Gå til innhold

Skrev du ønskebrev til jordmor ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sitter her å lurer på om jeg skal skrive et ønskebrev til jordmor :) Dette er min første fødsel, så jeg er i grunn veldig åpen og tenker at jeg får se ann hva jeg vil underveis, men litt tanker skal jeg nok klare å få ned i brevet.

Noen som vil dele hva dere skrev i ønskebrevet til jordmor ? Følte du at jordmor tok hensyn til hva du hadde skrevet ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jordmor tok virkelig hensyn til det jeg hadde skrevet, så jeg anbefaler virkelig at man skriver et - men samtidig må man huske på at de er noe mer vant med fødsler enn vi fødende er, så ikke bli lei deg hvis ikke alt går og blir gjort som du har tenkt deg :)

Slik skrev jeg mitt (husk å skriv navn og fødselsnr ditt på brevet, slik blir det i din journal):

ØNSKEBREV

Kjære jordmor

Dette er min første fødsel, så jeg vet ikke hva jeg kan forvente meg. Så ...

Generelt:

Jeg stiller med åpent sinn og selv om jeg muligens kan fremstå som sur og gretten, så er det ikke sikkert at jeg er det, men smerter av den størrelsen som jeg tror rier kan være, gjør meg ikke munter, så ja takk til epidural, med mindre dere bedømmer meg til å ha så pass god fremgang i fødselen at det kan sløyfes. À pro pos munterhet, dvs. mangel på det samme, så vil den blivende pappaen høyst sannsynlig mest være et irritasjonsmoment for meg og ergo ikke særlig nyttig å ha inne på fødestuen. Dette er han klar over og innforstått med, han holder seg på gangen eller hvor dere nå ønsker å oppbevare han.

Lystgass kan jeg også prøve.

Varme kluter og det finske grepet for å unngå revning vil jeg også sette pris på – tror jeg.

Skulle vi ende opp med hastekeisersnitt, ja, da gjør vi det.

Men altså:

Før fødselen:

Ønsker klyster, og vil helst sette det selv.

Fødselen:

Smertestillende:

Ønsker ikke petidin.

Ønsker epidural som smertestillende.

Ønsker varme kluter / «det finske grepet»

Hjelp meg med pusten.

Revning / klipping

Ved en styrtfødsel er jeg nesten garantert å revne, men jeg vil sette pris på at det utføres tiltak så som «det finske grepet» el. lign. metoder for å hindre revning.

Hvis det blir nødvendig å klippe, så gjør dere det, men rekker dere å bedøve først, tro?

Vil gjerne holdes løpende orientert om hva som skjer

Jeg setter pris på at alle prosedyrer som skjer underveis vil bli underrettet meg før de skjer. Skal dere sjekke åpning eller lignende så si ifra.

Bare forsyn dere med blodprøver, men ikke midt i en ri.

Studenter kan gjerne være til stede under fødselen.

Fødestillinger:

Tar jeg som det kommer. Kom gjerne med forslag!

Ved et eventuelt keisersnitt

Gjør dere det dere må gjøre.

Etter fødselen:

Ønsker å få barnet på brystet med en gang så fort som mulig. Navlestrengen må dere gjerne klippe.

Barseltiden:

Dersom det er ledig kapasitet, er det ønskelig med enerom / familierom, gjerne på pasienthotellet.

- hvis kjemi mellom jordmor og meg ikke funker så vil jeg ha ny!

Etter fødsel

Jeg ønsker å være den første som får holde barnet og at dette blir brakt til meg rett etter fødsel.

På forhånd takk for at dere hjelper meg å ha en så fin fødsel som mulig og en fin tid etter fødsel.

Med vennlig hilsen

Skrevet

15:30 : Kravstor lita tøtta, du

Skrevet

Takk for at du delte brevet ditt med meg! Nå har jeg i hvertfall noen punkter jeg vet jeg skal ha med :)

Men hva er «det finske grepet» ?

Skrevet

Hehe.. ja, jeg ble oppfordret til det etter en traumatisk førstefødsel..

Men hjalp lite.. Leger og jordmødre var alle innstilt på å gi meg en flott opplevelse og gjorde hva de kunne. Alle hadde lest brevet mitt..

Men kroppen min og babyen ville det annerledes og jeg endte med katastrofesnitt...

Noget traumatisk der og da, men vi er fantastisk takknemlige for at legen gjorde denne beslutningen i hui og hast. Resultatet er perfekt:)

Skrevet

Finskegrepet er at jordmor støtter hodet til barnet ut av vagina slik at det revner minst mulig..

Skrevet

Foerste gangen, nei. Andre gangen skrev jeg ned alt det jeg tok som en selvfoelge som viste seg aa ikke vaere saa selvfoelgelig, he he, her er litt jeg kommer paa at jeg skrev (eller muligens jeg fortalte det til jordmora og hu skreiv det inn i journalen min).:

- Minst mulig "sjekking" nedentil. Er det ikke noedvendig er jeg ikke interessert i aa vite om jeg er 3, 5 eller 8 cm aapen.

- Med mindre det er medisinsk noedvendig eller jeg ber om det selv vil jeg ikke ligge paa ryggen med beina i vaeret naar jeg presser ut barnet. Ut over det er jeg fleksibel og tar gjerne i mot tips.

- Vennligst ikke roesk ut morkaka med mindre det er medisinske grunner til det. Jeg foretrekker at den blir skjoevet ut av riene.

- Jeg setter pris paa beskjed foer noen klipper, syr eller lignende i noen del av min kropp.

- Selv om jeg sannsynligvis ikke vil ha eller trenger bedoevelse/smertelindring under selve foedselen vil jeg ha bedoevelse hvis det skal sys mer enn 1 - 2 sting.

Skrevet

Nei, jeg skrev ikke ønskebrev. Det er jo ikke som om man ikke kan snakke med jordmor underveis og si hva man vil da, så jeg syntes det var helt unødvendig. En annen ting er at man vet ikke hvordan fødselen vil gå, pga komplikasjoner fikk jeg ingen av ønskene jeg hadde tenkt ut på forhånd oppfylt, så ønskebrev hadde bare vært bortkastet uansett.

Skrevet

Jeg skrev en kort liste med 3 pukter.

1)ønsker epidural

2)ønsker å klippe fremfor å revne

3)far ønsker ikke å klippe navlestreng.

pkt.1 og 2 ble fulgt,men det ble litt stress på slutten, og far ble spurt om å klippe.Han takket da ja.

Skrevet

Javel, så var jeg kravstor, hvorfor skulle jeg ikke være det? Det var jeg som skulle føde.

Derfor kan jeg jo også fortelle hvordan det gikk:

Sløyfet klyster, da jeg ikke trengte det.

Pappaen ble værende på rommet, for jeg ble ikke sur og gretten.

Ble løpende orientert. og fikk prøve forskjellige fødestillinger - den prekestolen og jeg ble bare ikke venner, men saccosekken var fin.

Rakk ikke noe smertestillende, bortsett fra lystgass - fødselen begynte stille og rolig, så ble det action og så var vi en til :-)

Fikk den lille opp til meg med en gang, hadde ikke revnet og trengte ikke å syes, sikkert takke være det finske grepet som jordmor skyndte seg å ta - eller flaks, hva vet vi?

En natt på barselavdelingen og inn på pasienthotellet dagen etter.

15:30

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...