Gå til innhold

Dere hytsteriske BIM/BIM mødre: Hva kan skje om en lar barnet sitte på fanget i bilen på en utraffikert vei i gåfart ?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skrevet

Det er flere sider av en sak vet du.. ikke bare den fysiske risikoen. Hva slags budskap sender du til ungen din hvis du gjør det?

Skrevet

En ting er jo at du lærer barnet ditt at lover det er noe vi holder bare når vi selv synes det passer...

Skrevet

Du lærer ungen din opp til at noe er greit noen ganger når det ikke er greit andre ganger

Det er ulovlig

Du kan bli påkjørt av en annen bil du ikke hadde regnet med

Du kan kjøre utfor

Barnet ditt kan dra i ting på bilen som kan koste deg dyrt

Du får en skrikeunge neste gang du skal kjøre og ungen ikke får lov

Skrevet

Budskap ? Det er ikke lov å kjøre før man har sertifikat ?

Uff hvor korrekt man skal være hele tiden..

Dette synes ungen bare er veldig morsomt, der og da, tror ingen unger har tatt skade av dette.

Skrevet

Det hjelper ikke om en selv kjører pent og perfekt, er mange andre psykoer ute på veiene...

Og BTW: hva er vitsen? Tar ikke så lang tid å feste ungene ordentlig vel? Jeg må feste 3 unger fast, men det tar jeg meg tid til altså...

Og en annen side av saken; sønnen min spør meg ofte hvorfor den og den får sitte i bil i framsete uten barnestol og belte osv. Han ser dette i barnehagen hver dag. Prøver å fortelle han at det ikke er lov - har mest lyst til å si at foreldrene er kriminelle idioter... Som foreldre skal man være gode forbilder og lære barna rett og galt.

Annonse

Skrevet

Finnes vel ingen garantier på at det kan komme en tulling i stor fart og treffe dere, om veien ikke er avsperret da.

og som andre sier er vel lover greit å følge uansett.

Skrevet

signerer UnePune

Skrevet

Utraffikert vei??

Og da mener du en vei man ikke har lov å kjøre med bil på eller en vei du ikke ser noen biler på akkurat der og da??

Dumme ku!

Skrevet

Selv om du kjører sakte så skal det ikke så mye til før en trnger å bremse litt hardt, en katt i veien feks. Det kan faktisk være veldig alvorlig for barnet som blir skvist mellom rattet og en voksen kropp. Hva med airbagen? Barnet sitter veldig tett på airbagen og kan få et trykk mot seg som kan drepe det om den løses ut. Igjen ett litt hogg i bremsen så kan den løse seg ut.

Jeg blir forbanna av å høre hvor lett mange tar på det å sikre barna sine i bil. Hvorfor ta sjansen på slike unødvendige ting når det kan få så alvorlige følger?

Skrevet

Jeg fikk sitte på fanget selv som liten en gang, på en ganske så øde landevei. Allikevel gikk det galt. Jeg svingte på rattet og ramla ned mellom beina til pappa, kom borti gasspedalen, ene armen min satt fast i rattet og vi kræsja i et tre.

Jeg ser virkelig ikke vitsen i å absolutt måtte la et barn sitte på fanget og kjøre bil. Dessuten er det ulovlig, hvorfor bare må gjøre noe som er både unødvendig og ulovlig? Dersom barnet har så innmari lyst til å kjøre bil får man heller investere i en el-lekebil for barn, eller noe annet. Eller sette seg bak rattet i en ustartet bil og la fantasien lenge leve.

Skrevet

Hysteriske høner!! Senk skulderene. Glad mine barn ikke går rundt og læres opp til at ALT er farlig.

Skrevet

Du vet tydeligvis ikke hva en hysterisk mor er ano 11.55. Har du vært på dib lenge eller?

Annonse

Skrevet

Utraffikert vei = utraffikert vei = en vei der det ikke kjører biler.

og ja det finne noen veier som det ikke er trafikk på.

Dum ku kan du selv være, du anonym lenger opp.

Skrevet

Om det finnes veier som er trafikkerte eller ikke har da ingenting med saken å gjøre.

Skrevet

heller hysterisk, en å ta unødvendige sjanser for nøyes skyld. Hvordan ville jeg klart å leve videre med meg selv OM noe skjedde og alt gikk galt. Og da med VISSHETEN om at det var min skyld, jeg gjorde noe ulovlig, og den handlingen kanskje skadet barnet mitt styggt eller i værste fall mistet det.

Finne så mange farer der ute som man ikke klarer å forutse, en at man skal søke opp de med vilje.

Skrevet

Har ikke det noe med saken å gjøre? Selvølgelig har det det. Hvis det ikke finnes trafikk på denne veien så er er det ingen sjanser for at andre biler kjører i deg, dette er jo motargumentet til flere - at en annen bil kan kjøre i deg.

Skrevet

Om du må trå hardt på bremsen pga noe uventet, så kan barnet likevel få alvorlige skader. Jeg har sittet på kollisjonssimulator på kjøreskolen, der jeg "kræsjet" i 5 km/t.... Det var veldig skremmende og overraskende vondt i både nakke og bryst og rygg... Hvis du kjører i f.eks 20 km/t så kan man få seg en god støyt ved kollisjon/bråbrems..

Jeg hadde aldri i livet gjort det.. Også pga signalene det sender ut...

Skrevet

Om du kjører der er det ikke en utrafikkert vei.

Kanskje noen andre driver kjøreopplæring der siden det ikke er så mange biler der og da kan ting gå galt.

Skrevet

Det er da ikke bedre å lære opp barna til at alt er farlig. Tenk hvis det og det skjer. Mener bestemt at mange foreldre legger til rette for at barna får div forbier...

Skrevet

hehe ja sjansen for det er jo stor. Enn hvis det ikke er noen kjøreskoler på mils omkrets.......

Skrevet

Tror det er viktig å ikke lære opp barna sine til at alt er farlig.

Lest om mødre her inne som er redde for det meste hvor det er en promille sjangse for at noe galt kan skje. Husk at dere overfører disse overdrevende bekymringene på barna deres. Ikke bra.

Skrevet

Nabojenta fikk lov å sitte i førersetet med moren i passasjerseter i innkjørselen UTEN FART med en slak nedoverbakke bak, nesten ingen bakke. Håndbrekket var ikke oppe og bilen begynte å trille og 1 m lengre bak var en skrens som bilen datt ned i på hodet. Det gikk bra men de måtte ha hjelp for å komme ut.

Ei annen jente jeg kjenner som er ett par år yngre enn meg kjørte i ett tre av samme årsak, men da stod bilen i en bratt bakke og hun snek seg inn uten lov.

Det er lov å tenke litt årsak og virkning...

Skrevet

Trenger ikke være kjøreskole for å ha kjøreopplæring.

Det gjør vel de fleste foreldrene med ungene sine.

Faren min fant allid en lite trafikert vei da jeg fikk kjøre med han i begynelsen.

Skrevet

Så du trur det er det eneste som kan skje da, å bli påkjørt av noen annen. Et moment som kanskje er mer trolig da, og som kan være like ødeleggende er hvis du tvinges å bremse brått. ( er ganske trolig kan skje med en liten kropp som er borti forskjellig, tar tak i rattet eller lignende, En katt eller annet dyr springer fremov bilen etc) .

Skal ikke mange km/h for skadene kan bli forødende. En liten kropp klemt mellom ratten og en voksen person ( hvor tungt er ikke det trur du? vi snakker om MANGE kg allerede ved lav hastighet), for å ikke snakke om smellet den lille kan få i hodet gjennom å smelle den inn i rattet ved kraftig bremsing. Barnet få strupen klemt mot rattet bak en voksen kropp. Skal ikke mye press til før vi kan skjønne hvordan utgang det kan få. I beste fall noen krossete ribbein. Å bli kvalt mot airbagen trur jeg ikke heller må være en drømmesituasjon. SÅ hvorfor i hele tatt ta risken?

Nei takk heller hysterisk, og lære barnet mitt forskjell på rett og galt i samme slengen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...