Gå til innhold

Mens man venter på sensurpublisering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man fort bli gal...

si meg,finnes det noen regler for når de sinest må få fingeren ut av rompa og publisere på studentweb?

Videoannonse
Annonse
Gjest amandine
Skrevet

Er det ikke gjeldende universalregel for sånt? Alltid mye senere/tregere enn man skulle ønske? Lykke til!

Skrevet

Tror regelen er senest tre uker etter innlevert oppgave. Det er i hvert fall slik på den höyskolen der jeg underviser.

Gjest sug lut
Skrevet

Lett redigert fra mitt svar til noen andre for et par uker siden:

Du har rett til å klage etter Universitets- og høgskolelove §3-9, mener jeg det er. Og det er bare ikke akseptabelt i det hele tatt, det er en arroganse uten like om det ikke kan begrunnes i sykdom eller dødsfall. Loven sier klart at det pålegger institusjonenn å skaffe tilstrekkelig med sensorer, og at det må et vedtak i styret til om frist skal utsettes utover de tre ukene som loven spesifikt sier er normal sensurfrist. Jeg vil anbefale deg å gå sammen med medstudenter om en klage, og evt ta en prat med avisen. Aftenposten har akkurat kjørt en serie artikler der en av dem gikk på hvordan stipendiater ikke får sin kommisjonsvurdering innen fristen på tre måneder, fordi det nedprioriteres av universitetenes oppnevnte kommisjonsmedlemmer. Det er rett og slett en arroganse som ikke hører noe sted hjemme. At det er det samme på studentnivå er jo ingen bombe, og studenter føler seg ofte enda dårligere stilt i møtet med makta.

Og så det er sagt, jeg sitter også, som Erteposen, på den andre siden. Men jeg har ALDRI levert for sen sensur. Det er ikke noe som heter at det bare ble for mye, spesielt ikke nå når jula kom i mellom. Har du undervist tre kurs så sensurerer du tre kurs innen frist, pluss de du har ekstern sensur på - og har du da i stedet tatt juleferie er du et dårlig menneske og burde sparkes, hvilket ikke kommer til å skje, siden de aller fleste studentavhengige institusjoner driter i studentene så lenge de ikke står i fare for å miste pengene som følger med dem. Vel, dårlig presse kan jo få det til å spøke for akkurat det, om vi er veldig heldige.

Gjest sug lut
Skrevet

Litt for lett redigert, ser jeg - det med Erteposen hadde med den andre tråden å gjøre, sorry.

Skrevet

Jepp, er tre uker. Men sensuren har falt, sensoren har levert fra seg resultatene. Det er de på kontoret det står på.... come on daaaa! (jada, veit det ikke dukker opp noe i dag siden klokka nå er åtte. Men får de ikke karakteren ut før helga kommer jeg til å bli et helvete å ha med å gjøre)

Skrevet

Ække sensoren det står på, vet hun har levert fra seg. Sensuren falt i går.Så det har ikke gått så lang tid. Det er bare så nervepirrende å sitte å oppdatere på studentweb hele tiden.

Jeg er vant med uio, der kom resultatene alltid ut samme dag som sensur-fristen gikk ut. Jeg liker sånt. Jeg liker ikke "resultatene kommer når vi gidder å å legge dem ut" opplegg.

Forresten, sug lut, noe litt annet. Når man får veiledning på en oppgave. Hva skal veilderen veilede ut i fra? Altså, når man får beskjed om å gjøre sånn og sånn. Vil det si at man må gjøre sånn og sånn for å stå, eller for å få en A?

Gjest sug lut
Skrevet

Du har visst gått på et annet UIO enn meg :)

Veileder er ikke inne i hodet ditt, og kan bare gi råd utfra hva vedkommende kan tenke seg at du kan gjøre - enten det er gode ideer eller måter å avverge dårlige ideer på. Jeg har sjelden gjort som veileder sier, men det er fordi jeg ikke har hatt spes god veiledning, ikke fordi det var noe galt m vedkommende, men fordi vi ikke var på samme planet, selv om begge planetene var helt akseptable. Da kan man enten bytte veileder eller gå ut fra at vedkommende ikke er psykotisk og hevngjerrig men i stand til å gjenkjenne godt arbeid uansett. Det pleier å funke som pikk i Grete. Men om du vil ha olebrum-forsikring kan du jo sørge for å nevne i forbifarten det veileder sa - enten name-droppe på intelligent vis kilder som vedkommende mente, eller noe sånt - så vedkommende finner igjen sine gode ideer og blir beroliget i sitt selvbilde.

Skrevet

Tingen er at jeg leverte inn et ganske så half ass førsteutkast til veiledning. Og fikk tilbake "oppgaven er bra, men du må ha litteraturliste" (ja, det sier vel seg selv) Men altså? Btyr det at det ikke er noe jeg kan gjøre for å gjøre den bedre? Det virker jo litt søkt. For det var ikke en bra oppgave. Men hvis veileder veiledet utifra "dette må du gjør for å stå" så er det vel kanskje forståelig...

Gjest sug lut
Skrevet

Passiv veileder. Men du gjorde antakelig ikke så dårlig inntrykk som du tror.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...