fraja Skrevet 31. januar 2010 #1 Skrevet 31. januar 2010 jeg er ikke sykemldt, men fin form foreløpig...er 6+2...Men Jenter: istedet for sykemld må dere heller få dere svangerskapspenger!!! Funker på samme måte som sykemld, og får like mye penger. Men istedet for at du "bruker" opp sykemld kvoten kan du få svangerskapspenger som er sykemld pga at du ikke kan være på jobb pga graviditet...legen og jordmora SKAL kunne dette, men ofte er jordmødrene bedre på dette, og arb.giver skal også kunne dette.... Et eks: Dersom man pga graviditeten er sykemldt i 5 mnd i svangerskapet, også skjer det noe under fødselen som gjør at man må fortsette å være sykemldt, så kan man bare være sykemldt i 7 mnd..og da må kanskje far overta permisjonen...men har man svangerskapspenger og man må bli sykemldt etter fødselen, kan man være sykemldt 12 mnd...dette er mye mer økonomisk gunstig og man får mer tid på seg å bli frisk.... snakk med legen eller jordmora om dette... tvi tvi...
hufsetufsa Skrevet 31. januar 2010 #2 Skrevet 31. januar 2010 denne var kjempe bra:) bra at dere som sitter inne med info sender den ut:) jeg har ingen plager og håper å kunne holde meg på jobb hele svangerskapet:)
MillaCamilla Skrevet 31. januar 2010 #3 Skrevet 31. januar 2010 Bra innlegg. Alt for få som vet om dette alternativet.
Gjest Skrevet 31. januar 2010 #4 Skrevet 31. januar 2010 Fin opplysning, men en tilleggsopplysning som ikke er like positiv er at man ikke får feriepenger av svangerskapspenger:-(
Guttemamma75 Skrevet 31. januar 2010 #5 Skrevet 31. januar 2010 Nå er det jo ikke slik at man bare kan velge å få svangerskapspenger istedet for sykepenger.. Sykepenger er rett ytelse om man er SYK, dvs typiske ting som kvalme, bekkenløsning, blødninger, risikosvangerskap osv.. Svangerskapspenger er for de hvor selve jobben er til fare for fosteret og hvor jobben ikke kan tilrettelegge - typiske eksempler på dette er f.eks jobb som innebærer kontakt med farlige kjemikalier eller f.eks flyvertinner som ikke få fly et stykke ut i svangerskapet, eller ansatte på oljeplattform... Er man syk skal man være sykemeldt, er jobben til fare for fosteret og jobben ikke kan tilrettelegges skal man motta svangerskapspenger...
Frk Fjong Skrevet 31. januar 2010 #6 Skrevet 31. januar 2010 Enig med lille M + st.hans gutten her... Det er ikke BARE å velge å få svangerskapspenger...
maysa 1979 ter 3 okt Skrevet 31. januar 2010 #7 Skrevet 31. januar 2010 lille M har rett ....svangerskpas penger er for dem som ikke kan jobbe eller ikke kan få tilrettelagt ikke for dem som er syke.... kjenner flere jeg som har fått avslag på sin søknad om svangerskapspenger.
bringebærjenta-4.jenta Skrevet 31. januar 2010 #8 Skrevet 31. januar 2010 Ja dette stemmer ikke. 3. gang jeg gikk gravid (i 2008) var jeg sykemeldt i 8 mnd, altså nesten hele graviditeten. Min arbeidsgiver da mente også at jeg kunne få svangerskapspenger,(det var visst mer lønnsomt for de), snakket med legen min og hun sa at det kunne jeg ikke få. Husker ikke helt grunnen, men det var et fåtall som hadde rett til svangerskapspenger.
Med Søtepi i magen;-) Skrevet 31. januar 2010 #9 Skrevet 31. januar 2010 Ja hadde det vært så enkelt hadde det vært utrolig mange som hadde gått på svangerskapspenger i steden for sykmelding. Det må være fare for fosterets liv og helse for at man skal kunne få svangerskapspenger;-) Men lykke til til dere som prøver på den..............
SommerBris Skrevet 31. januar 2010 #10 Skrevet 31. januar 2010 http://www.nav.no/page?id=331 Her står det litt om hva kravene er.
2005&2010 Skrevet 1. februar 2010 #11 Skrevet 1. februar 2010 Jeg har vært sykmeldt siden oktober pga bekkenløsning, får da sykepenger. Meeen jobben min kan IKKE tilrettelegge noe som helst for meg. Dette har da vært oppe flere ganger, og fikk beskjed om at klarer jeg ikke jobben, så må jeg sykmelde meg (noe jeg gjorde) Men jeg kunne da heller fått svangerskaps penger jeg da eller?? Ikke hørt noe om..hmm Isåfall er det jo helst idiotiskt at jeg ikke har hørt om dette før! Nesten ikke vits å søke om det heller, siden jeg "bare" har igjen ett par måneder til fødsel...
2005&2010 Skrevet 1. februar 2010 #12 Skrevet 1. februar 2010 Kan nevne at jeg har en veldig fysisk tung jobb, så jeg følger jo det ene kravet til NAV. Noen som vet om jeg da kan omgjøre sykmeldingen min til sv-penger?
Med Søtepi i magen;-) Skrevet 1. februar 2010 #13 Skrevet 1. februar 2010 beklager Snuppa men tviler veldig på om du har fått svangerskapspenger for dine plager. Bekkenløsning er ingen fare fort fosteret!! Men jeg vet hvor vondt det kan være med bekkenløsning. Kjenner den kommer mere og mere for hver dag på meg også! Men er dere ansatt i ei IA bedrift er de arbeidsgiver pliktige til å legge til rette for dere. Men da må du være delvis sykemeldt. Jeg selv er 50 % sykemeldt, men har no fått en del tilrettelagt arbeid sliok at jeg klarer å være der i 50%: Bedre enn å gå hjemme så alt for lenge;-) Neste uka skal jeg begynne å jobbe litt mere igjen!!
Guttemamma75 Skrevet 1. februar 2010 #14 Skrevet 1. februar 2010 Stemmer nok som håper og tror sier.. Har du bekkenløsning regnes du som syk og kan ikke få svangerskapspenger... Selv om jobben er tung så er det jo ikke det som gjør at du har fått bekkenløsning, og bekkenløsning er uansett ikke farlig for fosteret.. Jeg undersøkte også dette da jeg var gravid, var sterkt plaget av bekkenløsning og fikk etterhvert tilrettelegging slik håper og tror fikk - men svangerskapspenger var helt uaktuelt på tross av hektisk jobb med mange tunge løft og mye stress (spl i hjemmesykepleie)...
fraja Skrevet 1. februar 2010 Forfatter #15 Skrevet 1. februar 2010 Jeg hadde bekkenlåsning i forrige svangerskap, og fordi at det var vanskelig for jobben min å tilrettelegge for meg, var det ikke noe problem å få svangerskapspenger...( jeg er sykkepleier) både jordmor og ikke minst arb.stedet mitt var positive til dette...og i disse sykemldtider ser det jo bedre ut for legene og arb.giver å gi svangerskapspenger...tydlig ulik praksis...men diskuter det uansett med legen og arb.stedet først.... lykke til:-)
fraja Skrevet 1. februar 2010 Forfatter #16 Skrevet 1. februar 2010 Jeg hadde bekkenlåsning i forrige svangerskap, og fordi at det var vanskelig for jobben min å tilrettelegge for meg, var det ikke noe problem å få svangerskapspenger...( jeg er sykkepleier) både jordmor og ikke minst arb.stedet mitt var positive til dette...og i disse sykemldtider ser det jo bedre ut for legene og arb.giver å gi svangerskapspenger...tydlig ulik praksis...men diskuter det uansett med legen og arb.stedet først.... lykke til:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå