Snoopy1980 Skrevet 28. januar 2010 #1 Skrevet 28. januar 2010 Jeg skal i samtale på Riksen nå i februar og planlegge fødsel da jeg har ME. Sist gang gikk jeg overtid, holdt på nesten 2 døgn og hadde 80 min med trykking og lang syperiode etterpå. Dette ble altfor stor påkjenning på kroppen og konsekvensen var at jeg hel 100% ufør og 100% sengeliggende 2 år etterpå. Denne gangen skal jeg få bestemme selv om jeg vil prøve å føde normalt eller om jeg skal ta keisersnitt. Men jeg er usikker, da kroppen min gror sakte (dårlig arrvev) og det skal lite til av inngrep og infeksjoner før jeg blir sengeliggende. Bare av å operere ut ei visdomstann så er konsekvensen at jeg har 4 mnd med antibiotika eller etter en utskraping ble min funksjonsgrad redusert betrakelig i 6 mnd. Har noen tatt keisersnitt og født normalt? Hva ville dere valgt?
Hvitkløver2020 Skrevet 28. januar 2010 #2 Skrevet 28. januar 2010 hva mener du med ME? ikke helt med jeg nå=)
Snoopy1980 Skrevet 29. januar 2010 Forfatter #3 Skrevet 29. januar 2010 Kronisk utmattelsessyndrom :-)
Lykketrollet 05♂+06♀+10♀ Skrevet 29. januar 2010 #4 Skrevet 29. januar 2010 Å, det var vanskelig å svare på. Men heldigvis kan nok legene fortelle deg mer enn oss ) Jeg tenker at det kommer jo helt ann på hvilken fødsel du får, eller hvor stort belastning keisersnitt er på kroppen i forhold til utskraping o.l. Og er det mer belastende med et hastekeisersnitt enn et planlagt et. Hvis ikke kan du kanskje få avtale om å prøve og føde vanlig, men få hastekeisersnitt raskt hvis de ser at det trekker ut? Lykke til med både samtale og fødsel )
Nisand Skrevet 29. januar 2010 #5 Skrevet 29. januar 2010 Jeg har ME, og har snakket med både nevrolog og spesialist i gynekologi vedr dette. Og begges anbefaling er vanlig fødsel fremfor keisersnitt. Keisersnitt er vanligvis en større påkjenning for kroppen en naturlig fødsel er. Og en vanlig fødsel er refleksstyrt. Har hatt venninner som har tatt keisesnitt, og sett at de har brukt lang tid på å komme seg (og de har vært friske i utgangspunktet). Tror kroppen henter seg lettere inn i etterkant ved en naturlig fødsel. For min del er det også avgjørende av epidural eller spinalbedøvelse ikke er noe kroppen min tåler spesielt godt. I forbindelse med utredningen av ME tok jeg spinalpunksjon, og ble liggene med en grusom spinal-hodepine i flere uker etterpå. Denne type bedøvelse er jo vanlig ved keisersnitt, og da fortrekker jeg heller å føde normalt ved hjelp av andre typer smertestillende. Narkose er jo også noe vi med ME kan reagere veldig på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå