Gå til innhold

Vannkopper i barnehagen :-(((

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen vår er utsatt for vannkopper...

Men jenta vår er bare 3 mnd !!

Hvordan har andre løst problemet med vannkopper og spedbarn? Kan det smitte eller ha noen farlige bivirkninger for henne?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun kan smittes, men om du har hatt vannkopper og ammer vil hun være delvis beskyttet av det. Hvor kraftig de får det varierer veldig, men det skal i utgangspunktet ikke være noe verre for spedbarn enn større barn.

Skrevet

Da jeg fødte mitt 3. barn for 3 mnd siden, så hadde begge de to eldste vannkopper. Fikk beskjed av barnelegene på sykehuset at det var absolutt ikke noe å bekymre seg for, heller tvert imot - jo tidligere de får det jo lettere er det for dem!

Skrevet

Dersom du ammar og har hatt vannkoppar vil babyen få i seg ein del antistoffer frå deg. Dermed kan ho vere beskytta mot smitte, og om ho blir smitta likevel er det sannsynleg at ho får sjukdommen mildare enn broren.

Den generelle "regelen" er at jo yngre du er når du får vannkoppar, jo mildare får du det. Unntaket er heilt nyfødde, dei tåler vannkoppar dårleg og kan få varige skader. Men det er snakk om heilt, heilt nyfødde, berre dei par første døgna.

Skrevet

Har hatt vannkopper selv, men jeg ammer ikke. Hun var sulten hele kveldene og hysterisk i over en uke, og vi var 2 stk trøtte foreldre...

Hun er jo 3 mnd, så da er hun vel over den "farlige" perioden da :-) Heldigvis!

Har hørt noe om vannkopper og at det er farlig for babyer, men kanskje det bare var farlig om mor får det iløpet av de 3 første mnd i svangerskapet da? Godt mulig det er det jeg husker

Takk for svar :-)))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...