Gå til innhold

Nekte far samvær til barnets beste?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei datter på snart 3 år med min tidligere samboer. Han har tre andre barn fra ett tidligere ekteskap,og moren deres har jeg god kontakt med. Moren til de tre andre barna,som er store(fra 8 til 14 år) har etter rådgivning fra barnevernet bestemt seg for å ikke sende barna sine til han noe mer. Også jeg har blitt innkalt til samtale med dem,der de anbefalte meg å gjøre det samme. Grunnen er at de mener det ikke er trygt for barna å være der da han har en historie med å være voldelig mot damene sine. Noe vi begge har følt på kroppen. Han har nå ny samboer og bor to timer unna men har hatt barna annenhver helg. Synes dette er en vanskelig situasjon,da jeg må nekte datteren min "normal" kontakt med faren sin.De spurte også om adferdsendringer og slike ting. Barnevernet sa at det var opp til meg,men de anbefalte det. What to do?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ble litt i sjokk her, det var som å lese om bf her. Bare at barna er fra 8 til 16 år, ellers var alt ganske så likt.

Når det er barn inne i bildet, og ditt er kun 3 år. Syns jeg det er på sin rette plass som mor (som ønsker kun det beste for sitt barn), at nekte far samvær, nettopp for barnets beste. Ut i fra det du forteller, så er det ikke rett overfor barnet å oppleve disse volds episodene, om det er så mot damene hans. Barnet ser og lærer. Stopp det mens du kan.

Skrevet

Jeg hadde nektet samvær. Hvorfor i alle dager skal jenta di risikere å utsettes for han, når de større barna slipper? Hun er tre år!!

Skrevet

Helt klart fulgt barnevernets anbefalinger og nektet samvær. Skjer det noe hos far er du som bostedsforelder ansvarlig; dvs at du ikke forhindret/stoppet barnet fra å havne i en situasjon som kan være til fysisk eller psykisk skade for det. Ikke sikkert han utøver vold mot barnet, men det er minst like skadelig, om ikke mer, å være vitne til vold. Samvær skal være til barnets beste, ikke samvær for enhver pris, bare for at barnet skal ha normal kontakt med faren. Når barnevernet går så langt som å fraråde, hadde jeg definitivt fulgt deres anbefalinger. Vanligvis er de forsiktige med å blande seg i samværskonflikter, men kanskje de har info som gjør dem bekymret for barnas omsorgssituasjon hos far, som de av hensyn til taushetsplikten ikke kan gi videre til deg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...