Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har permisjon fra studiet pga personlige årsaker (altså har ikke legeerklæring), og har nå blitt gravid. Jeg satser på at jeg kan fortsette siste året mitt til høsten igjen. Jeg har termin i sept.- okt.

Det jeg lurer på da er: kan jeg starte på studiet for å så søke ny permisjon før fødselen?

(pappan skal jobbe mens jeg er hjemme med babyen)

Har jeg krav på penger fra noen?

På forhånd takk for svar =)

Fortsetter under...

lånekassen gir deg ikke fødselsstipend med mindre du har hatt rett på lån og stipend siste 6 mnd før fødselen. dvs om du vil ha de pengene må du ta opp igjen skolen nå.

om du jobber vil du få foreldrepenger om du har tjent over 35 000 ellers engangsstønad som er 35 000. barnetrygd på 900.

om du ikke jobber, har ikke far rett på permisjon, dvs han kan ikke få noe penger om han skulle vært hjemme og får heller ikke noe ekstra.

hvis du feks er sykemeldt vil sykepengene telle som grunnlag for foreldrepenger. om du er arbeidsledig, dvs du må registrere deg hos nav som arbeidsledig slik at du får dagpenger, vil du få dagpengegrunnlaget som foreldrepenger.

du kan nok starte på studiet igjen for å søke om permisjon, for de kan ikke nekte deg permisjon siden du er gravid, men lånekassen vil altså ikke gi deg noen penger siden du ikke har hatt rett på lån/stipend hos dem.

derfor bør du (selv om du ikke klarer å ta eksamen) melde deg opp til eksamener nå slik at du i lånekassens øyne har rett på lån og stipend, for så å evt. levere sykemelding på eksamen til våren og gjenoppta studiene med permisjon fra høsten av. da får du iallefall fødselsstipendet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...