Gå til innhold

Litt godt å lese dette.... (abortrisiko uke 7)

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://nhi.no/foreldre-og-barn/svangerskap-og-fodsel/kalender/svangerskapsuke-07-15423.html

Abortrisiko

Hvis et levende foster er til stede ved uke 8, er risikoen for fostertap de neste 20 ukene på 3%. For mødre under 30 år er tallet under 2%. For mødre over 40 år er tallet mellom 5-10%.

Mors alder er svært avgjørende for forekomsten av spontanabort, en dansk undersøkelse viste at 13,5% av alle svangerskap endte med spontanabort. I aldersgruppen 20-24 år var risikoen 8,9%. I aldersgruppen 35 år var risikoen 20%, og i aldersgruppen over 44 år var risikoen 74,7%.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk :) Alltid godt å se slike statistikker.. Det er utrolig mye fokus på MA/SA her inne, nesten litt for mye.. Alle er utrolig redde, klart er vi det i utgangspunktet men tror det er mye som er unødvendig også.. Vi må nyte forandringene i kroppen å være positive - sammen! Ikke hysteri, som det til tider er her inne..

Håper ikke jeg tråkker noen på tærne nå.. Det er bare skremmende for en førstegangsfødende...

Skrevet

Helt enig med deg frøkenma.

Jeg er gravid for første gang, er i uke5 nå, og føler at jeg må nesten holde meg unna BIM. Er så redd for å oppleve det som man leser så mye om. Virker jo nesten som at alle opplever SA/MA noen ganger før spiren sitter. Så akkurat nå går jeg dessverre ikke å gleder meg til det som skjer i kroppen. Jeg går bare å gruer meg for de nærmeste ukene og lurer på når det kommer å skje for meg...

Skrevet

Helt enig.. :-)

Husk at det er MYE VANLIGERE at d går bra enn motsatt.. Det er en liten prosent som opplever sa/ma i forhold til alle svangerskapene som er akkurat perfekte.. :-)

Nyt det!

Skrevet

jeg er nå gravid med min 3 er i uke 9+3 å håper den holder seg der :) men hittil har jeg aldri opplevd ma/sa..... å ja det er veldig mye fokus på det her inne.... å sånn som jeg tenker er at det er jo sikkert en grunn til at kroppen støter dette fostret fra seg, eks t det ikke er friskt/leve dyktig eller rett å slett dødt... seff er et trist for dem som det skjer for, men synes de ikke skal komme inn her å skremme de som feks er førstegang.... jeg synes de kunne hatt en egen side her inne til dem som skal snakke om dette.... her inne synes jeg man bare skal kose seg med underet i magen, og ikke gå å bekymre seg unødvendig... er faktisk ikke sundt det heller for den lille......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...