Gå til innhold

arb.ledig/dagpenger, redd og bekymret for økonomien videre etter fødsel.

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei, er bare nødt for å få ut litt stress og sånt her, og håper noen kanskje kan hjelpe oss, om det er noe vi ikke har fått med oss når det gjelder økonomisk hjelp. Vi er et ganske ungt par på 21 og 22.

Jeg ble arbeidsledig i august, og begynte på dagpenger ca 1,5 mnd etter det. Får ca 6100 kr utbetalt hver måned i dagpenger, så ja svært lav sats.

Fant også ut i august at jeg var gravid, så er nå over 7 mnd på vei, med termin i midten av april. har sendt inn søknad til nav ang foreldrepenger, noe jeg har rett på. som da utgjør samme sum som dagpengene.

Jeg bor sammen med kjæresten min, han er også arbeidsledig, og har egentlig vært det ganske lenge, etter endt skolegang osv. Så han har ingen rett på foreldrepenger. Grunnet min lave inntekt da, så får vi også sosialstøtte.Vi får dekket husleie, strøm, også får vi litt livsopphold, ca 1700 kr pr mnd.

Ingen av oss har bil eller lappen, men jeg har fått tatt kjøretimer og mangler bare oppkjøring nå. Men det er noe vi ikke har råd til da den ene og alene koster 4200 kr.

Den lille summen vi har til livsopphold i mnd er 7800 kr (6100 dagpenger + 1700 livsopphold), går mest til mat da, og andre regninger som sosialen ikke dekker. Sambo fikk nylig kommet inn på et kurs gjennom nav, som betaler 290 kr dagen, men det eneste det "gjør" for oss, er at vi mister støtten fra sosialen helt eller delvis, da vi akkurat får nok til å klare oss sjøl liksom.

Da har jeg hvertfall fått skrevet ned det meste av info jeg har. Så kommer jeg til spørsmåla, om det er noen som kan svare:)

1. Er det noen stønader, eller andre "summer" vi har gått glipp av som vi kan få, eller har krav på?

2. jeg har gått på høgskole tidligere, og må nå begynne å betale avdrag på studielån hvert kvartal. Er dette en sum sosialen kan hjelpe med? Har nettopp fått regning på dette.

3. Ang dette med oppkjøring, noe som vet om dette er noe NAV kan være behjelpelig med, med tanke på at jeg er gravid, og vi bor på et sånt sted som tilsier at lappen er absolutt en nødvendighet for å komme seg rundt, både til helsestasjon, sykehus o.l.

4. Ang barneutstyr, så fikk vi høre på NAV at vi kunne søke til sosialen ang penger til utstyr til babyen som kommer. Slik som barnevogn, segn osv. Er det noen som har erfaring med dette? Er det mulig, er detvanlig å få når man er i en slik situasjon som vi er i.

5. Er det noen som kunne ha kommet med bra tips om hvordan dere ville løst dette på enklest mulig måte?

Velger å signere som anonym akkurat nå.

På forhånd takk til alle som leser og evnt kan svare på noe her :)

Fortsetter under...

Hei.

Jeg er i noe av det samme dilemmaet som deg, men i motsetning til deg har jeg ikke krav på foreldrepenger ettersom jeg er på attføring. Derimot kan jeg få engangsstønad, og så vidt jeg vet er det den eneste stønaden man kan få til barneutstyr. Men ikke når man har krav på foreldrepenger. Jeg forsørger mann og snart 3 barn på en attføring ettersom min mann ikke har arbeidstillatelse. Men jeg mister attføringa når ungen kommer, så da blir jeg og henvist til sosialen.

Når det gjelder studielån, så kan du søke om betalingsutsettelse og rentefritak. Du må bare sende inn dokumentasjon på inntekter. Søke kan du gjøre direkte på nettet på lånekassen sine sider.

Var kanskje ikke så mye hjelp i detta, men litt håper jeg. Lykke til!

Har dere 7800 kr etter at bade husleie og strøm er betalt er det ikke synd i dere.

Dere er kun to stk så dere burde klare dere med ca. 2500 kr i mat og ungen kan du amme de første 6 mnd og etter det lager du mat til den selv. Det blir ikke mange kronene pr.dag.

Da har dere 5300 kr igjen til annet + at dere får 970 kr hver mnd i barnetrygd fra mnd etter at ungen er født.

Da har dere 6270 kr igjen etter at alle viktige ting er betalt.

Det burde virkelig ikke være noen sak å klare seg og vel så det for dere.

Babyutstyret kan dere kjøpe brukt på finn.no.

Det er ikke mye som trenges, men noen kjøper alt for mye(noe man ikke gjør om man har dårlig råd).

Vogn

Seng(dyne,madrass og to sengesett)

Badebalje(69 kr på Ikea eller ca. 99 kr på OBS)

Ett eller to tepper(strikke selv eller kjøpe brukt)

Noen klær(billige pakker på finn)

Kluter(billige på sparkjøp og de har også nettside)

To amme bh(sparkjøp)

Bleier(ca.9 kr for en pakke 2-4 kg og ca. 14 kr for neste pakke. Etter det har Rema landlordbleier)

Hei.

Svarer på de tinga jeg vet her og hopper over resten.

1. Nei, tror du har fått med det meste dere har krav på i deres situasjon. Mulig du kan søke om utvidet barnetrygd siden samboer ikke har inntekt, men er absolutt ikke sikker på om du får dette da jeg tror dette bare gjelder alenemammaer (eller -pappaer).

2.Sosialen hjelper ikke med dette, men siden du har lav inntekt, og dere heller ikke tilsammen går over en viss sum (husker ikke helt hvor mye i farta, men siden det bare er du som har inntekt spiller ikke summen så stor rolle) har du krav på betalingsutsettelse med rentefritak hos lånekassa.

3 Nei. Nav dekker førerkort for handikappede kun. Og graviditet er jo absolutt ikke et handikap. Buss eller snille venner/familie er nok eneste alternativ.

4. Har ikke erfaring med det selv, men vet dette er noe det er mulig å få i noen situasjoner. Men vet ikke hvor mye dette er eller om du får det, siden du får engangsstønad.

5. Vet det er enklere sagt enn gjort, men pappaen kan ikke utvide sitt arbeidssøk noe, slik at han i hvertfall får en fot innenfor og tjener penger inntil han får noe mer i den retningen han selv ønsker? Skjønner det med at han sikkert vil ha noe av det han har utdannet seg til, men slik situasjonen deres er nå, så må det jo være bedre å tjene penger i det hele tatt fram til han kan bytte til noe mer attraktivt?

Det gikk jeg nesten ut fra at hun visste....

Men får du engangsstønad som nevnt her, så får du ikke mer til barneutstyr fra sosialen i hvertfall. Og engangsstønaden blir jo ikke utbetalt før barnet er født i såfall. Så da må du legge ut med det dere har på forhånd.

Annonse

Skjønner veldig godt dillemaet deres.

Synes folk er frekke når de skriver at det ikke finnes synd i dere og at dere får værså god å klare dere på det dere har. Jeg har også arbeidet på sosialtjenesten, og synes dere bør søke spesifikt på de tingene dere trenger. Da har de plikt til å svare. Det neste er å klage på vedtaket slik at det forhåpentligvis går til fylkesmannen for endelig avgjørelse. Det er mange kommuner som prøver seg på nei vedtak, for å se om klientene klager eller ikke.

Dersom samboeren din kan dokumentere at han får fast jobb dersom han tar sertifikatet, kan han søke nav om å få dette dekt. Her er iallefall det praksisen.

Prøv å gjør det beste ut av det, og ikke gi dere med første nei. Lykke til..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...