Helt fantastisk :-)
giggsi Skrevet 1. februar 2010 #4 Skrevet 1. februar 2010 Jeg har ei jente som er 13 uker prematur. Hun fikk kun melk til hun var 5 mnd korrigert. Da begynte vi med litt velling på kvelden. Etter 1 mnd fikk hun litt grøt et par ganger til dagen. Jenta mi tok igjen normal vekst da hun var 7 mnd. Det til tross for at hun var 630 gr ved fødsel. Så lenge ungen er fornøyd og virker mett er det ingen grunn til å innføre annen type føde enda.
Thea <3 Lotte Skrevet 18. mars 2010 #5 Skrevet 18. mars 2010 Hei Lille snuppa mi var aldri glad i NAN, så vi måtte finne på noe mer! her ble velling redningen en god stund. da fikk spiste hun betraktelig mer av flaska. Hun er født 16uker for tidlig og var kun 390gr på det minste, men legene rådet oss til å følge ukorrigert alder, siden magen ha fått melk fra første dag. Så hun spiste grøt og most frukt fra 5mnd alder:) Hun er snart 2 år, og elsker mat! Og har ikke problemer med noen slags form for mat/klumper:) Lykke til! Følg magefølelsen din - det gjorde vi, og det funket for oss!
catvan Skrevet 19. mars 2010 #6 Skrevet 19. mars 2010 Guttten vår er født 11 uker for tidlig med en fødselsvekt på 1070 gr. Han er nå fire mnd ukorrigert og 7 uker korrigert. Vi har allerede begynt å gi han banan og tynn grøt. Han spisert med god matlyst og har ingen plager med dette. Før noen skjeller meg ut må jeg si at han i tillegg får mme, så han mister ikke verdifull morsmelk og vi gir han fast føde i samråde med legene på sykehuset og helsesøster.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2010 #7 Skrevet 19. mars 2010 Min ble født 7 uker for tidlig. Startet å gi tynn grøt når h*n var 4 mnd. Gikk sakte fram. Brukte 2 mnd før h*n fikk en hel porsjon.
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2010 #8 Skrevet 23. mai 2010 Mine tvillinger var født 6 uker for tidlig, og i forhold til fast føde fikk vi beskjed på helsestasjonen at jeg ikke burde begynne med det før de var 4 til 6 måneder i følge termin (korrigert alder). Det syntes jeg høres fornuftig ut selv om en av tvillingene allerede er utrolig opptatt av alt jeg putter i munnen...Hun er ikke mer enn tre måneder i morgen, og ikke mer enn en og en halv måned i følge termin. Jeg har ingen barn fra før, og har derfor ikke noe særlig å sammenligne med når det gjelder utvikling. Men jeg syntes ikke noe om uttrykket at de har noe å ta igjen. Jeg er heller ikke så opptatt av å lese bøker som sier hva de skal kunne når...de lærer i sitt eget tempo, og så lenge man stimulerer barna sine så vil de jo lære seg det de skal når de har bruk for det. Høres sikkert veldig naivt ut, men jeg er så utrolig lei av stigmatisering av barn. Har jobbet 5 år i barnehage og 8 år som lærer på ungdomsskolen, og jeg spyr av tanken på at alle barn skal være like flinke i alt.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2010 #9 Skrevet 24. mai 2010 Min lille sønn ble født 10 uker fortidlig, var litt under kiloen. Ved forrige kontroll på sykehuset anbefalte de meg å begynne med tynn grøt når han er 4mnd korrigert. De anbefalte da risgrøt som er mild mot magen. Quinoagrøt var visst også bra, men denne fikk jeg inntrykk av at jeg måtte lage selv. Har ikke sett dette i butikker. Noen som vet??? Min sønn er helt gjennomsnittlig på lengde og vekt etter korrigert alder, men er veldig lite interessert i mme som er det han får. Jeg får det i han, men det er tydelig at det ikke er særlig godt.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2010 #10 Skrevet 27. mai 2010 Min ble født 7 uker for tidlig. Har fått beskjed av har fått beskjed av helsestasjonen/leger at jeg ikke trenger korrigere alderen. Jeg startet når barnet var 3,5 mnd med grøt. Tok det veldig sakte men startet i det minste. Snakk om 2 ts i ei uke, så 4 ts neste uke osv. Jeg tror det er viktig å ikke vente altfor lenge med fastføde. Mange premature sliter med spisevegring. Venter man for lenge kan det fort skje.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå