Gå til innhold

Da har jeg tatt duotest og morkakeprøve!

Anbefalte innlegg

Hei augustmammaer!

Igår var jeg på St.Olavs og tok duotest. Tok blodprøver tidlig i uka som ble sendt dit.

Var første inne til ultralyd i ca 30 min. Var fantastisk å se den lille ligge der å sprelle. Hun tok seg god tid og jeg fikk se masse. Hun målte hode, nakkefold, lårben, studerte hjerte og målte slagene (sterke og rytmiske). Alt dette hun målte plottet hun inn i et skjema som igjen regnet ut sannsynligheten for at bebisen min har kromosomfeil. Før testen hadde jeg utfra min alder som er 38 år, et forhold som indikerte 1-178. Etter testen var jeg som en på 25 og forholdet var 1-1123. Dette var i forhold til trisomi 21(downs).

Da de fikk svar på alle blodprøver hadde jeg en hormonprøve med litt lave verdier. Da havnet jeg i en risikogruppe for kvinner som får bebiser med trisomi 13 og 18 som er en mye mer alvorligere kromosomfeil med dødlig utgang. Utfra dette fikk jeg tilbud om morkakeprøve. Da får jeg vite 100% om det er noe gale med lille bebisen min. Men jeg har veldig god følelse selv og tror ikke det er noe gale. Da hadde ikke alt sett så fint ut på ul tenker jeg. Siden desse to alvorlige tilfellene fører med seg alvorlige hjertefeil, ville vi vel sett noe på det. Ellers var vekstmål fine også, og desse kromosomfeil medfører også seinutvikling...(men det kan selvfølgelig skje seinere kanskje?)

Men mandag får jeg alle svarene og da skal jeg virkelig slappe av og begynne å nyte dette svangerskapet. Får også vite kjønnet da. Det spurte de om jeg ville vite. Det finner de også ut fra morkaka. Er så spent så spent, selv om jeg er ganske sikker på at det er en gutt i magen min. Som dere skjønner er jeg sikker på at alt er bra. Men å ta morkakeprøve var ekkelt og vondt. Har hatt endel mensverk i ettertid og idag tar jeg det helt rolig. Ligger mye. Det følger litt abortfare med denne undersøkelsen, siden han stakk en nål i magen min.Så idag skal jeg være kun prinsesse.

Ha en fin dag :-)

Fortsetter under...

Så bra, du har jo en god følelse, så det går nok bra:)

Jeg har også tatt duotest, ultralyden så fin ut, men har ikke fått svar på blodprøvene ennå. Hvis verdiene ikke er tilfredsstillende på blodprøvene får jeg tilbud om fostervannsprøve. Er 38, og derfor jeg også har tatt duotesten.

Ha en fin dag:)

å.... skal til St. Olav på mandag og ta teset, var det veldig vondt? får en noe bedøvelse i huden el? jeg må fly til og fra så håper det ikke gjør noe, de hadde vel ikke sendt meg avgårde hvis ikke. Er spent ja, jeg er også 38 og hadde høy nakkefold,3,6 mm men blodprøvene var helt fine... men du får svar så fort? så flott? ikke noe kjekt å vente sånn, kommer svar i posten eller pr tlf? Synes det er så rart at de sender det i posten og det tar en dag xtra.... Håper atlt er bra så vi bare kan kose oss fremover mot august!!

Hei mor38!

Jeg måtte også ta fly, og det gikk helt fint. Selve morkakeprøven gikk fort. Kan ikke si det var noe behagelig, men det hele var over på under ett minutt. Jeg hadde tatt blodprøver noen dager i forveien som var blitt analysert. Det var på bakgrunn av den jeg måtte ta denne prøven, siden hormonprøven var litt lav.

Jeg hadde litt vondt i magen (sterk mensverk) resten av dagen, litt mer utflod(var redd det var blod) og var litt utslått og trøtt. Men det tar på psykisk tror jeg.

Selve ultralydundersøkelsen var bare koselig. De er veldig flinke der oppe. Du skal ikke grue deg.

De skulle ringe meg mandag. Hørte ikke noe om noe brev. Hadde det ikke vært helg, så hadde jeg kanskje fått vite svaret tidligere. Tror de analyserer dette ganske fort.

Lykke til på mandag. Skal krysse fingre for deg. Du skal se at alt er bra med oss begge og at vi kan følges frem mot august.

Kan jeg spørre om du bor nord eller sør for Trondheim. Jeg måtte fly fra Ålesund.

Annonse

Ingen gode nyheter fra min kant dessverre. Jeg som var så sikker på at alt var bra. Den lille bebisen min har dessverre trisomi 18 som er en alvorlig kromosomfeil med dødelig utgang. Det er mange misdannelser med denne lidelsen så bebyen har ingen fremtid. Dersom de lever til de blir født dør over 90% iløp av første år.

Vi har fått tilbud om å avslutte svangerskap og det har vi takket ja til. Må ta tabletter for å starte modning slik at livmor trekker seg sammen. Så må jeg ta flere tabletter etter noen dager så setter igang fødsel. Er så deprimert og lei meg. Har bare skreket siste døgn. Har heldigvis to gutter fra før som setter ting i perspektiv for meg. Er no veldig heldig som har de tross alt.

Men kjenner psyken min har fått seg en real knekk no. Har flere aborter på rad og var no sikker på at det skulle gå bra siden jeg var over den magiske 12 ukers grensen. Er no 14 uker og bebisen min lever enda. Synes til og med at jeg kjenner den. Det er så urettferdig det her.

Kor det gikk med deg da mor38?

Å, kjære deg, Anki, dette var veldig trist å lese! :( Så forferdelig for dere og måtte oppleve noe slikt... :( Det er vanskelig å finne ord i slike situasjoner, håper at dere tar godt vare på hverandre. Takk og lov at du har guttene dine og måtte du få oppleve å få et barn til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...