Gå til innhold

Hmm.. Om 2 stk med Downs syndrom får barn sammen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får barnet også downs da??

Ser på tangerudbakken og synes Bjørn Terje og hun dama hans er så søte =) Så da kom tanken!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De har jo feil i arvematerialet sitt (Det var jo feil med eggcellen eller sædcellen de ble et menneske av) så jeg vil tro at barnet ikke kan bli "friskt", men om det blir Downs av det er jeg sannelig ikke sikker på...

Skrevet

Når 2 mennesker uten Downs kan få barn med Downs så vil jeg tro at 2 mennesker med Downs kan få barn uten

Skrevet

Gutter med Downs er i de fleste tilfeller infertile. En jente med downs er fertil og barnet har 50:50 sjans for å få barn med Downs hvis hun blir gravid med en mann uten downs.

Skrevet

Var det mannen her også sa, at det er cellene som har sykdommen.. Så da har egg- og sædcellen det også...

Fader å, nå må jeg jo lure på dette til jeg finner et svar =)

Typisk meg!

Skrevet

Når begge foreldrene har samme feil i DNAet så vil barnet få den samme feilen, så dermed vil også barnet få downa syndrom:-)

Ja, de er søte:-D

Skrevet

Aha, takk! Men hva om gutten er fertil da? Hehe.

Skrevet

Dette stemmer nok ikke, kjenner til et par som begge har downs, hun ble gravid da det var for sent for abort da graviditeten ble oppdaget. Barnet de fikk sammens fikk ikke downs, men er derimot autist, om det har noe med foreldrenes arvemateriale skal la meg være usagt. Hverken mor eller far kunne ta seg av barnet så det kom til fosterhjem og mor og far får møte barnet sitt av og til.

Og det at far er steril stemmer nok heller ikke for som sagt så kjenner jeg til et par som fikk barn sammen.

Skrevet

Jeg tror det kun er ett tilfelle hvor det er påvist at en mann med downs er far så det er veldig sjeldent. Men hvis det er 50:50 sjanse ved downs og normal vil det være 25% sjanse for normalt barn.

Skrevet

De med Downs syndrom har jo ett kromosom for mye. Kjønsscelledeling er reduksjonsdeling, altså at en celle deler seg og blir to. Det vil jo si at halvparten av cellene er normale, og halvparten er ikke.

Mor har 50% sjanse til å få et barn med Downs med en "frisk" mann. Om damens "friske" eggcelle treffer en frisk sædcelle fra mannen blir barnet friskt. Om det treffer en syk, blir det sykt. Om damens syke eggcelle treffer en frisk sædcelle blir det downs, treffer det en syk, blir det TO kromosomer for mye, og det er nok ikke forenlig med liv.

Dette er arvelære slik jeg husker det - men det kan jo fort være "kompliserende faktorer". Teoretisk vil jeg tro det blir slik. Altså 25% sjanse for friskt barn, 50% sjanse for downs, 25% sjanse for ikke forenlig med liv = tidlig abort/ingen festing av egg.

Skrevet

Nå skrev jeg vel at menn "i de fleste tilfeller" er infertile, nettopp fordi ikke absolutt alle er det... greit å få med seg meningen i hva andre skriver..

Skrevet

.....25 % sjanse for normalt barn hvis begge foreldrene har downs var det jeg skulle skrive her..

Skrevet

For å gi et mer skikkelig svar så kan man ikke lage kjønnsceller som virker om man har Downs. Dette er fordi man har et ekstra kromosom så det blir bare kluss når cellene skal dele seg i to.

I de få tilfellene der folk med Downs har fått barn, så har de en mosaikk - og ikke ekte downs. Med mosaikk menes at de har en feil på kromosom nr 21 og ikke et ekstra av det - altså en lightversjon.

Skrevet

Det er jo ikke helt riktig.. Mosaikk betyr at de har begge deler, altså både "friske" celelr og celler med trisomi.

Kvinner med downs er fertile og har mulighet til å få barn!

Skrevet

Translokasjon.

Kromosomtallet er da 46, som normalt, men hele eller en bit av den lange arm av kromosom nr 21 er forskjøvet i forhold til sin normale plassering.

Mosaikk

En tredje og enda sjeldnere form for Downs syndrom er mosaikk, ca. 1 av 100 tilfeller. Som navnet antyder er detbare en del av barnets celler som har 47 kromosomer.

Sorry - blandet disse to..

Skrevet

men kvinner med downs er fruktbare uavhengig om de har mosaikk eller ei.

Skrevet

De fleste personer med Downs syndrom er ikke fertile

Bare 15-30% av kvinnene er fertile og disse har 50% risiko for å få barn med Downs syndrom

Menopausen inntrer som regel ved 40-47-års alderen. Det finnes kun én rapport om at mannlige pasienter har fått barn

Skrevet

det har jeg ikke motsagt, men det at du skrev at downs med mosaikk er de eneste som er fertile. Det stemmer jo ikke,.,

Skrevet

Det kan vere - lenge siden jeg lærte om dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...