Gå til innhold

Spiser dere bremykt eller plantemargarin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi kjøper alltid soft pga det riktige fettet.

Fortsetter under...

Skrevet

spiser soft flora smør på skivene.. bruker melange til matlaging

Skrevet

Akkurat det stod jeg g lurte på i dag. Jeg har alltid kjøpt Brelett, men i dag så jeg at det stod Palmeolje i ingredienslista på den!

Så da stod valget mellom Soft og Bremykt, men på Soft stod det vegetabilsk olje, og da er det vel ofte Palmeolje, var det ikke sånn?

Endte opp med Bremykt jeg da.

Skrevet

Plantemargarin pga smaken (og konsistensen), melange til steking og baking.

Skrevet

Jo renere jo bedre, så sånn sett er det vel meierismør som er best.

Margarinen har nok ikke alltid rent mel i posen den heller, selv om det har kommet seg de senere år.

Annonse

Skrevet

Forklar meg hvorfor plantemargarin ikke har har rent mel i posen da? Hvorfor selges dette i butikkene, hvorfor har ikke Mattilsynet fjernet det fra butiikkhyllene? ehhhh

Skrevet

Tipper hun mente at det er flere mystiske ingredienser i plantemargarin enn i smør.

Skrevet

vil heller spise plantemargarin enn å ha tilstoppede årer før jeg er 30.

Skrevet

Soft spesial pga melkeallergi. Bare sånn for ikke å svare på soørsmålet:P

Annonse

Skrevet

her bruker vi vita hjerte`go, til brødskiva og matlaging. Soyaolje til steking.

Skrevet

Bruker ikke sånt på skivene, til matlaging bruker jeg bare smør. Meierismør altså, helst usaltet. Også olje selvsagt, olivenolje til sitt bruk og solsikkeolje eller rapsolje til andre ting.

Skrevet

Og palmeolje er i all barnegrøt som er i butikkhyllene. Jeg måtte på helsekost for å finne en uten.

Skrevet

Meierismør i steking og på brødskiva. Godt å se eksempler på hvordan matprodusentene hjernevasker forbrukerne, uten at de selv skjønner det.

Skrevet

?

Hvem hjernevasket deg?

her i huset er det vanlig meierismør på brødskiven (hvis man vil ha det) og ellers smør, olivenolier og vindruekjerneolie - og steker nesten kun i vindruekjerneolie (noen ganger må jeg bruke smør).

Anbefaler alle som ikke kan lese og forstå en innholdsfortegnelse til å lese boken av den svenske journalisten Mats-Eric Nilsson, 'Den hemmelige kokken' el. noe lign. alternativt http://www.aktavara.org/

God helse!

Skrevet

Jepp, denne har eg også lest. Veldig bra bok. Også har han gitt ut ei bok som er ein oppfølgar som heiter Ekte Vare.

Skrevet

Brukar Soft og smør litt om ein annan. Har fått forståinga av at metta fett som i smør trass alt er betre enn herda vegetabilske oljar som i margarin, eller har eg misforstått? Brukar i allefall stort sett oljar til matlaging, og sommetider litt smør for smaken sin del. Men så er eg jo bondedotter og då :-)

Skrevet

Bruker ikke smør på brød. De fåååå gangene jeg skulle slumpe til å gjøre det, tenker jeg ikke så mye over hvaslags smør jeg bruker, rett og slett fordi det skjer så sjeldent at jeg ikke tror det spiller noen rolle.

Bruker rapsolje å steke i- evt Melange hvis det er påkrevd.

Skrevet

Det er ikke riktig fett i Soft, da det inneholder vegetabilske oljer, da i form av palmeolje. FBI på NRK hadde i høst et program som omhandlet palmeolje, skjult under navnet vegetabilske oljer. Soft sto fint fremme blandt produktene. Har nå sluttet å kjøpe dette. Kjøper kun Bremykt eller smør fra Tine meierier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...