Gå til innhold

Strikke babyteppe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen strikket et fint babyteppe i det siste? Hva slags garn brukte du, og pinnenr? Evt antall masker? Skulle gjerne hatt en fin oppskrift, men tips mottas med takk! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal i gang med ett nå. Vært og kjøpt garn i dag. Bruker Baby-ull fra Dale på pinne nr 3 (skulle egentlig være pinne nr 2,5, men jeg strikker litt stramt), så skal få strikke en stund.

Ikke så veldig avansert for jeg er ikke den som strikker mest. Skal ha kant med riller rundt, mens selve teppet blir rutete med rettstrikk og riller. Starter med noen runder rett for å få riller. Etterpå strikker jeg 4 rett (kant) alltid langs kanten og så 7 rett,7 vrang osv men avslutter med 7 av samme som jeg begynte med og så 4 rette (kant). Fortsetter slik at rutene med 7 blir slik jeg vil ha dem (får telle hvor mange runder jeg strikker før jeg gjør omvendt og får nye ruter). Skjønte du? Jeg fikk det forklart av dama i garnbutikken, så ikke noen oppskrift. Fikk beskjed om at jeg måtte legge opp i overkant av 200 masker - jeg velger 225 (4+4 til sidene og 14x15 + 7 til rutene).

Veldig spent på resultat, men slik jeg ser for meg det blir det fint og veldig anvendelig i og med at jeg strikker det i offwhite.

Skrevet

Jeg strikker Mor Signe teppe:) Det ligner på helseteppet, og skal kunne erstatte dette.

Strikker med Baby Merino ull, tynt garn, på rundpinne nr 6. Du trenger 200 g garn. Enkelt og greit, bare vanlig strikk frem og tilbake;) Også blir det en fin hullkant rundt!

Det kan strikkes diagonalt, og det er den versonen jeg valgte. Blir penere og er ikke så kjedelig.

Du starter med 3 masker. I hver nye omgang øker du én maske etter at du har strikket maske nr 1. Etter at du har strikket halve mengden garn, gjør du motsatt, feller etter at maske nr 1 er strikket. Når det er 3 masker igjen, fell av.

Skrevet

så godt som alle oppskriftshefter til baby har mange fine tepper, på dropsdesign har de også mye fint,kanskje du finner et fint mønster? Havskum er veldig pent og det blir ikke kjedelig å strikke. Jeg strikket havskum mønster til førstemann, da brukte jeg falk og ganske tykkepinner,4 eller noe slikt. Anbefaler å strikke med litt tykkere garn om du ikke strikker mye til vanlig,da går det litt fortere. Denne gangen strikker jeg i babyull, men det blir bare et teppe til å ha i vogn/vugge siden jeg har store fra forrige barn i nøytrale farger.

Skrevet

Jeg har nettopp kjøpt meg strikkeboka "Myk Start" og der var det et par utrolig fine (og relativt enkle) babytepper. Jeg skal kaste meg over ett bare jeg har strikket ferdig babyjakken jeg holder på med.

Skrevet

Jeg har fått mora mi til å strikke Mor Signe-teppet fra Nøstebarn. :-)

Skrevet

Helverine: Det teppe nr 2 ser kjempe fint ut. Har du noen oppskrift eller hva slags garn bruker du?

Skrevet

Calexico: Bruker oppskriften ja, den linken jeg la ut. Skal bruke Sandnes Alpaca (som kan vaskes. Ikke alt Alpaca kan det) :)

Skrevet

Tusen takk for alle tips!! :) Jeg har begynt på det ma:) forklarte nå, blir kanskje flere også. Supert!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...