Kliko Skrevet 31. januar 2010 #1 Skrevet 31. januar 2010 Hører ikke til her helt enda, men siden det er tre uker til Elias blir et, og at det mest sannsynlig ikke er så veldig mange på 0-1 år som drikker melk enda, tar jeg meg den friheten å spørr her inne =) Drikker deres h melk eller lett melk?? Har akkurat begynt å gi Elias melk, og har gitt han h melk. Han er litt under normalen på vekta, men er veldig aktiv så er nok derfor. Usikker her jeg..
lille sprelle Skrevet 31. januar 2010 #2 Skrevet 31. januar 2010 Det er like mye næringsstoffer (de sunne du vet) i alle typene. Det er fettmengden det er forskjell på. jeg hadde brukt den som du likevel har i huset jeg!
Kliko Skrevet 31. januar 2010 Forfatter #3 Skrevet 31. januar 2010 Okei, takk for svar! Da kjører vi på med litt skumma melk fram til vi har vært hos helsesøster på 1 års kontroll
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2010 #4 Skrevet 31. januar 2010 Vi bruker helmelk, men alle andre jeg vet om bruker lettmelk. Smak og behag!
Gjest Skrevet 31. januar 2010 #5 Skrevet 31. januar 2010 Vi bruker lettmelk til snuppa. Helsesøster sa vi i utgangspunktet kunne bruke den melken vi brukte, men siden vi drikker skummet og jenta vår ligger nederst på vektkurven anbefalte hun lettmelk. Hvis vekten er ok, ville jeg gått for skummet:)
Makko med to små gutter Skrevet 31. januar 2010 #6 Skrevet 31. januar 2010 Barnelegen var veldig VELDIG klar på at unger trenger mer fett enn det vi normalt gir dem...
Nagilimia Skrevet 31. januar 2010 #7 Skrevet 31. januar 2010 Hadde gitt h-melk siden du sier han ligger under vektkurven, men sikkert ikke noe problem med lettmelk heller. Vi gir lett og min gutt ligger langt over, men hjernen trenger alikvel litt fett for å kunne fungere. For meg er det unaturlig å gi skummet til et barn, det samme med lett margarin er får han vanlig smør. Dette etter råd fra hs og lege.
Mrs. Fix It- stor+liten Skrevet 31. januar 2010 #8 Skrevet 31. januar 2010 hvorfor skummet? snuppa får det vi har.. hjemme får hun lettmelk eller laktosefri, siden jeg er intollerang, viss vi ikke har mer lettmelk, hos svigers får hun lkatosefri, hos mine får hun eksrta lett osv:) drikker det meste, men når får e melk? varm eller kald? snuppa mi får frokost og kvelds varm melk og lunsj kald melk.. (liker å sitte i fanget og kose med melken)
Collette Skrevet 31. januar 2010 #9 Skrevet 31. januar 2010 Jeg spurte akkurat om dette på 1-års kontroll hos lege og da fikk jeg vite at de nå anbefaler lettmelk og at man heller skal gi rikelig med sunt fett i maten. Hun anbefalte avocado, oljer og fet fisk. Vi gir ekstra lett melk med vitamin D, siden det er det vi har i huset.
Gjest Skrevet 31. januar 2010 #10 Skrevet 31. januar 2010 Jeg sa skummet melk fordi det er det HI sier de har hjemme til vanlig. HS her mente at i utg.pkt. så er lettest å gi det som allerede finnes i huset, man slipper å kjøpe egen melk til barnet og det er hyggelig at alle kan spise og drikke det samme. Helsemyndighetene anbefaler ikke h-melk, men skummet, ekstra lett eller lett melk til barn over 1 år, fordi fettet i melkeprodukter ikke er sunt. Se: http://www.helsedirektoratet.no/ernaering/barnehage/rad_drikke/ikke_h_melk_157724 Visst trenger barn fett - også de som ligger høyt på vektkurven - men ikke mettet fett fra melkeprodukter. Se også: http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/1.5022204 for de som er interessert:) Signerer Collette sitt svar ang sunt fett i maten. Her i huset drikker vi voksne skummet, for jeg synes annen melk smaker for fett (er vel en vanesak), siden jenta vår hadde lagt på seg ekstremt lite mente hs at lettmelk var en fin måte å få i henne litt ekstra kalorier på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå