Gå til innhold

Argumenter mot tøybleier!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Kan dere ramse opp alle deres argumenter mot tøy bleier?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg ikke prøvd så kan egentlig ikke uttale meg, men...

Mitt argument er at det er fryktelig tungvint. Mye bedre å bare skifte bleie og hive den skitne i søpla. Ferdig med det.

Skrevet

Helt enig. Eneste argumente kunne vært, at det kanskje er bedre for barnet sin hud og diverse med tøybleier. Men, veldig lettvint bare å hive bleien.

Skrevet

Eneste jeg tenkte på da jeg vurderte tøybleier var at det var alt for mye å sette seg inn i i forhold til papirbleier og at det tar mye plass å lagre alt utstyret i forhold til en eller to pakker papirbleier.

Og lengere tid å finne bleiene man trenger.

Ville heller ikke ha bøtter med innhold stående mellom hver vask og mye å henge opp til tørk år det allerede er mye å vaske.

Hadde nok også kommet til å bruke tørketrommelen og da ville sikkert hele miljøfaktoren vært borte.

Skrevet

Det jeg har hørt er at man faktisk ikke sparer miljøet slik mange tror! Pga vaskemaskin (og evt tørketrommel) er det ett fett om man bruker tøy- eller papirbleier.

Dessuten er tøybleier skikkelig EKKELT!

Skrevet

Har verken plass eller tid til alt

De har en utrgning på denne siden: http://www.cottonchild.no/1001.htm

Her regner man med at barn bruker 6 bleier per døgn i tre år. Men sannheten er jo at barn bare bruker ca 4 bleier i døgnet etter fylte ett år. Det skulle bli ca 5000 bleier, ikke nærmere 7000. Bleier koster gjennomsnittlig ca 1, 80- 2 kr, altså ca 9000 for hele bleieperioden. Altså omtrent det samme som tøybleier + ekstrautstyr. I tillegg Tøybleier må bli seriøst mer lettvindt og billig før jeg skulle velge det.

Skrevet

Pluss vaskemiddel, strøm etc...

Skrevet

Det er direkte motbydelig!

Stakkars unger som går rundt med den der store greia mellom bena:(

Skrevet

Vi betaler bare 0,53 øre pr.landlordbleie. Og brukte/bruker kun 4 bleier pr.dag etter at ungen(e) ble ca. 8 -9 mnd.

Det blir vel ca. 5110 bleier om jeg regner ca. 6 bleier i døgnet første leveår.

Og ca. 2700kr.

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du vil ha argumenter MOT tøybleier?!

Vi brukte papirbleier fram til knerten var ett år gammel, nå bruker vi tøybleier. Jeg har ikke sett meg tilbake én eneste gang etter at vi begynte med tøybleier, jeg kunne virkelig ALDRI tenke meg å bytte tilbake! Det eneste måtte være hvis knertens hud ikke tålte tøybleiene - det er jo noen barn som faktisk ikke tåler dem, og da må man selvsagt gå for det som passer barnet best. I vårt tilfelle har knerten ikke hatt sår hud én gang siden vi begynte med tøybleier - før (med papir) kunne han i dårlige perioder ha åpne sår i stumpen. Vi har også MYE bedre plass i søpla enn før.

Angående miljø - vi vasker på 60 grader (sammen med annet 60-tøy) og bruker ikke tørketrommel. Ja, da får man faktisk en betydelig innsparing! Mitt barn bruker 6-8 bleier i døgnet selv om han er over ett år gammel, fordi han bæsjer flere ganger hver dag. Ikke alle barn bruker bare fire bleier daglig! Dessuten kan tøybleier arves og brukes til flere barn, evt kjøpes brukt - da blir miljøbesparelsen enda større.

Skrevet

tøybleier er mest miljøvennlig:

http://www.gronnhverdag.no/Nettsider/Groenn-Hverdag/Tm/Avfall-og-forbruk/Siste-nyheter/Toeybleier-mest-miljoevennlig

det er faktisk ikke diskutabelt en gang!

og tøybleier er ikke noe stress, det er ikke ekkelt og det er bedre for mitt barns hud hvertfall ;)

Forstår ikke helt hvorfor du trenger argumenter mot tøybleier, det finnes faktisk ingen gode...

Folk må bare bruke papir for min del, men kom ikke her med påstander om tøybleier som ikke stemmer, dere har jo ikke peiling i det hele tatt!

det er faktisk litt pinlig...

Skrevet

Tøybleier er forresten MYE mykere mot barnets hud enn papirbleier! Papirbleier er harde og stive mot huden i forhold til myk fleece eller bambusfrotté.

Skrevet

Var det ikke sånn at barn med tøybleier ble fortere rene enn med engangsbleier?

Skrevet

Det er min kjære samboer som prøver å finne argumenter mot tøybleier.. Han er fortsatt skeptisk, selv etter alle argumentene FOR som jeg kommer med. Er han som har lagt ut dette innlegget. Heldigvis er de fleste argumentene her inne mot tøybleier dårlige, så han følte seg ikke særlig klok nå. Hehe!

Skrevet

Tror ikke jeg gidder å sette meg inn i dette med tøybleier, men er et faktum at de bøkene om småbarn som vi får er sponset av Libero. Dermed konkluderer disse bøkene med at det krever enormt mye energi å vaske tøybleier.

Men når en tenker seg om innser en at ei tøybleie er veldig liten, den fyller ikke halvparten av vaskemaskinen...!

Det jeg ikke skjønner er hvordan man kan ha bæsj sammen med andre ting i vaskemaskinen. Tøybleiene må vel forhåndsvaskes i lange tider, eller er det en innmat i dem som tas ut og kastes? Hvis det er noe som kastes forsvinner vel et av de beste argumentene for tøybleier.

Og jeg er enig i at det er ekkelt å ha ei bøtte på badet med tøybleier som står i bløt; Tiss og bæsj. Ekkelt å tømme ut dette vannet også.

Selv om det såklart blir en del søppel med vanlige bleier, lurer jeg på om det ikke er viktigere å tenke på alle menstruasjonsbind som kastes i løpet av en kvinnes liv, eller svære inkontinensbind som brukes av eldre.

Skrevet

Mitt argument mot det er

- at det ikke er spesielt populært hos hverken besteforeldre eller mannen min. Ble nedstemt før jeg hadde klart å ta et standpunkt selv.

- Noen papirbleier har man ofte med når man er på farten alikevel.

- Det kan koste en dyrt om tøybleiepakken man kjøper ikke fungerer som den bør, barn er forskjellige

- det blir ett par ekstra runder med vaskemaskinen i uka

Men det som fikk meg mest i mot å prøve var at det må kjøpes inn forskjellige størrelser etterhver som barnet vokser. I tillegg gikk jeg meg vill i jungelen av utvalget.

Skrevet

Du har et rispapir i bleien som du kaster i do hvis babyen har bæsjet. Hvis den ikke har bæsjet kan papiret vaskes sammen med bleiene og brukes flere ganger. Da slipper du masse bæsj i vaskemaskinen.

Skrevet

Påstander?

Hun ba om VÅRE argumenter mot.

Og jo det er diskutabelt om det er mer miljøvenlig.

Skrevet

Jeg syntes ikke noe om tøybleier. Har flere venninner som bruker det, men likevel.

Vi bor på ett sted hvor vi kan kaste papirbleiene rett ut i dunken utenfor, ved bruk av tøybleier måtte jeg hatt de liggende inne og luktet. Å lukte det gjør de for det har jeg kjent mange ganger. Bleier lukter!

Jeg kan kaste bleiene når jeg er på tur uten å drasse de med meg hjem igjen.

Det er genialt om man reisert litt osv for man her jo alltid med seg papirbleier eller får kjøpt.

De fleste som bruker tøybleier syntes jeg er mer opptatt av seg selv om kommentarer osv enn å spare miljøet. Det er fortsatt sånn at tøybleie brukere er litt sære og rare.

Det ser jo absolutt ikke pent ut hverken med eller uten klær utenpå. Klumpete og skikkelig bleierumpe.

For min del måtte jeg vasket en ekstra maskin klær da jeg ikke vasker 60 grader hver eneste dag, men en gang i uka, så tror ikke jeg sparer så mye på det med tanke på miljøet.

Vi bruker 4 blerer daglig og ikke 6 som i regnestykkene.

Man blir ikke oppfattet som vanskelig i barnehage og ved barnepass.

Det er enkelere

Å ang bleieslutt så tror jeg det er hva man gjør det til. Begge mine sluttet av seg selv før de ble 2.

Skrevet

Har brukt både papiir- og tøybleier, og vil har opplevd disse ulempene:

-tøybleiene blir veldig våte og har ikke samme fuktsperre som papirbleier

-veldig ekkelt med bæsj!

men ellers har jeg bare hatt positive erfaringer.

Det er ikke vanskelig, tungvint og tar ikke stor plass. Merket ikke at det ble mye mer klesvask heller...

Skrevet

Det bryr meg lite hav abdre bruker, men uansett bør fakta være riktig!

Bleieboden er helt på jordet.

Kjøper du merkebleier (les Libero eller Pampers) der det er billigst, så er det 1 kr bleien. Bruker de 5-6000 bleier, så blir det 5-6000 kr.

Også dette da. Sitat Bleieboden:"I følge Forbrukerrådet regner man ca 1500 kr i vask til hver bleieperiode ved bruk av tøybleier (altså 500 kroner årlig). Vi tør våge å påstå at de fleste engangsbleiebrukere bruker like mye penger gjennom 3 år for å komme seg til butikken hver gang de skal ha nye bleier."

Man handler da bleier sammen med andre ting man trenger?? Eller?

Tøybleier er ok for meg, men feilaktige opplysninger gir svekket troverdighet. Klarer de ikke å argumentere med reelle sannheter?

Skrevet

- Man må skifte ofte

- Det er ikke så miljøvennlig som så mange tror pga strømforbruk ift vask/tørk + bruk av vaske-og skyllemiddel

Skrevet

Det lukter vondt!

Kjenner ingen tøybleiebrukere som ikke lukter tiss med en gang det er kommet litt i bleien. Æsj!

Og papirbleier kjennes helt tørre mot huden selv om det er masse væske i dem. Det er bedre for huden enn tøybleier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...