tiks Skrevet 28. januar 2010 #1 Skrevet 28. januar 2010 Gutten vår er 8 1/2 uke og jeg fullammer. På dagen går det veldig greit. Jeg ammer ca hver 3.time og han sover for det meste imellom måltidene. Men på kveldene kan han være våken fra kl 19:00 og vil ha pupp ofte (ca hver time). Jeg blir jo så og si tom for melk og jeg får ikke produsert opp nok så han blir fornøyd. Har lest og hørt at det er fetere melk på kvelden, men virker ikke som han blir mer fornøyd av den grunn. Fra klokka er 22:30 til 24:00 strever jeg med å gi han pupp så han skal sove. Jeg er jo kjempe sliten på den tiden. Smokk vil han ikke ha, da bare brekker han seg. Så nå begynner jeg å lure på om jeg skal gi NAN i tillegg på kvelden, så kanskje han sovner lettere og kanskje litt lenger enn til halv tre på natten. Jeg er så fryktelig sliten nå. Noen andre som også har det slik?
alvesnuppa <3 Skrevet 28. januar 2010 #2 Skrevet 28. januar 2010 Har jeg vært i din situasjon så hadde jeg prøvd det, ingen skam om du må ty til litt tillegg av mme! Også om du er så sliten som det du beskriver. Gutten din fortjener en opplagt mamma Vi har vel mindre melk i brystene på kvelden enn tidligere på dagen. Jeg ammer fremdeles av og til hver time på kvelden (litt avhenging av hva vi gjør), men hun her på 4,5 mnd tar ikke flaske, så mme kan jeg bare glemme. Lykke til
silstr Skrevet 28. januar 2010 #3 Skrevet 28. januar 2010 Vi hadde det også slik. Da jenta var rundt 2 måneder begynte jeg å få mindre melk og på kveldene var det så godt som tomt. Jeg begynte å gi litt MME i tillegg, og da sov hun mye bedre om natta. Til å begynne med følte jeg det nesten som en nedtur at jeg ikke hadde nok melk til jenta, men det var nok det beste for både mor og datter!
abella Skrevet 28. januar 2010 #4 Skrevet 28. januar 2010 Ville ikke nølt med å gi mme på kvelden hvis jeg var deg. Kan ikke forstå motstanden mot å gjøre det. Er vel bare ammefanatikere (unnskyld uttrykket) som er motstandere av sånt. Enkelte barn vokser opp på kun mme og det går helt fint. Gi han en god flaske, så sover dere bedre begge to. Det fortjener dere.
abella Skrevet 28. januar 2010 #5 Skrevet 28. januar 2010 Jeg fikk forresten også det rådet av en ammespesialist på helsestasjonen da jeg ammet selv. Så du trenger ikke bekymre deg for at ikke også fagfolk mener dette er en grei løsning.
kladde Skrevet 28. januar 2010 #6 Skrevet 28. januar 2010 det er helt vanlig at det er mindre melk på kvelden http://www.babyverden.no/Tema/Temakategorier/Amming-og-ernaring/Amming/Kveldsamming-og-nattevak/
Ooops I did it AGAIN Skrevet 28. januar 2010 #7 Skrevet 28. januar 2010 Dette rådet er sikkert litt "ut" i følge jordmødre og helsesøster, siden det er babyen som skal bestemme intervallet på ammingen. Men det funket for meg:) fikk veldig liten produksjon en periode fordi han hang i puppen hele tia. Rådet jeg fikk fra ei svigerinne var å ka det gå minst to timer mellom hver amming, sånn st den får fyllt seg opp igjen;) brukte litt Nan for å utsette ammingen av og til, men kun 90 ml pr gang. Virket som bare det, og han kom inn i en rutine hvor han hadde lengre soveperioder på natten:) lykke til!
tiks Skrevet 28. januar 2010 Forfatter #8 Skrevet 28. januar 2010 Takk for svar alle sammen :-) Jeg har nå gitt litt mme og nå sover både han og pappa´n. Han har ikke helt blitt venner med flaska enda, men får bare prøve videre. Nå skal jeg henge opp klesvask før jeg skal nyte noen timer på puta. God natt :-)
_Løvemamma_ Skrevet 28. januar 2010 #9 Skrevet 28. januar 2010 Jeg har samme problem med jenta mi. Har prøvd å pumpe litt på formiddagen for å gi i flakse på kvelden. Foreløpig skjønner hun ikke noe særlig av flaska, men skal prøve en stund til. Kommer det seg ikke til ut i neste uke en gang så skal jeg begynne å gå tur med henne i vogna ett par timr på kvelden, for å vogna sover hun alltid som en stein. Så får de stakar puppene tid til å fylle seg opp litt, og hun får ett ordentlig måltid, som gjerne metter litt lenger
MathildeC Skrevet 29. januar 2010 #10 Skrevet 29. januar 2010 Vi valgte også å begynne med en liten flaske mme på kvelden. Vi gjorde ikke dette med eldstejenta, men valgte altså å gjøre det denne gangen. Jenta vår vil nemlig ikke henge i puppen, hun blir bare sint, og gråter og gråter. Da velger vi heller å gi litt mme og ha en fornøyd (om enn noen ganger fortsatt våken) baby. Jeg tror vi er altfor opptatt av å følge ammerådene, og tror vel ikke at man skal unngå mme "for enhver pris". Men alle må gjøre som de selv synes er riktig selvfølgelig! Og kanskje jeg har mindre melk enn andre? Selv ved fullamming får jeg f.eks aldri spreng, og som sagt virker jenta vår nesten alltid misfornøyd når puppen er tom..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå