Gå til innhold

Ikke sykemld dere Jenter!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er ikke sykemldt, men fin form foreløpig...er 6+2...Men Jenter: istedet for sykemld må dere heller få dere svangerskapspenger!!! Funker på samme måte som sykemld, og får like mye penger. Men istedet for at du "bruker" opp sykemld kvoten kan du få svangerskapspenger som er sykemld pga at du ikke kan være på jobb pga graviditet...legen og jordmora SKAL kunne dette, men ofte er jordmødrene bedre på dette, og arb.giver skal også kunne dette....

Et eks: Dersom man pga graviditeten er sykemldt i 5 mnd i svangerskapet, også skjer det noe under fødselen som gjør at man må fortsette å være sykemldt, så kan man bare være sykemldt i 7 mnd..og da må kanskje far overta permisjonen...men har man svangerskapspenger og man må bli sykemldt etter fødselen, kan man være sykemldt 12 mnd...dette er mye mer økonomisk gunstig og man får mer tid på seg å bli frisk.... snakk med legen eller jordmora om dette... tvi tvi...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjelder dette også om man har bekkenlsøning?

Jeg har to svangerskap bak meg med lengre sykemelding i begge svangerskapene pga bekkenløsning. Har allerede begynt å få vondt i bekkenet, er kun 5+4.

Skrevet

Om man får svangerskapspenger, får man de da betalt av arbeidsgiver (og arbeidsgiver får refundert sine utlegg fra Nav) slik som det fungerer under en sykemelding, eller får man pengene utbetalt direkte fra NAV?

Om man får pengene direkte utbetalt av Nav får man da kun feriepenger for totalt 3 mnd. slik som man gjør om man får utbetalt svangerskapspengene direkte fra Nav kontra arbeidsgiver?

I så fall kan man bli straffet økonomisk for at man har forhold som tilsier at man ikke kan jobbe helt fram til 3 uker før fødsel. Om jeg f,eks skulle ha fått feriepenger for 3 mnd. kontra ett helt år hadde jeg mistet flere tusen.................

Bare lurer ;-)

Skrevet

Hvor ofte trenger en sykemelding i flere mnd etter fødsel??? Det betyr at man får tilsvarende kortere permisjonstid etter fødsel og må begynne å jobbe lenge før. Med mindre en får sykemelding når permisjonstiden går ut etter få måneder og det er JUKS om en ikke er syk....

Skrevet

Svangerskapspenger er ikke noe du bare kan få istedenfor sykemelding.

Klippet fra nav sine sider:

Svangerskapspenger

Svangerskapspenger gis til friske gravide kvinner som ikke kan fortsette i arbeidet under svangerskapet fordi det kan medføre risiko for skade på fosteret.

Du kan ha rett til svangerskapspenger hvis arbeidet, eller forhold på arbeidsplassen, medfører risiko for skade på fosteret. Det er et krav at det ikke er mulig med omplassering eller tilrettelegging til annet arbeid.

Dette gjelder for eksempel

* arbeid med kjemiske stoffer

* fysisk slitsomt arbeid

* arbeid med stressbelastning

* psykososial forhold

Du må ha vært i arbeid i minst fire uker.

Så om du "bare" er trøtt og sliten eller har hypermesis, bekkenløsning så kan ikke du få det. Det fikk ihvertfall jeg beskjed om.

Her er linken:

http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Svangerskapspenger;jsessionid=DD37852596A593E28ADB2E2C5EB30B63.navnode02

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...