Gå til innhold

ukelønn og plikter for en 13-åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes dere en 13-åring skal ha i ukelønn, og hva bør hun/han gjøre for de pengene?

Vi har hatt en liste der de kan krysse av hva de har gjort, og få betaling pr. jobb, men det funker ikke helt for 13-åringen, som ikke gjør noenting. Tror derfor det er bedre å sette opp faste plikter og et fast beløp hver uke.

Forslag?

Videoannonse
Annonse
Gjest Edemuli
Skrevet

Tømme oppvaskmaskin

Gå ut med søppel

Brette eget tøy

Vaske rommet sitt en gang i uka

Hjelpe med småsøsken

Får 200,-

Skrevet

Den eneste grunnen til at opplegget ditt ikke fungerer, må jo være at 13-åringen ikke trenger penger. Ellers ville han jo ha utført oppgavene. Dette er jo direkte belønning for utførte oppgaver, og er den beste måten å belønne barn på, hi!

Min 13-åring får 400 kr pr mnd, i tillegg har han fri mobil, men den bruker han lite.

Til gjengjeld har jeg en sønn som er kjempeflink til å gjøre alt han blir bedt om; tømmer oppvaskaskinen, vasker det ene badet, trappa, passer lillesøstre etter behov, lufter hunder, mater katter og hunder, etc.

Skrevet

Det er mye bedre å ikke ha et ukelønn system, men å ha et system der de får etter behov, og selvfølgelig i tråd med familiens øvrige forbruk, samme standard som resten, men de må også yte etter evne. Ordentelig kommunistisk system :-)

Du er sjefen på toppen, du ser hva som bør gjøres, og du ber om, og forventer at jobben blir gjort! Det er jo ulike ting som bør gjøres til ulike tider. En ettermiddag kan det dreie seg å støvsuge, en annen ettermiddag er behovet størst for å rydde unna klær.

Det går jo an å ha ekstra jobber som kan brukes på ting utenom, til å spare til spill, eller andre ting.

Utgifter er heller ikke faste, akkurat slik som arbeidsoppgaver i hjemmet, kino trenger en ikke hver måned. Dette systemet er også bra på den måten at i travle perioder får man mere hjelp, og i rolige perioder yter barnet mindre.

En kan også raskt knipe igjen, om barnet ikke gidder! Hvorfor skal jeg kjøre deg på klubben, og hvorfor skal du få 50 kroner med deg, hvorfor skal jeg gi dette til deg, når du alltid sier NEI til meg, om jeg ber deg om noe.

Faste utgifter som kontigneter bør jo dekkes utenom dette, litt kan en ha fast, som de selv kan få råde over, men mesteparten bør dere styre.

Som en sa ovenfor her hun trenger nok ikke penger, får det som hun vil ha så uansett, om hun ikke gidder å gjøre noe for å tjene penger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...