Anonym bruker Skrevet 30. januar 2010 #1 Skrevet 30. januar 2010 Har termin snart, og bor noen timer unna både min og sambos familie. Så når de først kommer på besøk, blir det som oftest overnatting her. Nå er det slik at søsteren til sambo har "planlagt" og nesten tatt det som en selvfølge å være hos oss fra termindato og en uke etterpå, ettersom hun har fri fra skolen da.. Hun har ikke sagt noe om det til oss, men til venner. At hun håper at jeg ikke føder FØR termin, for hun kommer en dag etterpå, og da skal hun være her en heeel uke. Noe jeg IKKE er med på og heller ikke liker! Har lyst til å være alene med sambo dagene før termin og fram til fødselen skjer, har også vært utrolig godt å kunne få være i fred i hvertfall den første dagen etter at barnet er født. Men hans familie er helt i hundre, og regner med at de haster avgårde straks de hører om min første rie. Skjønner ikke vitsen med det?? Er jo ikke de som skal føde akkurat, så hva er vits med å skal benke seg på sykehuset for å vente på at jeg skal bli ferdig å føde, for så å komme inn med engang? Har sagt til sambo at jeg IKKE ønsker en slik opplevelse, og han sier at det ikke skal bli slik heller...Men noen ganger så prater han seg liksom "bort" og sier at "du må regne med at alle kommer til sykehuset når de hører at du drar dit for å føde". Er jeg egoistisk som ikke ønsker svigerinne og svigermor på besøk rundt termindatoen og overnatting i flere dager? Tror sambo egentlig vil ha de her, men er jo meg det handler om.. Hvis jeg plutselig skulle våkne en natt med rier og vann som er gått, så ba jordmor meg holde meg hjemme til det ble 5 minutter mellom hver. og da er jo ikke jeg interessert i å ha svigerfamilien her akkurat..
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2010 #2 Skrevet 30. januar 2010 Selvsagt er du ikke det. Si fra om at det er fulstendig uaktuelt. Det burde de skjønne av seg selv dersom de var noenlunde normalt oppegående. men, for all del. Si fra. Ikke la de første dagene med barnet ditt bli ødelagt av at du ikke tør si fra. lykke til
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2010 #3 Skrevet 30. januar 2010 Det er ingen vei utenom å si fra hvordan du vil ha det, at det passer dårlig å komme rundt fødselen. Sykehuset i Ålesund har opprettholdt besøksforbudet på barselavdelinga som ble innført pga svineinfluensa, fordi det fungerte så godt for de nye foreldrene! Bare far og evt søsken til babyen får komme. Dette er også fordi liggetiden er redusert til 2 dager. En trenger ro når det er så kort tid. Det er nok deilig å slippe å være den som setter ned foten for besøk.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 30. januar 2010 #4 Skrevet 30. januar 2010 Men hva er problemet med å sifra om dette? Jeg forstår ikke det jeg da. Da jeg var gravid ga jeg tidlig beskjed til både min familie og svigerfamilien om at jeg ville ha noen dager for meg selv etter fødselen og at jeg ga beskjed når jeg var i form. Det var da ingen som hadde problem med det- og hadde de hatt det, så skulle de fått så ørene flagra. Man må ikke være så redde for hva folk mener og synes, enkelte ganger må man bare stå på sitt og vise at man mener alvor!
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2010 #5 Skrevet 30. januar 2010 Jeg skjønner godt at du ikke ønsker ei svigerinne i huset ditt som skal ut å treffe venner. Kan også forstå at svigerfar vil være i veien.Men svigermor må du da kunne klare å få nytte av. De kan hjelpe til (rengjøring,middag,handling osv) de første dagene hjemme. Det er jo en drømmesituasjon. Helsike- når jeg fikk nr 1 kunne det ta flere dager før jeg rakk/husket å dusje. Hadde ikke noen til å passe babyen, og prøvde å sove når den sov. Det var skikkelig ekkelt. Så la svigers "betale" for seg:-) Du kommer til å ha mye igjen for det tror jeg.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2010 #6 Skrevet 31. januar 2010 Svigerfamilien består kun av mor og søster, så tror ikke det blir så populært at kun mor får komme.. Dessuten har vi egentlig ikke plass til noen av dem, da vi bare har 2 soverom. Det ene bruker vi selvsagt selv, og det andre er stappet til randen av barneutstyr. Er litt vanskelig å si ifra om dette, for slik jeg kjenner dem så kommer dem ikke til å forstå. I deres familie er det helt vanlig å storme til en fødsel. + at dette er deres første barnebarn/niese/nevø. HI
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2010 #7 Skrevet 31. januar 2010 Kanskje de mener det vel, og tror det vil hjelpe dere? Du burde få mannen din til å si at dere gleder dere til å være helt alene den første tida, eller noe sånt. Siden hun ikke har sagt det til dere men andre, altså. Du burde ikke være den som sier det, for da kan du bli mektig upopulær. Jeg har store problemer med min svigerfamilie. vi bor også langt unna dem, så når de kommer så blir de her i mange dager. Da bosser de meg rundt og nekter å høre på hva jeg har å si, for "i vår familie gjør vi det sånn og sånn". Hvis jeg forsiktig sier noe, så blir svigermor dritsur og fornærma. Derfor må gullgutten hennes si det. hun blir sur da og, men hører hvertfall på han. Du må få mannen din til å si fra, for om de bare tar over så kan dette bli en vanskelig tid for deg. Det skal liksom være koselig for dere som en ny familie, så sørg for at det blir dere som bestemmer. lykke til!
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2010 #8 Skrevet 31. januar 2010 Kan ikke fatte at folk har så dårlig svigerfamilier som ikke forstår sånt. Javel...i dems familie,så er det sånn og sånn....men nå er jo dere deres egen familie. Syns igrunnen at folk får tåle at ikke alle er like....dere vil ha dagene deres for dele selv som en liten familie det syns jeg folk får respektere. Er glad jeg sa ifra tidlig i forholdet til min svigermor...så vet vi hvor vi har hverandre...det var tøft i begynnelsen for vi er begge sterke personligheter men vi har et fantastisk forhold nå. Sier jeg at det passer dårlig,så forstår hun heldigvis det....vi sa vi ikke ville ha besøk på sykehuset at de heller kunne komme på besøk etter en stund når vi var kommet hjem...mye hyggeligere for både de og oss.Da hadde vi blitt litt mer vant...tror det gikk iallefall 14 dgr før vi hadde noe særlig med besøk. Folk som ikke kan høre på sånt respekterer ikke folk....og det syns jeg er rett og slett råttent. Er enig i det anonym 02.29 sier : Du MÅ få mannen din til å si ifra hvis du ikke kan si ifra selv ellers blir det fryktelig vanskelig senere...de kommer jo til å overkjøre dere helt....sørg for at dere bestemmer ...helt klart. De bør respektere at når dere er klar for besøk,så sier dere ifra. PS: de fleste sykehus har veldig strenge regler ang besøk enda.Men vet ikke hvordan det er hos dere da.
Gjest Skrevet 31. januar 2010 #9 Skrevet 31. januar 2010 Klart du må si fra I DAG! Det blir bare værre av at du utsetter det, da legger jo svigermor og svigerinne planer ut fra at de skal være hos dere. Og du må si fra SELV. Du kan (bør) ikke belaste mannen med at han skal late som dette er noe han selv mener. Hvis han skulle si fra, måtte han få si at DU ønsker det slik, og at han mener du må få bestemme det. Da kan du like godt si fra selv, så kommer ditt budskap tydligere fram. Du ønsker ikke besøk på sykehuset før barnet er et døgn gammelt, og du ønsker ikke overnattingsbesøk i tiden før fødsel og når dere er kommet hjem fra sykehuset. Dette har din mann godtatt, kan du si. Ikke "dette er mannen enig i". Om de vil overnatte i ditt hus mens du er på sykehuset, synes jeg du får godta det, om mannen vil ha dem. Da blir det f.eks. mannen på rommet som er stappet med babyutstyr, og hans to kvinner på soverommet. Så kan de stelle for HAM, og besøke DEG/babyen på sykehuset etter det første døgnet.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2010 #10 Skrevet 31. januar 2010 Dere må si fra i klare ordlag og ikke"jeg syns" og " tror ikke". Om de bor langt unna trenger de heller ikke få vite noe om at dere er dratt på sykehuset. og dere sender bare en sms etter at alt er overstått og sier at de er velkomne på en liten visitt en eller to dager etter at du har kommet hjem fra sykehuset. Om søsteren ikke har spurt dere om å få komme på besøk syns jeg det er rart at hun tar dette for gitt. har hun bare stått på døren deres tidligere? Si fra at det ikke er aktuelt med noe overnattingsbesøk i ukene før og etter fødsel.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2010 #11 Skrevet 31. januar 2010 Å, den som hadde hatt en svigerinne og en svigermor som ville komme å se babyen med en gang den var født... Og som ville være sammen med meg og barnet noen dager i etterkant... Jeg hadde gladelig takket ja til forslaget. Bare kom, der det er hjerterom er det husrom :-)
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2010 #12 Skrevet 31. januar 2010 Skjønner ikke hvorfor folk er så redd for besøk etter en fødsel jeg da.. Jeg fikk ei jente for 11 mnd siden og det endte i keisersnitt, jeg var rimelig kaputt etterpå, men kunne da ikke falle meg inn å ikke inkludere familien i dette lille vidunderet. Jeg hadde både foreldre, svigerforeldre, mine og mannens søsken på besøk. Min søster overnattet hos oss i flere dager, med mann og egne barn bare 5 dager etter snittet. Det gikk strålende. Jeg satt stort sett i sofaen med babyen i fanget jeg mens andre mennesker handlet, laget middag, vasket klær og ordnet opp Synes dere stresser dere opp så fælt... Det er da bare å ta en time-out i senga på soverommet om du blir sliten, besøket blir ikke såret av det, de klarer seg selv i stua, garantert. Men når det er sagt, jeg innser jo selvfølgelig at alle er forskjellige, og om du synes tanken på at storfamilien (svigermor osv) skal komme å ta del i gleden så tidlig så må du bare si ifra. Hun kan bli skuffet, og ærlig talt forstår jeg henne, det er jo hennes første barnebarn det er snakk om, men hun kan ikke annet enn godta det. Hun kan jo ta inn på hotell og komme på en tidsbegrenset visitt om du kan orke det.. Jeg synes heller ikke du skal forlange at mannen din som egentlig ønsker å inkludere familien sin si til dem at han ikke vil ha dem der. Du må si det selv, du må sette dine egne grenser. Svigermor kan ikke annet enn å ta deg som du er, mannen din får heller si til henne at han synes hun skal svelge sine kameler i stillhet og akseptere dette, kjent med barnebarnet sitt blir hun jo uansett. Såpass kan du forlange at mannen støtter deg.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2010 #13 Skrevet 31. januar 2010 Jag hadde besøk av familie fra dagen før termin og til ungen var ute.......gikk to uker på overtid og måtte igangsettes. Koeslig med besøk, og setter pris på at de vil hjelpe til med søsken når ting starter. Har også så lang reisevei at de måtte komme på forhånd. MEN da det begynte å komme fler ble humøret mitt mer og mer råttent. Var sliten, lei og og det var tropesommer så energien var ikke akkurat på topp. Ville helst bare ligge på sofaen og spise is, men sofaen var jo hele tiden full. Er ganske sikker at trenger vi hjelp i lignende situasjon igjen kommer jeg til å si ifra at det er supert, men bare en av gangen og ikke før vi trenger hjelp. Svelger ikke bare unna en gang til.
simba>>>3gutter Skrevet 31. januar 2010 #14 Skrevet 31. januar 2010 Jeg hadde sagt hurra og satt den bestingelsen at huset skulle være strøken når jeg kom fra sykehuset og middagen skulle stå på bordet hver dag så lenge de var hos meg og at klesbutten skulle være tom en en hver tid. Hadde ikke likt å få besøk av noen som bare satt på ræva og venter på servering, de skulle få jobbe. Når jeg fikk nr en var min mor her som husmorvikar en uke og gjorde alt som måtte gjøres i huset, mens jeg satt med junior hengende i puppen og bare !forlangte" mat, drikke osv. Jeg fikk til og med noen ekstra timer på øye hvor min mor gikk rundt med babyen på armen og sang så han skulle være rolig og la mor få litt ekstra hvile!
soleia Skrevet 31. januar 2010 #15 Skrevet 31. januar 2010 Eg skjønar deg godt. Kunne ikkje tenkt meg å hatt overnattingsgjester rundt terminen og første dagane etter. På klinikken kjeda eg meg, og var nesten skuffa over at det ikkje kom noko på besøk anna enn mannen, men dei første dagane heime var det lite søvn, og jobbing med ammeproblem. Sat med puppen framme størstedelen av tida medan mannen varta meg opp :-) Når ein er førstegangs vil ein gjerne ( ialefall nokon av oss) bruke tid til å bli kjend med babyen og bli trygg i rolla utan å ha tilskodarar. Hadde heller ikkje vore kjekt med tilskodarar som skulle hjelpe med ammeproblema :-( Men det var veldig kjekt då det kom storinnrykk frå begge sider etter 14 dagar :-) Dei hadde med seg mat og ordna opp. Eg hadde fått mannen min til å snakke med mor si og forklart situasjonen. Kan jo hende ho skjønar det, men rart at ho ikkje har sagt noko til søster hans om at ho faktisk må spørje om det er greit å komme. Lykke til med fødselen!
2 små og en undulat Skrevet 31. januar 2010 #16 Skrevet 31. januar 2010 Etter begge mine fødsler har jeg syntes det har vært koselig med besøk, men overnattingsbesøk hadde vært helt uaktuelt. Etter at jeg kom hjem fra sykehuset med mine gutter så jeg det som min rett å kunne gå rundt akkurat som jeg ville, og gjerne i bare undertøyet siden jeg var så innmari varm av meg:S Det hadde ikke gått så bra om vi hadde hatt overnattingsbesøk;) Siden det er din samboers mor, synes jeg han kan si ifra. Han kjenner henne best og jeg tror det er det beste for ditt forhold til svigermor om det er han som setter ned foten. Hvis det er du som sier fra og han bare nikker og er enig kan hun tolke det som om det er du som er "vanskelig" og at sønnen hennes egentlig ikke mener det samme som deg. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2010 #17 Skrevet 31. januar 2010 Jeg får bare prøve å si fra da...Ikke noe jeg gleder meg til, men blir det upopulært så får det bare bli det! Er tross alt MITT og sambos barn, ikke svigermor.. MIN egen familie har ikke tenkt å komme på overnatting like før termin, og etter barnet er født. Ser at flere som har kommentert innlegget ikke skjønner hvorfor jeg ikke vil ha besøk. Det er rett og slett fordi jeg er førstegangsfødende, og vet ikke i det hele tatt hva jeg går til. Mange mener kanskje da at det er best med besøk og støtte fra familie, men for min del så ønsker jeg ikke at de skal følge med på hver minste bevegelse jeg gjør rundt og med barnet de første dagene. Er jo mye jeg skal lære meg/venne meg til, og da vil jeg være alene med sambo, istede for å møte "hvordan skal hun gjøre dette da"-blikk, og råd og tips 24/7. Tror jeg ville fått prestasjonsangst! Høres sikkert ganske utakknemlig ut, men det får så bare være.. :-p
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2010 #18 Skrevet 31. januar 2010 Er det så utrolig vanskelig å si fra hva dere mener og tenker? "de blir sure", "mannen må si det" osv osv. Folk er ikke tankelesere, så hvordan i helv... skal de vite hva du tenker når du ikke gir beskjed om hva du faktisk tenker og mener???
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2010 #19 Skrevet 31. januar 2010 Hei HI Jeg skjønner godt at du er frustrert. Jeg skjønner virkelig ikke hva som går rundt i hodet på folk som tror de kan komme på overnattingsbesøk over flere netter rundt termin (eller umiddelbart etter fødsel for den del). Mine foreldre bor langt unna og de kommer et par dager muligens 10-14 dager etter fødsel og det er selvsagt helt ok. Hadde svigers bodd langt unna hadde det selvsagt vært samme da. Jeg skjønner heller ikke de som gir uttrykk for å kreve å få vite når dere drar til klinikken slik at de kan sitte på venterommet. Fødsel er i mine øyne en privat affære og alle skal få beskjed når alt er overstått, ikke før. De må gjerne komme på besøk etterpå, men spørre om når det passer og ikke bare dukke opp. Lykke til med fødsel og barselstid. Si ifra til din svigerinne. Kanskje får hun mer respekt for deg om du faktisk sier ifra selv. Bare gi beskjed om at du er sliten nå og er spent på det som skal skje og at du derfor ikke orker besøk. Jeg har termin om 2,5 uke og vi planlegger ingen besøk hit nå da formen er så svingende. Blir vi invitert bort, så drar vi på småturer:)
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2010 #20 Skrevet 31. januar 2010 hei! Gjør det som føles rett for deg! Å ikke tenk på hva andre måtte tenke å mene. Det er ditt å samboers barn, å denne tiden får du aldri ijenn. Skjønner deg kjempe godt å tenker akkurat det samme her. Heldivis bor alle våre i samme by å min svigermor sa til meg at det vanlige er at de to første ukene får mor å far å barn være ilag,så kan de si ifra vis de ønsker besøk! kos deg masse med baby å mann!
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2010 #21 Skrevet 31. januar 2010 Skjønner deg så altfor, altfor godt. Jeg står veldig nært mammaen min, så hun fikk komme et par dager etter at vi kom hjem. Hennes oppgaver var å lage mat til oss, og hun var veldig forsiktig med å ikke trenge seg altfor mye på overfor samboeren min. Sånn skal det være, synes jeg, og egentlig synes jeg det er Helt rimelig at kjæresten din sier fra om dette. Hans ansvar i tiden etter fødselen er å ta vare på deg og babyen, og du har rett til å bli behandlet som en dronning. Dette er bare snakk om et par uker i ditt og ditt barns liv, og det vil ikke ta livet av svigers å gå glipp av denne tida. Her står Du og barnet i fokus, og du har rett til å stille visse krav til omgivelsene dine. Vil du ikke ha dem der, har de ingenting å gjøre der, og det kan du nok få kjæresten din til å si på en snill måte...
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2010 #22 Skrevet 31. januar 2010 Apropos (anonym17:32 her): min svigerinne sa også til min samboer, da jeg lå på barsel, at hun hadde lyst til å komme på besøk på sykehuset (de bor 4 timer med bil unna). Da fikk jeg litt hakeslepp. Heldigvis var det jo restriksjoner på besøket, så hun kom heldigvis ikke. Jeg liker svigerinna mi kjempegodt, men akkurat det synes jeg var litt påtrengende...
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2010 #23 Skrevet 31. januar 2010 Nå har jeg ikke lest alle svarene du har fått her, men jeg sier bare: Si fra så fort som mulig! Det er jo normalt å ville ha ro og fred den første tiden før barnet kommer, og ikke minst få noen dager, iallefall timer alene sammen med barnet når dere har kommet hjem fra sykehuset. Selvfølgelig må en "tåle" å få besøk de første dagene, men når man har en person som overnatter og er der hele tiden, får en fort nok.. Uff, håper dere får ordnet det slik at dere slipper det stresset.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå