Gå til innhold

Har tatt duotest og morkakeprøve:-)

*anki *

Anbefalte innlegg

Hei alle modne mammaer!

Igår var jeg på St.Olavs og tok duotest. Tok blodprøver tidlig i uka som ble sendt dit.

Var første inne til ultralyd i ca 30 min. Var fantastisk å se den lille ligge der å sprelle. Hun tok seg god tid og jeg fikk se masse. Hun målte hode, nakkefold, lårben, studerte hjerte og målte slagene (sterke og rytmiske). Alt dette hun målte plottet hun inn i et skjema som igjen regnet ut sannsynligheten for at bebisen min har kromosomfeil. Før testen hadde jeg utfra min alder som er 38 år, et forhold som indikerte 1-178. Etter testen var jeg som en på 25 og forholdet var 1-1123. Dette var i forhold til trisomi 21(downs).

Da de fikk svar på alle blodprøver hadde jeg en hormonprøve med litt lave verdier. Da havnet jeg i en risikogruppe for kvinner som får bebiser med trisomi 13 og 18 som er en mye mer alvorligere kromosomfeil med dødlig utgang. Utfra dette fikk jeg tilbud om morkakeprøve. Da får jeg vite 100% om det er noe gale med lille bebisen min. Men jeg har veldig god følelse selv og tror ikke det er noe gale. Da hadde ikke alt sett så fint ut på ul tenker jeg. Siden desse to alvorlige tilfellene fører med seg alvorlige hjertefeil, ville vi vel sett noe på det. Ellers var vekstmål fine også, og desse kromosomfeil medfører også seinutvikling...(men det kan selvfølgelig skje seinere kanskje?)

Men mandag får jeg alle svarene og da skal jeg virkelig slappe av og begynne å nyte dette svangerskapet. Får også vite kjønnet da. Det spurte de om jeg ville vite. Det finner de også ut fra morkaka. Er så spent så spent, selv om jeg er ganske sikker på at det er en gutt i magen min. Som dere skjønner er jeg sikker på at alt er bra. Men å ta morkakeprøve var ekkelt og vondt. Har hatt endel mensverk i ettertid og idag tar jeg det helt rolig. Ligger mye. Det følger litt abortfare med denne undersøkelsen, siden han stakk en nål i magen min.Så idag skal jeg være kun prinsesse.

Ha en fin dag :-)

Fortsetter under...

Dette gikk ikke bra for min del. Fikk vite igår at bebisen min har trisomi 18, som er en alvorlig kromosomfeil med dødlig utgang. Er så trist så trist. Greier ikke å forstå det. Den spreller rundt inne i magen min, men alvorlige misdannelser oppstår etter hvert. Dersom den lever til fødsel dør 90% før de er 1 år.

vi har fått tilbud om å avslutte svangerskap siden det er så alvorlig og det takker vi ja til. Jeg må på tabletter for å sette igang fødsel. Det blir grusomt.Er 14 uker no.

Tror vår tid for å prøve på en attpåklatt er over no. Vi har mistet for mange ganger. Det blir 6. abort for min del no... Dette som vi avbryter selv, 2 MA og 3 SA. Kroppen min er sliten og det er psyken min også.

Lykke til alle modne mammaer. Stå på. Unner dere alle en etterlengtet liten bebis.

Har ikke spurt om kjønnet enda. Det står vel i papira mine, for jeg bad om å få vite det. Jeg skal føde den ut neste uke så da ser jeg det vel selv også. En liten venn på 7-8 cm. Den er litt mindre enn den skulle være i uke 14. Den skulle vel være ca 10 cm no.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...