Gå til innhold

Er det noen med lavt stoffskifte her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg føler at jeg får så lite informasjon angående det hos legen min. At de rett og slett ikke vet så mye. Når jeg prøver å lese om det på nett blir jeg forvirret.

Det jeg lurer på. Er det noe jeg selv kan gjøre foruten medisin som kan påvirke stoffskifte? Med tanke på kosthold og trening osv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Har du lavt stoffskifte må du ta medisiner. Andre ting påvirker ikke. Det eneste er at visse andre typer medisiner kan påvirke behovet for stoffskiftemedisiner slik atdu må øke dosen.

Skrevet

Ok. Jeg går på medisiner, men hadde håpet på at det var andre ting jeg kunne gjøre i tilegg som kunne ha en positiv virkning.

Har du lavt stoffskifte Førstegangsmamma? Det jeg synes er litt rart er at jeg har lavt stoffskifte og mange bivirkninger men jeg har ikke de antistoffene som man "skal ha". Så jeg synes det er litt rart at jeg har fått det. Er det andre ting som kan utløse det enn graviditet og problemer med den kjertelen?

Skrevet

Nei, jeg har ikke lavt stoffskifte, men jobber i helsevesenet og har mange i familien med lavt stoffskifte.

Her står det litt om sykdommen:

http://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-nering/skjoldkjertelsykdommer/lavt-stoffskifte-hypotyreose-1136.html

Du trenger ikke å ha antistoffene selv om du har lavt stoffskifte. Men nå vet jeg jo ikke hvordan de andre blodprøvene dine var..

Skrevet

Jeg har lavt stoffskifte, fikk d da jeg var 16 år. Jeg prøver å holde meg litt i form, men er ikke altid lett når mann er kjempe sliten. Jeg jobber i barnehage så er mye ut og holder meg i aktivitet der, å d hjelper en del.

Jeg sliter med hodepine,vonde ledd, trøtthet, dobbeltslag,vektoppgang,dårlig husk mm. Veldig slitsomt til tider siden d er en skjult sykdom å de fleste ikke kan så mye om d:/

Jeg går også til kiropraktor pga av låsninger i kroppen pga stess.

Har d ikke vært for gutta tror jeg ikke jeg har gjort annet enn å sove rett å slett. så de holder meg også i sjakk både dag og natt hehe. Jeg har også lave hjernlagre jeg da som gjør meg veldig trøtt.

Lykke til:) er ikke noe oppskrift egentlig for hva man kan gjøre eller bør gjøre.

Skrevet

Ok:)

Takk for svar alle sammen.

Jeg har tittet litt inne på det forumet, men blir bare mere forvirret siden forskjellige mennesker nok opplever det å ha lavt stoffskifte forskjellig.

Skrevet

Vil bare si at du har helt rett i at ikke alle leger er oppdaterte på stoffskifte. Anbefaler deg å følge godt med selv på prøvesvar og hvordan formen din er. Jeg var undermedisinert i flere år men godtok det fordi legen sa prøvene var normale. Men selv om verdiene er innenfor referanseområdene betyr ikke dette nødvendigvis at du er godt nok regulert i forhold til medisin! Nå kjenner jeg på formen dersom jeg trenger å gå opp eller ned i dose, men holder legen min underettet på det jeg gjør :)

Skrevet

Helt enig med deg i det du skriver uanonym! Heldigvis så virker det som om legen min er opptatt av hvordan jeg føler meg først deretter prøvesvarene. Og jeg har nå etter graviditete virkelig merket hvordan det er å ta for mye medisin og gå på for lite. Begge deler er pyton:( Får bare håpe jeg finner riktig dose snart. Begynner å bli lei av blodprøver og dårlig form.

Men det går seg nok til:)

Skrevet

Jepp,har store problemer her :-(

Skal bli videresendt til en som er spesialist i stoffskifte sykdom.

Jeg har gått med lavt stoffskifte i mange år,i alle de årene så til slutt trodde jeg at jeg hva bare lat og deprimert. og ble kjempesyk i fjor.Like før jeg ble innlagt.Går sakte fremover,.Men har dårlig hukommelse,mye sliten.Så er veldig fornøyd med at jeg

har en fantastisk arbeidsgiver.Kommer mye forseint pga kroppen klarer ikke reagere i det hele tatt om morningen,så har fått flexi tid.Muskler stivner lett så går ofte til fysio og de jeg jobber med må hjelpe til her og :-)

Humøret svinger opp og ned.Jeg har en kjempe herligfamilie og venner alle stiller opp når det trengs.Kjæresten min og ex min er helt herlige,når jeg har dårlige periDoder så vet de ikke hva godt de skal gjøre.

Jeg ble som deg veldig forvirret av å lese på nett,så sluttet med det.Jeg har en fantastisk lege så jeg bestiller en lege time til hun når det er noe og prater med hun istedet.Hu har nå sendt meg videre som sagt til en spesialist for hun kan ikke gjøre mer enn å gi meg medisin og være en støttende person.I de periodene jeg er virkelig dårlig så må jegha sykemld eller tar egenmld.

Mitt råd til deg er å finne deg en lege som tar deg på alvor og som kan hjelpe deg videre.Og lytt til kroppen din.Informer venner,familie og arbeidsgiver.Her kan du få mye hjelp :-)

Skrevet

Foxy. trudde eg las mitt eget innlegg, mega likt.

eg var 16 år og fikk stoffskifteproblem- (hadde det mulig fra eg var 12 år) vaks ikke på 4 år.

vektoppgang. ALLE overvektige skylder på stoffskifte men, du kan kun gå opp MAX 5 kilo,. men det er vanskelig å gå ned i vekt da. så pass på å ete normalt.

Hukomelsen er det største problemet. (og det merker eg med en gang om stoffskiftet er lavt, altså eg må øke dosen en periode)

andre ting:

stiveledd

muskelsmerter

hjertebank

ekstem matlyst\ veldig lite matlyst

aggressiv

lett for å gråte

går til fysioterapaut for å løsne litt på kroppen pga stress ol.

Jobber i b-hage. har mye å holde styr på. samt at kroppen får litt bank :)

kroppen min har spist opp kjertelen, så kroppen lager ikke noe selv. så må gå på Levaxin resten av livet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...