Gå til innhold

Til deg som angret på vernepleier utdanningen din, kan du se her litt ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor angrer du ? Jeg tenkte muligens hoppe på det til høsten og ta det som et delstudie slik at jeg kan jobbe ved siden av. Hva er det med utdanningen du mener mangler. Jeg kan jo velge mellom vernepleie eller sykepleie, men så arbeider jeg med fysisk og psykisk utvikklingshemmede og ønsker jo å fortsette på den jobben jeg har , fast med større kompetanseområde,.Derfor tenkte jeg vernepleie passet best, fortell meg gjerne tankene dine rundt dette.Det er jo inntressant å se hva du mener mangler, for kanskje det lønner seg å ta sykepleien likevel da?

Skrevet

Hei!

Siden du ønsker å arbeide med funksjonshemmede, er nok vernepleierutdanningen noe for deg. Jeg trives ikke med den type arbeid, og har ikke lyktes i å skaffe meg arbeid innen andre felt. Hovedsaklig ønsker jeg arbeid i nav, eventuelt å arbeide med asylsøkere, innvandrere og inkluderingsarbeid, samt rusomsorgen. Jeg opplever inflasjon av vernepleiere, sosionomer, utbrente sykepleiere, barnevernspedagoger og andre 3-åringer. Om man ikke har en spesialkompetanse, gode kontakter eller annet, blir man bare en grå mus. Stillingene jeg søker har sjelden under 60 søkere. SIst jeg søkte i nav, var det 288 søkere.

Jeg tror jeg hadde kommet meg opp og fram dersom jeg hadde valgt en annen vei. For som vernepleier er min opplevelse av man havner i pu-bolig som vaskekjerring og pleieassistent, ispedd litt pilletrilling og synsing på husmøtene. De fleste vernepleiere havner i pu-boliger, men selvfølgelig finnes vernepleiere "overalt". Jeg er kanskje litt for sjenert til å greie å selge meg selv, til tross for at jeg gikk ut med toppkarakterer fra høyskolen, og har gode referanser. Jeg mistrivdes meg faktisk syk, og har vært langtidssykmeldt. Skal omskoleres faktisk.

Det ble veldig personlig og subjektivt. Du elsker jo det du gjør, og da vil du nok trives som vernepleier også. Det jeg imidlertid har hørt fra "gamle" vernepleiere, som tidligere har vært assistenter eller hjelpepleiere, er at når de blir ferdig utdannet vernpleier, blir de skuffet over at arbeidsoppgavene ikke blir så annerledes enn før. Men det er klart det er store forskjeller fra sted til sted i forhold til hvor " faglig" man er.

Som utdanning føler jeg at vernepleierutdanningen gaper over for mye i bredden, og for lite i dybden. Selv om jeg studerte og jobbet hardt, følte jeg ikke at jeg egentlig kunne så mye da jeg var ferdig. Nå skal det sies at jeg var ung og hadde liten arbeidserfaring. Du vil jo ha knagger å henge kunnskapen på. Det hadde ikke jeg. Vernepleierutdanningen har også endret seg vet jeg, spesielt i forhold til at medisinkompetansen er utvidet.

Også har vi jo alle kommentarene: "Ja, du er vernepleier du ja. Det er vel bare et kurs det vel? Noe du kan bli før du kan ta hjelpepleien?" Hehe. Det er nok på mange måter et lavstatusyrke, men det tror jeg ikke du bryr deg om, cat. Jeg håper ikke at min negative innstilling til yrket farger deg på noe vis, vi trenger sånne som deg cat! Jeg liker deg, og vet at du brenner for det du gjør, kjemper for de svake, kjemper mot urettferdighet og har et godt hode. Jeg er sikker på at vernepleien er det rette for deg, framfor sykepleien, som har et større fokus på det somatiske/medisinske, muligens ispedd litt etikk, framfor den "medmenneskelige kunnskapen" du får gjennom vernepleien.

Lykke til!

Skrevet

Ok takk for et godt og innholdsrikt svar.:o)

Du har veldig rett i at det ikke er statusen jeg jakter etter når jeg tenker viderutdanning, det er faglig kunnskap og et videre faglig felt som teller, og gjerne opp noen hakk i lønnstrinn. Det som gjør at jeg tenker vernepleie foran sykepleie er vel at jeg fått inntrykket av at den retter seg mer mot den pasientgruppen, eller ihvertfall der man kanskje har beste utbyttet av den. Jeg ser jo som du sier at vernepleierne på min arbeidsplass har akkurat samme arbeidsoppgaver som meg, untatt da fra medisineringsansvar og faglig tilrettelegging rundt brukere som ikke er ferdig utredet, eller det skal bygges opp team rundt. Dette er først og fremst tungvindt, spesielt da man kommer til flytende medisin, hvor det hele tiden MÅ oppmåles og dobbelsjekkes av sykepleier eller vernepleier. Dette er vanskelig da det ikke altid er det tilstede når medisin skal gies og avvik må skrives. Jeg har godkjent medisinkurs så utover flytende medisin utgjør det ikke noe egentlig problem. Er vel heller nysgjerrigheten, selvstendigheten, og den faglige dypere kompetansen som lokker og som sagt litt bedre lønn. men om jeg lærer ALT detsamme på sykepleien og enda litt mer, lønner det seg kanskje å ta den isteden, itilfelle jeg plutselig får før meg å skifte arbeidsfelt. Får grunne litt til dette. Men takk for svar, og takk for rosen ;o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...