Gå til innhold

Dere hytsteriske BIM/BIM mødre: Hva kan skje om en lar barnet sitte på fanget i bilen på en utraffikert vei i gåfart ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei jeg skrev;

"Regner med" du er ei av de som også kommer å gi barnet ditt alkohol før de er gammel nok, og hvorfor ikke i motsatt fall.?

Du sier da altså at du ikke vil gjøre det, er jo kjempeflott det. Blir slettes ikke skuffet.Men kan jeg spørre deg hvorfor? hvorfor betyr det lovbruddet mer for deg en å kjøre bil med barn i fanget??

Fortsetter under...

Skrevet

Tror det er verre for et barn med ei overhyserisk, halvfeit mor som siter klistret foran PC en hele dagen, enn ei mor som kjører 100 m til postkassa med 5-åringen sin på fanget!

Skrevet

Hvem er den overhysteriske halvfeite mora? Meg eller cat68?

Jeg er overhodet ikke hysterisk,men jeg er feit. Og sitter foran pc hele dagen fordi det er det eneste jeg klarer nå.Barnet er i barnehagen,jeg er sykmeldt pga bekkenløsning.

Mitt barn klatrer i trær, går på turning, rir og leker alene ute i hagen.

Alle de tingene er lovlige,og mye sunnere for barnet en å "kjøre bilen" 100 meter!

Skrevet

Hehe, jeg er ikke heller hysterisk, men halvfeit er jeg. Sitter her hele dagene gjør jeg ikke heller. Men idag gjør jeg det, siden jeg er hjemme alena og dette er et bedre alternativ en tv. Har omgangen så gidder ikke å gjøre noe som krever mer energi av meg heller.

Skrevet

Ja jeg ser på det som et mer alorlig lovbrudd å servere en mindreårig alkohol enn å ha et barn på fanget i en bil, i gangfart noen meter.

Inntil nå har jeg faktisk ikke tenkt på det om et lobrudd engang, men det er meg.

Skrevet

Siktet ikke til noen av dere, bare generelt, DIB brukere som er her mye.

Annonse

Skrevet

Jeg ser at det er noen som likestiller denne uskyldige bilkjøringen med å gi mindreårige alkohol. Her viser statistikken klart og tydelig at det er en sterk sammenheng mellom at foreldre sender med alkohol og at ungdom da drikker mer. Da spør jeg: er det noen som har hørt om alvorlige ulykker pga at et barn har sittet i framsetet, i lav fart på en øde landevei?

Var inne på Trygg trafikk sine sider og der sto det at siden 2005 har 11 barn i alderen 0-5 år omkommet pga av feilsirking eller ingen sikring. 2 av disse døde pga at de satt foran, men i barnesete. Altså, siden 2005 er det ikke omkommet barn som følge av scenarioet her diskutert.

Jeg tror nok det er ganske så mange aktiviteter som barn gjør daglig, som er mye, mye farligere enn å sitte på fanget foran. Det samme vser statistikken.

Skrevet

Selv om sannsynligheten for at noe skal skje er liten, hvorfor ta sjansen? Jeg kan ikke tenke meg en eneste god grunn for å kjøre i gåfart med et barn usikret i bil. Hvis du likevel skal kjøre så sakte kan du like gjerne gå, og kjører du fortere så øker jo risikoen tilsvarende. Jeg synes det er stor forskjell på å ta en viss liten risiko når det gjelder ting som mer eller mindre er nødvendige for å ha et godt og normalt liv, som å la barna gå til skolen, klatre i trær e.l. Å kjøre med barn usikret er unødvendig og dumt. Men du må selvsagt gjerne gamble med barna dine.

Skrevet

Grunnen til at jeg likestiller det er at det ikke er lov.Men de som driver med det sier de er over loven så lenge de kontrollerer formen det skjer i.

Da antar jeg de kommer til å fire på flere ting (som er lovbestemt) for å tilfredstille barnet oppover i alle år.

Skrevet

Ser det ikke som gambling. Men respekterer fullt ut andre som ikke vil gjøre det samme som meg.

Skrevet

ELLEN F gir meg flass, men hun leser sikkert ikke dette da hun er ute og griller pølser i skogen.

Skrevet

For sent å grille nå:-)

Beklager flasset,men jeg tør i det minste stå for det jeg sier.

Skrevet

Vi bor langt inne i skogen. i en enveiskjørt vei. Datteren min på 6 får noen ganger styre rattet mens jeg kjører i gåfart den siste biten. på den samme veien som hun kjører akebrett på. hun er sikrere i bilen enn på akebrettet. Uskyldig moro!

Annonse

Skrevet

Jeg har sittet på fanget når jeg selv var liten og jeg syns det er helt greit å la mine barn få lov til det!!

Det er helt klart tryggere enn å kjøre akebrett. Når barna setter utfor bratte lange bakker, da går det fort!! Og det er mange andre barn der som kan kjøre deg ned i en ganske stor fart og barna har ikke kontroll på svinger og bremser som en voksen bak rattet i gåfart.

Er dere klar over skadene barnet kan få i akebakken.. litt stygg krasj i andre barn kan man knekke både ben, armer og nakke... skal ikke barna få lov å ake mer? Skal de ikke få sykkle til skolen mer fordi det er andre biler, sykler og gående på veien til skolen? En sykkel får stooor fart ned bakkene og tenk om det kommer en bil kjørende i stor fart ut fra feltet der bakken ender??

Det er greit at det er tryggere å ha barnet i setet i baksete, kommer aldri til å kjøre ut på en hovedvei med barnet på fanget eller usikkret!.. men på grusveien på feltet, de få metrene syns jeg er mindre farlig enn alt annet barna driver med!!

Skrevet

HAHAHA

Skal si hva som kan skje jeg, for jeg bor langt øde i en ødemark hvor det "aldri" er biler. Den største faren for en bilist her er MEG!! Jeg kommer i full galopp rundt alle svinger, gjerne med to-tre hester løse på slep og en bilist må vike hvis de ønsker å la bila være hel. Jeg tar gjerne en tur på nye øde strekninger og lar hestene løpe fritt under meg, så om du har trillet bilen med ungen din foran meg, så skal jeg si jeg har passert deg uten å senke farten(hester løper gjerne 50-60 km i timen) Har passert mange biler her på "vår" private vei og de må alltid følge med i speilene fordi jeg kan plutselig løpe forbi og skremme de når jeg er foran. Ellers så kan en flokk hester løpe fritt og gjerne gjøre slik de ønsker.

Når jeg rir er det ikke jeg som må vike og bilisten får all skyld uansett hva som skjer. Men selvfølgelig så følger jeg loven og når jeg kjører, så sitter ungen fastspent om jeg bare skal hente noen fra bussen(ingen sitter i min bil uten belte, for da får jeg boten) Og ikke si at kontroller ikke holdes på grusveier og private veier, for noen kan TIPSE politiet. Her så fikk en person klekkelig bot for å kjøre bil uten lappen(avløser som ikke var innom hovedveien)

Bare si hvor du bor og jeg kan godt tipse politiet jeg..Seler redder liv, man slipper ikke bilen full av dyr og unger uten å ha seler/bur.

PS. ta heller beina fatt neste gang du skal hente posten! Høres ut som ungen kan ha godt av litt trim og lek bortover den øde veien. For er det nærme, så dropp bilen.

Skrevet

For 20-30 år siden da vi var små, var det ikke airbag i bilene - så å sammenligne med egen barndom blir bare teit!

Du kan kalle meg hysterisk så mye du vil, kan godt hende jeg er nettopp det, men noe så dumt gjør jeg bare ikke! Jeg utsetter ikke mitt eget barn for fare med vitende og vilje!

Airbag er kjempefarlig, og hvis dere leser de innleggene over her hvor folk skriver at en kræsj i 5-10 km/t er overraskende kraftig hadde dere kanskje tenkt dere om en gang til... Hvis intelligensen er høy nok vel å merke... Lykke til!

• 2 uker senere...
Skrevet

Litt avsporing, men hva om det kommer noen gående rundt svingen?

Som ridende har du også vikeplikt.

Skrevet

Airbagen kan plutselig skyte ut, og barnet blir puten mellom den voksne og airbagen.

Resultat; Knallflat og steindødt barn.

Hysteri? Tja, velg selv.........

Jeg er for glad i barnet mitt til å leke med livet til mirakelet mitt iallefall.

Skrevet

Men det er jo snakk om bil uten airbag eller at man skrur den av. I vår bil kan man skru den av ved å vri om nøkkelen. Veldig lett

Skrevet

Har aldri hørt om en bil hvor man kan skru av airbagen i førersetet - i passasjer setet ja - men ikke i førersetet.. Og det er jo der barnet sitter....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...