Anonym bruker Skrevet 31. januar 2010 #1 Skrevet 31. januar 2010 Hvordan fungerer det? Har fått med meg at det er barn født før 31.august som har lovfestet rett til barnehageplass. Jenta mi blir 1 år i slutten av november, og permisjonen vår går ut 3.desember. Er det f.eks opptak igjen i januar? Eller må hun vente til neste høst?
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2010 #2 Skrevet 31. januar 2010 Hovedopptaket er hver går og gjelder fra påfølgende barnehageår (dvs høsten etter). Det er selvsagt mulig å søke når som helst på året, og vanligvis er det noe lettere å få plass fra nyttår enn f.eks. midt i mars. Barnet ditt har nok ikke lovfestet rett til plass før neste barnehageår, desverre. Akkurat som på skolen.
sjøsamen Skrevet 31. januar 2010 #3 Skrevet 31. januar 2010 vi har akkurat samme problem... bortsett fra at vi i tillegg har tatt ut 100% dekning, men med ferie så har vi fri til ut oktober... men jeg håper jo at jeg får plass fra januar... trodde det var opptak 2x i året, men så feil tok jeg.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2010 #4 Skrevet 31. januar 2010 Høres ut som barnet ditt fyller ett år før 31.august 2011. Altså har hun faktisk rett til barnehageplass! Fra august 2011. Om du er heldig, kan det godt hende at hun får plass før. Men får du ikke i løpet av vinteren 2010/2011, er det jo godt å vite at du har garanti for august 2011. Det har ikke alltid vært slik :-)
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2010 #5 Skrevet 31. januar 2010 De fleste barnehager har løpende inntak, dvs at du kan søke når du vil i året og kan få plass så sant det er en plass å oppdrive. Hovedinntaket er jo i august så da fyller de opp barnehagene, skal du ha plass utenom hovedinntaket er du avhengig av at noen slutter/flytter e.l. så det blir en ledig plass. Men noen kommuner har nå mer enn full dekning så det faktisk står tomme plasser gjennom hele barnehageåret, desverre gjelder dette som oftest plasser for barn over 3 år. Men du må bare sjekke etterhvert, i vår kommune har de en "bank" på nettet hvor ledige plasser i kommunen er registrert, så da kan du søke direkte i den barnehagen du ser har en ledig plass. Får du ikke plass må du skaffe dagmamma eller vente til neste hovedinntak.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2010 #6 Skrevet 31. januar 2010 hege78 Noen plasser blir altids ledige i januar også. Men visste du ikke at mange barn går fra barnehage til skole i august? Slik frigjøres 50.000 barnehageplasser hver augustmåned, så alle som er gamle nok da kan tas opp.
sjøsamen Skrevet 31. januar 2010 #7 Skrevet 31. januar 2010 ehhh... jo jeg vet at skolen starter i august og at det frigjøres plasser da. Hvorfor jeg tenkte at det var opptak 2x i året vet jeg ikke... mulig jeg bare tenkte at det var en greie om at det er opptak siden ikke alle føder i juli/august :-p
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2010 #8 Skrevet 31. januar 2010 ...skaffe dagmamma... Stol aldrig på at en dagmamma er "skaffet" bare fordi en dame har sagt at hun kan passe barnet ditt fra desember. Kanskje får hun en jobb i mellomtiden, kanskje får hennes eget barn (overraskende) bhg-plass. Like lite bør en dame stole på at hun faktisk får ditt barn som dagbarn i desember, selv om dere avtaler det lenge på forhånd. Kanskje får du bhg-plass likevel og dropper hele dama.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2010 #9 Skrevet 31. januar 2010 Ja, det hadde vært fint om full bhg-dekning var definert som "plass når du trenger den". Men da måtte man altså hatt ledige plasser om høsten. Enten lønnet folk for å ha færre enn 9 barn pr 3 voksne (fint for både barn og voksne, men dyrt) eller hatt folk som jobbet bare hver vår og fikk trygd hver høst (fint for dem, men dyrt).
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2010 #10 Skrevet 31. januar 2010 Les innlegget på nytt, barnet blir ett år i november...
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2010 #11 Skrevet 31. januar 2010 Ved ¨å inngå en skriftlig kontrakt med f.eks. 3 mnd oppsigelse så unngår man den problemstillingen...
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2010 #12 Skrevet 31. januar 2010 Skriftelig kontrakt med 3 mnd oppsigelse. Ja du kan vel tro at folk flest vil love dagmamma lønn for desember,januar og frebruar, hvis det skulle vise seg midt i november at man likevel får plass f.o.m. desember. Og hva er en slik kontrakt værdt, hvis man ikke tenker å faktisk betale dersom man dropper hele dagmammaen uten at det er noe galt med henne? Omvendt, skulle jeg likt å se den damen som gjør følgene: Hun undertegner kontrakt på å være dagmamma fordi hun er helt sikker på at hun ikke får bhg. til sin egen. Så får hun bhg-plass likevel, f.eks. fra november. På grunn av kontrakten stiller hun opp som dagmamma likevel i desember, januar og februar. Ja, slike folk finnes nok, men jeg har enda ikke truffet noen.
kajak&Daniel Skrevet 31. januar 2010 #13 Skrevet 31. januar 2010 Gutten min er født i november.... Jeg søkte plass fra august, og han begynte i august. Første året hadde han bare korte dager da. Om man får plass i januar er jo veldig tilfeldig. Det spørs jo om det er noen barn som tilfeldigvis slutter akkurat da......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå