Anonym bruker Skrevet 29. januar 2010 #1 Skrevet 29. januar 2010 Lillebaby er nå tre uker og jeg har store sår på den ene brystvorten. Det gjør utrolig vondt å amme på den siden og jeg gruer meg til hver gang. Noen med erfaringer, hvor lang tid tar det før sårene gror, og brystvortene er herdet? Hadde håpet og trodd at puppen ville bli bra på tre uker...
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2010 #2 Skrevet 29. januar 2010 Hei - var sår på begge bryster, og det tok litt over fire uker før mine ble herdet. Anbefaler en reseptfri salve som fåes på apoteket som heter PureLan - den kan smøres på brystvortene, og er ikke skadelig for lillebaby å få i seg - jeg følte den hjalp masse! En annen ting er at min lille frøken nok kosesugde mye i søvne etter hun var ferdig med å ta i se melk, noe som slet litt ekstra på brystvortene - hvis du tror det kan være tilfelle så kan du prøve å bryte sugevakuumet med en finger, og se om den lille sovner videre uten puppen i munnen. Det går over snart! Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2010 #3 Skrevet 29. januar 2010 Hadde også såre brystvorter og tok en dag ammefri innimellom; dvs at jeg bare pumpet meg i ett døgn og det var nok til at mine brystvorter ble bra. Smurte på morsmelk og lot dem tørke etter hver gang jeg hadde pumpet. Har elektrisk pumpe. Jeg var så sår at når jeg pumpet meg ble melka rosa av blodet, men pumping var mer skånsomt og gav brystet tid til å heles nok til at ammingen kunne fortsette smertefritt.
_Løvemamma_ Skrevet 29. januar 2010 #4 Skrevet 29. januar 2010 Er du sikker på at lille har riktig sugetak? Jeg trodde jenta mi hadde det, og fikk det bekreftet av jordmor og barnepleier på sykehuset,samt helsesøster. Men så oppdaget jeg at hun ikke tok ordentlig tak på undersiden av brystknoppen. Det var veldig vanskelig å se ovenifra, men når jeg fikk rettet på det ved å dirigere brystknoppen bedre inn i munnen hennes så var alle sår borte på to dager.
Hellobaby Skrevet 30. januar 2010 #5 Skrevet 30. januar 2010 Jeg smørte og smørte, pumpet og pumpet i seks uker før jeg kunne "kaste" pumpa. Vet hvor j... det er! Hold ut, på magisk vis har jeg mistet følelsene i de, så kjenner nesten ikke at hun suger engang nå! Det hadde jeg ALDRI trodd, hehe...
Shauri Skrevet 30. januar 2010 #6 Skrevet 30. januar 2010 Dette lurer jeg også på. Gutten min er 9 uker og jeg har fortsatt sår på begge knoppene. Det er verst på den ene knoppen, sånn at ammeinnleggene setter seg fast og jeg begynner å blø når jeg skal ta det av... Gjør ikke vondt å amme lenger heldigvis, men hadde jo håpet at sårene ville gro snart...
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2010 #7 Skrevet 30. januar 2010 HI her. Takk for mange gode og oppmuntrende svar. Er nesten sikker på at lillebaby har rett sugetak, men føler at jeg ikke kan være 100% sikker, for det er jo nesten umulig å se når han ligger inntil. Jeg må jo nesten dra vekk puppen for å se og da mister han taket. Og å legge han til en gang til er lite fristende for det gjør jo så urolig vondt. Det rare er jo at det bare er på den ene siden jeg har problemer med å få lagt han til. På den andre siden hekter han seg på helt riktig selv, og der har jeg heller ikke sår og vondt. Jeg har smurt litt med lanolin salve, men har tenkt at det er bedre at puppen og såret får lufttørke, men er det bedre å smøre på salve? Til deg som har en på 9 uker. Stakkars deg, har du hatt vondt så lenge. Håper virkelig jeg slipper å være sår så lenge.
Shauri Skrevet 30. januar 2010 #8 Skrevet 30. januar 2010 På toppen av alt tror jeg at jeg nå har fått brystbetennelse... man er dessverre lettere utsatt for det når man har sår. Det beste for slike sår har jeg hørt er å smøre litt morsmelk og så lufttørke. Personlig får jeg ikke det helt til for jeg lekker en del hvis jeg lar puppene henge fritt!
høst og vårlykke Skrevet 11. februar 2010 #9 Skrevet 11. februar 2010 var veldig sår her også i starten,utrolig nok har det blitt bra bare på en og en halv uke! For meg gjaldt det at baby lå like høyt som brystknoppen, slik at hun ikke "hang" noe i puppen. Dette er bare små marginer-men kan hjelpe utrolig i løpet av kort tid. Ellers kjøpte jeg brystknoppbeskyttere m innlegg fra ammehjelpen.no, da blir knoppene lufttørret og slipper å gnisse inntil huden mellom ammingene- veldig bra. Også det med å smøre knoppene m morsmelk, hvis du da bruker brystknoppbeskytterne+ innlegg utenpå blir de lufta selv om du lekker! Det som også hjalp var tipset på ammehjelpens sider- å dyppe brystene i kokt vann (som er avkjølet slik at du ikke blir brent) m salt i 10 min, 2 ganger daglig. Det er utrolig behagelig- en liten puppespa:) og sårene heles. En blanding av disse tingene hjalp meg, og det er så deilig å kunne amme uten vondt nå.. masse lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå