*Lissja* Skrevet 31. januar 2010 #2 Skrevet 31. januar 2010 Hvordan er det å ha gallestein, hvor ligger smertene?
☆septemberbarn☆ Skrevet 31. januar 2010 Forfatter #3 Skrevet 31. januar 2010 Gallestein er utrolig vonde smerter i mellomgulvet, gjerne på høyre side.. Kan variere i intensitet og hvor lenge det varer.. Jeg hadde et i natt som slapp etter to timer, kunne jo ikke ta de vanlige medisinene.. Hadde håpet at noen flere her inne har påvist gallestein som ikke har fått fjernet galleblæra i forhold til anfall
MaddeOgLillegutt Skrevet 31. januar 2010 #4 Skrevet 31. januar 2010 Du trenger ikke alltid fjerne galleblære ved gallestein.
☆septemberbarn☆ Skrevet 31. januar 2010 Forfatter #5 Skrevet 31. januar 2010 Du trenger ikke nei, men det er en stor fordel hvis du har mye anfall.. Hvis du ikke har hatt det selv kan jeg garantere deg at det er helt j.... smerter.. Når man ikke kan ta medisiner pga graviditet så blir alt litt håpløst når et anfall melder seg :-)
Sunniv@ Skrevet 1. februar 2010 #6 Skrevet 1. februar 2010 Jeg har, og det er helt jævlig. Har ikke hatt anfall etter jeg ble gravid, men er livredd for å få det. Har hatt tre anfall på to mndr nå. Jeg er ikke mer enn 6 uker på vei, og har fått time til kirurgisk om ikke så lenge. Da skal det vurderes om jeg skal få fjernet galleblæren. Men den kan vel ikke fjernes nå som jeg er blitt gravid? Eller har det ingenting å si? De bruker jo kikkhullsmetoden nå, så da er det vel kanskje ikke fare for fosteret? Eller? Huff... Har fryktelig lyst å få den bort, men ikke på bekostning av den lille spiren i magen min. Den er et mirakel, siden jeg egentlig ikke kunne bli gravid...
Meg og mini med ny spire :) Skrevet 2. februar 2010 #7 Skrevet 2. februar 2010 jeg tror det er det jeg har, har hatt jevnlige anfall et par ganger i året pluss minus i sikkert 5-6 år nå.. ingen som akkurat har funnet helt ut hva det er.. hvordan er anfallene hos dere? hos meg begynner det helt øverst i magen, der som ribbeina starter liksom, rett under brystene, i midten. kjenner en ekkel brennende følelse som etterhvert kommer takvis og blir verre og verre.. blir kvalm, kaldsvetter og kaster til slutt opp på toppen av hver "ri". for det kommer på en måte som rier.. bygger seg opp, og slipper taket.. hadde det 2 ganger sist graviditet, og er redd for å få det igjen nå, som jeg ikke kan ta medisinen.. kjenner jeg får litt panikk ved tanken, hva skal jeg gjøre da liksom? det blir jo noen ganger så vondt at jeg ikke klarer å stå, ligge eller sitte eller noe..
☆septemberbarn☆ Skrevet 2. februar 2010 Forfatter #8 Skrevet 2. februar 2010 Det høres mistenkelig likt ut som det jeg har :-) Det startet med småsmerter i mellomgulvet (der du beskriver) for noen år siden, legen min sendte meg på ultralyd, og der fikk jeg det påvist. Jeg har allerede hatt det en gang i denne graviditeten, håper jeg slipper flere ganger for det var grusomt å ikke kunne ta noe for det.. Du beskriver det slik som jeg å føler det.. Helt syke smerter.. Ta en prat med legen din ang gallesteinen, så får du en ultralyd :-)
Meg og mini med ny spire :) Skrevet 2. februar 2010 #9 Skrevet 2. februar 2010 men jeg har vært på flere undersøkelser, bla ultralyd, men de ser ingenting.. sikkert fordi det ikke ligger steiner der hele tiden, men at de kommer ut etter hvert anfall? nei, jeg vet ikke jeg.. håper det blir lenge til neste gang:)
trebarnsmor21år Skrevet 2. februar 2010 #10 Skrevet 2. februar 2010 JA! Er det noen som har erfaringer med gallestein i svangerskapet så er det meg! fikk det i mai da jeg var 7 mnd på vei med sønn min, aldri hatt så vondt noen sinne. Lå med konstante smerter, innlagt på sykehus med kun intravenøs-næring helt frem til han kome til verden, 5 juni! Det var som en forbannelse! Morfin på HØYkant, men ingenting tok smertene helt. Fikk time til operasjon nå 25/03 for å fjerne galleblæra som er FULL av stein!! men gjett hva dere??? Jeg er blitt gravid med tvillinger, så det blir nok ingen operasjon på meg, var innlagt fra 5 januar til 12 januar å pga smerteanfall.. VOOONDT! Merket ikke engang riene mine jeg da jeg fikk sønn min, å det sier vel litt.. Lykke til dere andre med gallestein å, jeg føler med dere, ikke greit å være oss ;(
Sunniv@ Skrevet 2. februar 2010 #11 Skrevet 2. februar 2010 Huff... Jeg håper virkelig anfallene mine holder seg borte. Ultralyden viste flere steiner i galleblæren sist jeg ble innlagt. Hadde også en fast i gallegangen, men den forsvant av seg selv. De tror i allefall at den er borte, siden jeg ikke har feber og smerter mer. Har vært på MR (før jeg visste at jeg var gravid) for å sjekke det. Er derfor jeg skal opp på kirurgisk nå. Da skal de ta nye blodprøver, pluss at jeg får vite resultatet av MRen. Men siden jeg er blitt gravid så er vel en operasjon helt utelukkende... Jeg får prøve å gjøre mitt for at jeg ikke skal få et nytt anfall. Fettfattig mat er jo et sted å begynne. Spiser mye fisk og kylling for tiden. Men man blir jo lei etter en stund...
☆septemberbarn☆ Skrevet 3. februar 2010 Forfatter #12 Skrevet 3. februar 2010 Huff, ja.. Jeg blir også matlei.. Kjedelig å måtte leve på to ting under hele svangerskapet.. Misunner de som kan spise akkurat hva de vil uten å få vondt (å klart se like fantastisk ut uansett.. ) Noen mattips som kan deles kanskje?
Nikki 75 Skrevet 3. februar 2010 #13 Skrevet 3. februar 2010 Heisann! Jeg har hatt gallestein, men fjernet dem og galleblæren for flere år siden. Hos meg var det ikke nødvendigvis den feiteste maten som utløste anfallene, men mat som var tungt fordøyelig, f.eks godt stekt mat (som grillmat) og deigete mat (boller, pizzabunn etc. med hvetemel).
☆septemberbarn☆ Skrevet 6. februar 2010 Forfatter #14 Skrevet 6. februar 2010 Ja, kjenner til den.. Prøver å spise lett mat for tida.. Er livredd for å få flere anfall nå under svangerskap.. Ei venninne av meg hadde så å si hver dag med ene jenta si. Skrekk og gru...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå