junimora10 Skrevet 29. januar 2010 #1 Skrevet 29. januar 2010 Er det noen av dere modne gravide som har valgt å ikke teste for kromosomavvik?
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2010 #3 Skrevet 30. januar 2010 Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, veldig i tvil.
junimora10 Skrevet 30. januar 2010 Forfatter #4 Skrevet 30. januar 2010 Selv har vi valgt å ikke teste, men jeg er usikker på om det er av modighet eller feighet. Kjenner jeg blir usikker på mitt valg når jeg leser om alle som tester. Uansett så er det for sent nå siden jeg er i uke 21. Jeg får tviholde på det valget vi har gjort som det beste for oss =o).
*anki * Skrevet 30. januar 2010 #5 Skrevet 30. januar 2010 Det går helt sikkert bra junimora10. De fleste foster forsvinner før uke 12 dersom det er noe galt med det. Vi har selv valgt å teste på bakgrunn av at vi har hatt 5 aborter på rad. No er jeg ca 13 uker og jeg tok duotest for noen dager siden. Får alle svarene på mandag så det er en laaaang helg:-)
Monique8 Skrevet 31. januar 2010 #6 Skrevet 31. januar 2010 Jeg testet i forruge sv,sk,men er usikker på hvorvodt jeg vil gjøre det nå eller ikke. Jeg følte at det var ganske vanskelig å forholde seg til den testen forrige gang, heldigvis kom den ut med best mulig resultat. Men hva om den ikke gjør det? Jeg takler ikke helt tanken på å kunne ende opp med et valg om hva en skal gjøre.... Som en annen lenger opp sa så fint; jeg vet ikke om det er av modighet eller feighet. Jeg er livredd for å havne i en situasjon hvor jeg må ta stilling til et slikt valg,-men er det bedre å stikke hue i sanden å late som om risikoen ikke er der? Synes det er veldig vanskelig å ta stilling til.
junimora10 Skrevet 31. januar 2010 Forfatter #7 Skrevet 31. januar 2010 Krysser fingre og tær for deg!
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2010 #8 Skrevet 31. januar 2010 Vi har valgt å teste fordi vi er sikre på at vi ikke ønsker å ta vare på et barn med større kromosomavvik. Vi har to friske barn, lever et veldig aktivt liv og ønsker så langt det lar seg gjøre å fortsett med det. Vi ønsker å kunne vie oss like mye til alle våre barn. Vi har valgt å ta morkakeprøve i Danmark da vi ikke kvalifiserer til å få det i konservative Norge. Da får vi svar før fristen for selvbestemt abort går ut og tror det vil være litt lettere å avslutte et svangerskap såpass tidlig framfor nesten halvgått svangerskap. 41 år
anneman Skrevet 31. januar 2010 #9 Skrevet 31. januar 2010 Hei Jeg lurer på hvorfor du ikke kvalifiseres til test her i norge, for du har alderen med deg...eller mener du at de tar det tidligere i Danmark?? Jeg har bedt legen min henvise oss til samtale om de forskjellige tester..er så veldig uusikker på hva vi skal gjøre. Har gått med blødninger i mange uker nå (brunlig) og lurer av og til på om det kan være noe galt...vi er i tenkeboksen nå i snart ellevte uke.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2010 #10 Skrevet 31. januar 2010 Nei, jeg har ikke alderen med meg. I Norge må vi være 44 for å få mkp... Eller ha født barn tidligere med alvorlige kromosomfeil eller ha mistet et foster etter uke 18....Testen bør ikke tas før en er fullgått 10 uker for å være sikker på at fosteret skal utvikle fingre og tær som det skal. Håper på at din brunlige utflod ikke betyr at noe er galt. 41 år
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2010 #11 Skrevet 31. januar 2010 Hei! Hun mener at hun ikke kvalifiserer til morkakeprøve. Det er bare med kjent risiko for kromosomavvik at en får morkakeprøve i første trimester. Andre har valget mellom fostervannsprøve og duotest (som gir fostervannsprøve bare ved utregnet høyere risiko).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå