Gå til innhold

dette med grøt til 4 mnd baby...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har begynt å gi jenta mi på 4,5 mnd grøt for to uker siden, fordi hun drakk for mye mme. Begynte da med maisgrøt, som hun nå får en full porsjon av. Skal vi fortsette med den? Eller er det en fordel om hun kan bytte på to sorter grøt? Tenker da på dette med å venne henne til forskjellige smaker, og at hun får i seg ulike næringsstoffer. Hs sa hun kunne få to måltider pr dag, men vil vente litt å se om hun spiser litt mindre mme når vi er oppe i full porsjon på maisgrøten. Hun har hittil spist mellom 950 og 1050 i tilleg til grøten. Men synes de siste dagene at hun har spist mindre.

Noen som har noen meninger? Erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg begynte også med grøt til min litt før 4 mnd, pga han drakk mye mme. Kjøp grøt som kan blandes med vann. Da blir det mindre mme:-) Risgrøt fra 4 mnd kan blandes med vann. Ellers er det hipp sin med fersken og banan. Min krabat har fått 6 mnds grøt siden litt før han var 5 mnd, han likte ikke så godt 4 mnd grøtene. Men nå får han 2x grøt om dagen + middag. Det gjør ingenting å variere typer, min erfaring er at det er lurt så de ikke går lei av grøt.

Skrevet

okey:) takk for svar:) men er det noen som vet hvorfor en det står fire mnd på noen, 6, 8, 12, på andre? hva er forskjellen på den fra fire mnd og den fra 6 mnd?

Skrevet

Finnes flere typer 4mnd grøt, og alle er beregnet på så små babyer. Hadde jeg vært deg hadde jeg byttet litt på ulike typer slik at hun ikke går lei, og som du sier, at hun blir vant til flere smaker. Man blir ofte anbefalt maisgrøten som introduksjon fordi dette er den som er mildest mot magen. Men du skal trygt kunne gi de andre 4mmnd grøtene også.. Jeg også begynte med grøt til førstemann da han var 4,5 mnd og startet med maisgrøten. Da han tålte den prøvde jeg meg fram med de andre 4mnd grøtene. Når vi så at han ikke reagerte på noen av dem prøvde vi å være flinke til å variere. Av næringsstoffer ser det ut til at de inneholder omtrent det samme ettersom de er tilsatt alt mulig av vitaminer ol. (se på varedeklarasjonen, så ser du at det stort sett er det samme). De største forskjellenepå grøtene ligger, iallefall slik jeg ser det, på smak. (Når det gjelder middagene er det annerledes, de er ikke tilsatt "vitaminpiller" og da blir det viktigere med variasjon mht næringsstoffene)

Grøtene er merket med ulik alder basert på flere årsaker: Grovhet/ konsistens, hvilke kornsorter de er basert på (ikke alle er like egnet for de aller minste) og antallet ingredienser (i begynnelsen skal man introdusere en og en ting for å se at magen tåler de ulike matvarene). Dermed er 4mnd grøtene ferrest ingredienser (her har Hipp generelt flere enn feks Nestle), jevn og klumpefri konsistens og inneholder de mildeste kornsortene. 12 mnd grøten er gorv, inneholder gjerne flere korn og fruktsorter og gir magen "litt mer å jobbe med".

Skrevet

ååhh..tusen takk for oppklaring i det:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...