Gå til innhold

Hvordan er barnehagehverdagen til din ettåring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker da på programmet i løpet av dagen. Når ankommer barnet? Spiser det i barnehagen? Hvor lenge er de inne og leker? Hvor lenge er de ute og leker? Hvor lenge sover barnet? Når blir det hentet?

Hvis du kunne velge mellom å ha ettåringen hos besteforeldre eller i barnehagen, hva ville du valgt da? Hvorfor?

Hva synes du om at ettåringen din går i barnehagen? Hva synes du er ideell alder for å begynne i barnehagen?

Hva koster en barnehageplass? Er det veldig vanskelig å få 60% plass istedenfor 100% plass når barnet begynner?

Sitter og vurderer hvor mye ulønnet permisjon jeg skal ta, og hvor mye jeg ønsker at barnet er hos besteforelde og/eller i barnehagen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Melder meg på denne tråden.. Lurer på det samme ;)

Skrevet

min begynte barnehagen når han var 13 mnd, full plass. Han storkosa seg veldig, ikke lei seg når vi dro, veldig lett tilvenning.

Han blir levert kl 8 og spiser frokost der, medbragt matpakke.

så er de ute fra ca 10.00, tidligere på sommeren.

Han sover ute i vogna fra ca kl 11.30 og sover i 2-3 timer.

Han spiser da lunsj før han legger seg. noen ganger varm mat, andre ganger brød.

på vinteren er det innelek på ettermiddagen, og på sommeren er de ute hele ettermiddagen.

De spiser frukt og eventuelt litt knekkebrød, brødskive eller litt kos kl 15.

Han blir hentet 15.30.

På ettermiddagen er han ganske sliten og har pleid å legge seg kl 18, men nå går det bedre og han holder ut til kl 19.

Han elsker barnehagen og blir veldig glad når vi kommer dit, han liker de ansatte... ja storkoser seg virkelig.

Skrevet

Jeg er student - så her er alt veldig fleksibelt.

En vanlig dag leverer jeg i bhg mellom halv ni og halv ti. De spiser kl 10 og kl 14. Prøver å hente etter siste måltid. Mellom halv tre og halv fire. Men det er flere ganger jeg har kommet midt i maten :) Så utolmodig atte :P

De leker hele dagen vil jeg tro. De har ikke vært så allverden ute enda - han begynte i beg av januar og da var det altfor kaldt til å være ute for de minste. Først nå de har begynt å være litt ute. Og det er da mellom måltidene. Min sover litt også da, mellom elleve og ett en gang -ca en timestid. Litt over eller litt under. Så blir ikke så fryktelig mye utetid på han.

Jeg syns det er topp at ettåringen går i bhg. Han stortrives. Han får mange nye venner - og de er så flinke de større barna (de største er 3). Viser og lærer bort. :) Er også veldig fornøyd med bhg og personalet. En av grunnene til at det er så "trygt" å ha han der - hvis jeg kan si det sånn - er sikkert fordi jeg kjenner flere av de som jobber i bhg fra tidligere. Så det blir ikke så fremmed på en måte. Jeg vet ikke :P

Hvis besteforeldrene hadde hatt ett nettverk med andre barn de kunne være sammen med hadde det vært topp om han kunne vært hos de. Men jeg tror nok ikke jeg ville hatt han der "fulltid" hvis han ikke hadde fått mulighet til å leke med andre barn.

Det er vel makspris i bhg på 2330,- i fullplass!? Her var det ikke noe problem å få 60% hvis det var ønskelig - men så har vi overkapasitet på bhgplasser i vår kommune (faktisk!).

Skrevet

Hei :)

Skjønner godt at du har mange spørsmål, det hadde jeg også da min lille startet i bhg .Han var 1år og 4 mnd når han begynte, og nå nærmer han seg to år.

Vår lille går i småbarnsavd sammen med andre barn født samme året. Altså er alle jevngamle.

Vi leverer han alt fra 7 til 8 om morgenen, vanligvis spiser han da grøt hjemme før vi reiser, men noen dager spiser han frokost i barnehagen.Synes det er stas å ha med frokostpakke.

De har samlingstund når alle har kommet, tror det er rundt 9.30 og etter det har de enten frilek ute eller inne eller aktiviteter som har vært bestemt på forhånd. I det siste har de egentlig vært mye inne pga kulda, på småbarnsavd har de -10 som magisk grense for utelek og soving ute.

Kl 11 spiser de smøremåltid, så skifter de bleier og sover etterpå. Min gutt sover vanligvis 2- 3 timer i vogna si da, og våkner eller blir vekket til "siste måltid" som består av frukt de får av bhg og mat de evt har med hjemmefra (vanligvis en brødskive og en yoghurt. Dette måltidet er gjerne ca 14.30.

Han blir hentet ca 15 hver dag.

Vår gutt ble passet av bestemoren et par måneder før vi fikk barnehageplass og begge storkoste seg med det.

Grudde meg veldig til å sende "babyen" min i bhg til fremmede mennesker, men det har gått kjempefint! Litt tøft var det de første dagene i tilvenningen, men etter det har det virkelig gått som en drøm og vi ser at han storkoser seg hver dag. Gutten vår har ikke søsken enda og har derfor ekstra godt av kontakten med de andre barna.

Vi betaler 2550,- for full plass, det er inkl matpenger. Vil ikke ta parti om du skal velge besteforeldre eller barnehage, men synes alt skriveriet om at de er for små til å begynne i bhg som 1 åringer er tull- de koser seg masse. Men er jo selvfølgelig greit å ikke ha altfor lange dager og å kunne ta de ut med fri i blant. Vil ikke tro det er vanskeligere å få 60 % enn 100%, men vet det kan være vanskeligere hvis du plutselig må øke plassen.

Håper dette kan være noe til hjelp!

Ønsker deg riktig lykke til med valget :)

Skrevet

Tusen takk for svar fra dere alle sammen! Jeg vil gjerne ha flere svar. Vil bare det som er best for lille gutten min, men vet ikke lenger helt hva som er best. Tidligere mente jeg barna egentlig var for små til å begynne i barnehage når de var ett år. Nå vet jeg ikke lenger. Trodde ikke det kom til å være noen som helst mulighet til å la barnet mitt begynne senere enn ved ett år, men nå har vi noen besteforeldre som har signalisert at de kan tenke seg å passe. Litt usikker på hvor mye de ser for seg å passe han.

Skrevet

Vicky, har du søkt om barnehageplass? Fått svar?

Skrevet

He, he, nei, har ikke søkt barnehageplass. Jeg er veldig tidlig ute, barnet er ikke kommet ut enda. Kommer ikke før om ca. 15 uker;-) Poenget er at evt. barnehageplass og besteforeldre som kan passe påvirker hvordan vi legger opp foreldrepermisjonen.

Skrevet

Nå er min straks to år men svarer allikevel jeg. BArnehagehverdagen starter litt forskjellig avhengig av om det er jeg eller pappaen som leverer. Leverer jeg er de i barnehagen mellom 0710 og 08 en gang. Leverer pappaen er de der sjeldent før 09. Henting er som regel mellom 1530-1615- avhengig av hvem som henter.

I vår barnehage er de flinke. Dagen starter alltid med samling. Der synger de og snakker litt om forskjellige ting, barna får også være aktive i samling (bestemme sanger, trekke dyr, holde samling osv).

De er alltid ute minst en gang i løpet av dagen, av og til to. De går på tur en til to ganger i uka. De er flinke og deler i grupper slik at barna får færre og forholde seg til, og dermed også mer voksenoppmerksomhet. De er flinke til å se barnets behov og hva barnet ønsker å gjøre, og demed tilrettelegge for det.

Jeg er heldig og har barna mine i en barnehage hvor jeg synes de voksne er helt fantastiske. Jeg har svært få betenkeligheter med å la de være der 7-8 timer per dag. Jeg er overbevisst om at de koser seg masse, lærer masse og opplever mer enn hva jeg hadde klart å gi dem her hjemme.

Om en ettåring har det best med besteforeldre eller i barnehagen r helt avhengig av både besteforeldrene og barnehagen, dermed veldig vanskelig å svare på. Med aktive besteforeldre og muligheter for sosialisering med andre barn (f.eks åpen barnehage) flere ganger per uke så er nok besteforeldre ett bra alternativ.

Ettåringer er svært forskjellige. Min eldste begynte da hun var ett år. Min yngste begynte da han var halvannet. Jeg synes eldste var mer moden for barnehage i en alder av 12 mnd enn yngste vr i en alder av 18 mnd.

Fastpris i bhg er 2330 kr, Mange barnehager tar kostpenger i tillegg. 60% plass er nok greit å få enkelte steder, men der det er mangel på barnehageplass er det nok vanskelig. De fleste barnehager er avhengig av de inntektene de kan få, og har ikke råd til å la en 40% stilling stå ledig.

Lykke til med valget!

• 2 uker senere...
Skrevet

hehe.. du var tili ute vicky :P

Skrevet

De kommer annenhver dag kl. 07.30, blir da hentet igjen kl. 15.20 (far leverer og jeg henter).

Annenhver dag kommer de kl. 08.30 og blir hentet 15.15 (jeg henter og leverer).

De spiser frokost hjemme, men vil alltid ha en yoghurt til frokost i bhg.

1-åringen er ute frakl. 09 til 10.30 og fra ca. 14.30 til de blir hentet (når det er mildt ute). Hun sover fra 1-2 timer.

Begge mine har vært skikkelig bhg-barn fra starten, så hvis jeg hadde visst da det jeg vet nå, så ville de vært i bhg.

Eldste var 16 mnd. og minsta var 13 mnd. når de begynte i bhg.,

For mine barn er det perfekt å begynne i bhg i den alderen de har begynt. For andre passer kanskje ikke dette.

1 bhg.plass koster 2330 som er standard.

Ingen i vår bhg har redusert plass, så vet ikke hvordan reglene er på det.

Skrevet

hehe må flire litt ;). ting endrer seg gjerne når man får barnet, og det er greit å se an barnet. Noen behøver barnehagesosialisering, andre har det bedre en stund lenger hjemme hos foreldre/besteforeldre ;).

Skrevet

Vi leverer mellom 08.30 og 10, aldri mer enn 5 -5,5 t av gangen, selv om vi har 50% plass, får lunsj og fruktmåltid. De er inne frem til 12 og ute etter det, men de ser ann om det blir for kaldt for de minste og tar de inn ved behov.Ville valgt barnehge fremfor besteforeldre, da jeg mener unger har godt av å se andre unger- enkelt og greit:) Begynte ved 10md alder,litt tidlig syns jeg, men ser nå at h n stortrives, så rundt 1 år, men det er kun ved sånn en plass vi har, 50% og korte dager, men det er MIN mening. Fikk plass i akkurat den barnehagen vi ønska for 1490 ink mat, kjmepefornøyd:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...