Anonym bruker Skrevet 31. januar 2010 #1 Skrevet 31. januar 2010 samme som på arb-ledig & gravid.. Hei, er bare nødt for å få ut litt stress og sånt her, og håper noen kanskje kan hjelpe oss, om det er noe vi ikke har fått med oss når det gjelder økonomisk hjelp. Vi er et ganske ungt par på 21 og 22. Jeg ble arbeidsledig i august, og begynte på dagpenger ca 1,5 mnd etter det. Får ca 6100 kr utbetalt hver måned i dagpenger, så ja svært lav sats. Fant også ut i august at jeg var gravid, så er nå over 7 mnd på vei, med termin i midten av april. har sendt inn søknad til nav ang foreldrepenger, noe jeg har rett på. som da utgjør samme sum som dagpengene. Jeg bor sammen med kjæresten min, han er også arbeidsledig, og har egentlig vært det ganske lenge, etter endt skolegang osv. Så han har ingen rett på foreldrepenger. Grunnet min lave inntekt da, så får vi også sosialstøtte.Vi får dekket husleie, strøm, også får vi litt livsopphold, ca 1700 kr pr mnd. Ingen av oss har bil eller lappen, men jeg har fått tatt kjøretimer og mangler bare oppkjøring nå. Men det er noe vi ikke har råd til da den ene og alene koster 4200 kr. Den lille summen vi har til livsopphold i mnd er 7800 kr (6100 dagpenger + 1700 livsopphold), går mest til mat da, og andre regninger som sosialen ikke dekker. Sambo fikk nylig kommet inn på et kurs gjennom nav, som betaler 290 kr dagen, men det eneste det "gjør" for oss, er at vi mister støtten fra sosialen helt eller delvis, da vi akkurat får nok til å klare oss sjøl liksom. Da har jeg hvertfall fått skrevet ned det meste av info jeg har. Så kommer jeg til spørsmåla, om det er noen som kan svare:) 1. Er det noen stønader, eller andre "summer" vi har gått glipp av som vi kan få, eller har krav på? 2. jeg har gått på høgskole tidligere, og må nå begynne å betale avdrag på studielån hvert kvartal. Er dette en sum sosialen kan hjelpe med? Har nettopp fått regning på dette. 3. Ang dette med oppkjøring, noe som vet om dette er noe NAV kan være behjelpelig med, med tanke på at jeg er gravid, og vi bor på et sånt sted som tilsier at lappen er absolutt en nødvendighet for å komme seg rundt, både til helsestasjon, sykehus o.l. 4. Ang barneutstyr, så fikk vi høre på NAV at vi kunne søke til sosialen ang penger til utstyr til babyen som kommer. Slik som barnevogn, segn osv. Er det noen som har erfaring med dette? Er det mulig, er detvanlig å få når man er i en slik situasjon som vi er i. 5. Er det noen som kunne ha kommet med bra tips om hvordan dere ville løst dette på enklest mulig måte? Velger å signere som anonym akkurat nå. På forhånd takk til alle som leser og evnt kan svare på noe her
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2010 #2 Skrevet 31. januar 2010 Tenkte dere ikke på at dere faktisk ikke er i en situasjone der dere har råd til å få barn da dere ble gravide? Å få barn med så lav inntekt, og hvor man må gå på sosialen hver mnd, er vel helt bak mål!!! Tenker dere ikke på at dere å får økte utgifter? Tenkte dere i det hele tatt på hvordan barnet vil få det, og at dere ikke kan tilfredsstille et barns behov nå? 1. Dere har nok ikke gått glipp av noen summer. 2. Sosialen hjelper ikke til med å betale ned lån. 3. At lappen er en absolutt nødvendighet for å komme seg rundt til helsestasjon osv burde dere ha tenkt på før. NAV dekker nok ikke lappen for det. Hva med å flytte? 4. Du får foreldrepenger, og da altså ikke noe engangsbeløp til utstyr. Spør venner og familie om de har noe til overs fra sine barn, sjekk "gis bort" på finn.no osv 5. Ja. Det er deres avgjørelse å få barn, og dere bør kunne forsørge det selv. Kan dere ikke det nå, bør dere flytte for å bedre mulighetene. Det er DERE som er ansvarlige for barnet, ikke velferdsnorge.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2010 #3 Skrevet 31. januar 2010 Ja, jegser og skjønner svaret ditt godt, og fryktet noe sånt. Jeg gikk på p-piller, og graviditeten var ikke planlagt og kom som et sjokk på oss. Ja kanskje vi er dumme da som ikke valgte å ta abort, men det er absolutt noe jeg, eller kjæresten min ville. HI
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2010 #4 Skrevet 31. januar 2010 Synes synd på dere som har havnet i en sånn situasjon! Kjenner ikke noe til regler for sosial støtte, men tenker at dere kanskje kunne ha rett på bostøtte? Hør med kommunen! Dersom du har lav inntekt, trenger du ikke å betale avdrag og renter til lånekassen - dette må du i så fall søke om å slippe. Ring lånekassen og forklar situasjonen! Når det gjelder barneutstyr, er det mye man kan få eller få kjøpt brukt billig! Heng opp lapp på helsestasjonen, butikken, sett inn annonse i avisa osv. om at du ønsker å få eller kjøpe brukt barneutstyr billig. Kan også være mye brukbart å finne på loppemarkeder osv., spesielt de som arrangeres av skoler eller foreninger for barn (korps, håndball-lag osv.) der gjerne foreldre leverer inn det de ikke trenger... Lykke til! Dere vil jo forresten få barnetrygd fra måneden etter babyen er født. Dersom du kan fortsette å studere etter hvert, vil du få støtte fra lånekassen, som er en god del høyere når du har fått barn...
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2010 #5 Skrevet 31. januar 2010 De får jo ikke bostøtte når sosialen betaler hele husleien deres.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2010 #6 Skrevet 31. januar 2010 Det er vel måte på hvor mye du kan ha i studielån i en alder av 21-22, mtp at du ikke har studert dette skoleåret. Så får dere vel baretryg i tillegg, og har da nesten 9000 i mnd. Det er ganske mye mtp at sosialene betaler husleie og støm, og dere ikke har bil og de utgiftene det medfølger.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2010 #7 Skrevet 31. januar 2010 Kjedelig situasjon, men dere får prøve å gjøre det beste utav det 1. Er ikke helt sikker, men tror ikke det er andre stønader dere kan søke om. Men for å være på den sikre siden ta og snakk med NAV eller din sosialkurator. Dvs dere kan søke om bostøtte hos boligkontoret som anonym over skrev. Når barnet er født vil du motta barnetrygd. Dette pleier sosialtjenesten vanligvis å holde utenfor sine beregninger. I tillegg så vil du jo motta mer i sosialhjelp hver måned når babyen er født. Husk å sende inn nødvendig info til sos.tj. 2. Sosialtjenesten har ikke for vane å dekke lån. Men du kan søke om å få lånet utsatt hos lånekassen, på bakgrunn av du er uten inntekt / lever på sosialhjelpsnivå. 3. Usikker. Ta kontakt med NAV og spør. 4. Du kan søke om etablering til bl.a seng og annet utstyr til babyen hos sosialtjenesten. Anbefaler samboeren din å prøve å få seg en jobb snarest. Men det er positivt at han har begynt på kurs gjennom NAV. All erfaring er bra!! Sosialhjelp er siste utvei, dvs at alle muligheter skal være prøvd før en mottar sosialhjelp. Dette er grunnen til at dere må oppgi hva din samboer tjener til sos.tj. og at de trekker dere tilsvarende i livsopphold. Ellers når det gjelder barneutstyr. Så er det alltid noen som har noe å gi vekk eller selge billig. Så benytt dere av det;) Masse lykke til!!
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2010 #8 Skrevet 31. januar 2010 Hordan mener du at de kan søke om bostøtte når sosialen betaler husleien deres?
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2010 #9 Skrevet 31. januar 2010 Kan søke om bostøtte. Men det vil bli trukket fra på sosialhjelpen. Dvs stønad til husleie vil frafalle eller bli redusert tilsvarende.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2010 #10 Skrevet 31. januar 2010 Tenkte at siden dette er en ordning som kommunene og husbanken samarbeider med, så er det egenlig ett fett hvem som betaler hva.
Gjest Skrevet 31. januar 2010 #11 Skrevet 31. januar 2010 Hei, Jeg svarer på det jeg tror jeg kan: 2. Lånekassen har en ordning slik at du slipper renter når du er arbeidsledig og du kan søke avdragsfri. Men hør med NAV også du. 4. En jeg kjenner fikk dekket deler av utgiftene til innkjøp av brukt utstyr vi sosialen (men det er en del år siden, før det ble en del av nav ...). 5. Vær positive og se muligeter, ikke begrensinger! Samboeren din kan kanskje få seg ekstravakter et sted. Det er ofte en fin måte å få en fot innenfor et sted, og det er bedre å ha vakter på bensinstasjonen enn å sitte hjemme og deppe over at man ikke har noe å gjøre ... selv om en er overkvalifisert (i hvert fall er det min personlige erfaring). Lykke til, bare der ikke gir opp og fortsetter å stå på for å få orden på ting skal dere se det går bra
Gjest Skrevet 31. januar 2010 #12 Skrevet 31. januar 2010 Hadde de hatt krav på bostøtte hadde nok NAV ikke dekket leie før de hadde forsøkt å søke om bostøtte. Sosialhjelp skal være siste utvei.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå